Airbus rozšiřuje výrobu A321XLR, v Hamburku otevřel nový hangár

Montáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: Airbus

Zařízení poslouží k instalaci a montáži všech součástí zadních částí trupů letounů A321XLR.

Evropský výrobce letadel Airbus otevřel ve svém závodě v Hamburku nový hangár. Zařízení s výrobním prostorem o velikosti 9 600 metrů čtverečních poslouží k instalaci a montáži všech součástí zadních částí trupů letounů A321XLR vyrobených ve stejné továrně. Airbus tak pokračuje v rozšiřování výroby a zároveň kráčí ku svému cíli dosáhnout 75 vyrobených letadel rodiny A320 měsíčně  už v roce 2026.

Téměř 24 metrů dlouhé části trupu budou v hangáru osazovány všemi elektrickými a mechanickými systémy, ale i dalšími prvky, jako jsou okna, podlahy nebo antény. Montáž proběhne na automatizované lince složené z osmi pracovních stanic. Před přemístěním částí trupů na linku finální montáže budou všechny po instalaci systémů důkladně testovány.

Nový hangár disponuje celou řadou nejmodernějších technologií pro provoz a výrobu, jako je automatizovaná logistika, plně digitální systémy a testovací stanice. Plánován byl po úzké konzultaci se zaměstnanci, aby se co nejvíce zefektivnil proces výroby. Stavba cílí i na udržitelnost. Na střeše hangáru je fotovoltaický systém o ploše 3 000 metrů čtverečních, který zásobuje budovu elektřinou a přebytky slouží k napájení areálu.

Schéma výroby v novém hangáru Airbusu v Hamburku. Zdroj: Airbus

Schéma výroby v novém hangáru Airbusu v Hamburku.
Zdroj: Airbus

Nový úzkotrupý letoun s nejdelším doletem

Airbus má na letoun A321XLR v současnosti téměř 570 objednávek od 27 zákazníků z celého světa. Uvedení stroje do provozu je plánováno na druhé čtvrtletí příštího roku.

Výrobce s novým letadlem vzlétl poprvé loni v červnu, stroj má za sebou již stovky hodin zkušebních letů. Půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Airbus s ním chce proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit úzkotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.

Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících.

Testování A321XLR v Kanadě. Foto: Blaine.Heffernan / Instagram via AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusFinální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusPrvní let nového Airbusu A321XLR.
Foto: Airbus - Sylvan Ramadier Finální lak prvního A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž A321XLR. Foto: AirbusMontáž trupu A321XLR v Saint-Nazare. Foto: AirbusVizualizace nového letadla A321XLR. Foto: Airbus
Tagy A321XLR Airbus Airbus A321XLR
9 komentářů