Airbus získal certifikát pro nový A330neo. První ho zařadí do flotily TAP

A330-900 během letu. Foto: AirbusA330-900 během letu. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus získal typový certifikát k provozu pro větší verzi nové generace letadel A330neo. „Razítko“ pro model A330-900 od

Výrobce letadel Airbus získal typový certifikát k provozu pro větší verzi nové generace letadel A330neo. „Razítko“ pro model A330-900 od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) znamená, že ho první aerolinka  může nasadit do komerčního provozu.

Získání certifikátu oznámil Airbus v tiskové zprávě. V krátké době firma čeká schválení také od amerického úřadu civilního letectví FAA.

Jde o novou verzi populárního letadla A330, kterého Airbus vyrobil dosud přes 1700 kusů. Nový stroj už několik týdnů létá v barvách prvního zákazníka, společnosti TAP Air Portugal.  Dosud ho ale firma nemohla nasadit na běžné linky, využívá ho Airbus pro testování a prezentaci potenciálním zákazníkům.

Testování nového letadla začalo loni v říjnu, brzy na něj má navázat let menší verze A330-800. Letadlo je poháněno motory Rolls-Royce 7000, oproti původní verzi má mít nižší náklady na provoz. Airbus uvádí, že v kategorii letadel pro 300 lidí jde o nejefektivnější letadlo. Nový je především tvar křídel a jejich zakončení, na letadle jsou použity nové, odlehčené materiály.

A330neo v barvách TAP Air Portugal po startu v Toulouse. Foto: AirbusA330-900 během letu. Foto: AirbusA330-900neo pro Air Asia X. Foto: AirbusA330neo v nátěru Air Asia. Foto: AirbusWOW Air letos zařadí do flotily první A330neo, na snímku z dubna po vytažení z lakovny. Foto: AirbusA330-800neo po pobytu v lakovně Airbusu. Foto: AirbusA330-800neo vjíždí do lakovny. Foto: AirbusInfografika k novému modelu A330-900. Foto: Airbus

Verze A330-900 umožňuje přepravit až 440 cestující, v běžném uspořádání tří tříd 287, A330-900 bude maximálně pro 406 cestujících. Dolet ve větší verzi je 13 tisíc kilometrů, u menší A330-800 až 15 tisíc.

I když Airbus nešetří chválou na nový model, u aerolinek zatím nezaznamenal pronikavý úspěch. Na letadlo má zatím jen lehce přes 200 objednávek. Největším zákazníkem jsou zatím nízkonákladové Air Asia X, které mají objednáno celkem sto letadel.  Šéf aerolinek Tony Fernandes uvedl, že rozhodnutí předcházelo „nejdůkladnější hodnocení možných variant, jaké kdy letectví vidělo“.

Tagy A330-900 A330neo Airbus TAP Air Portugal
Žádné komentáře