Airbus nakoupí od Saúdů nedostatkový titan. Na oplátku dodá do království 20 letadel A330
Airbus A330-900 v barvách letecké společnosti flydeal. Zdroj: Airbus

Součástí dohody je i nákup až dvacítky širokotrupých letadel.
A Saúdové ten titan koupí z ruska. Eto žizň 🙁
Možná ano, možná ne; v Saudské Arábii je taky nová továrna na titan, v rámci diverzifikace ekonomiky.
A ten titan tam vyrábí z písku?
Ta sedla.
Tak jako veselá historka může sloužit ta o původu titanu, ze kterého amíci postavili SR71/A12… Přes nastrčené firmy nakoupeno za velmi vyhroceného období studené války v rusku.
To mi připomíná, jak soudruh vrah Gottwald prohlásil, že oběsí kapitalisty na provaze, které jim ti kapitalisti prodají. Akorát obráceně.
To je tak, když si lidé myslí, že v Číně jen okopávají rýžová pole a v Saudské Arábii jen pasou velbloudy…
Ani ne, Saúdové spustili továrnu na titan v roce 2020 a dnes jsou na 3/4 produkce Ruska. Čína produkuje 10x víc než Rusko (2/3 světové produkce), ale Číňan do zahraniční moc neprodává, a když, tak za draho.
nekoupí, sami produkují, dokonce to ze současných nárůstů exportu vypadá, že kolem rolu 2030 předběhnou ruskou produkci dvojnásobně…
Ale oxid titaničitý někde koupit musí. A moc států kde ho těží není (a dovézt z Měsíce to neumíme), příp. ho těží, ale neexportují – např. Čína (navíc ta, pokud to stále ještě platí, je dovozcem titanové suroviny)
Ať tak nebo tak, pořád je to reálně lepší, než kupovat titan z ruSSácka, protože tam jde méně peněz.
oni ale produkují právě i ten oxid titaničitý z dovezené rudy, ruda převážně pochází z Mosambiku a Australie
pod oxidem titaničitým jsem právě myslel tu rudu – protože těch rud je několik (názvem, obsahem). u Austrálie jsem měl za to, že jí mí „obsazenou“ Čína a o Mosambiku jsem nevěděl – díky za info (titanovou rudu jsem měl spojenou jen s Ruskem, Kanadou, Norskem, Čínou, JAR a Austrálií).
Mimo téma: kde jsou ty časy, kdy se titan vyráběl i v Poldi Kladno