Airbus přišel o kontrakt na nové A380 těsně před podpisem, tvrdí Bloomberg
Měla to být jedna z největších zakázek na dubajském aerosalonu, o které se ještě před jeho zahájením mluvilo o téměř
Měla to být jedna z největších zakázek na dubajském aerosalonu, o které se ještě před jeho zahájením mluvilo o téměř jako hotové. I když Airbus odletěl z Dubaje se zakázkami na letadla za více než 50 miliard dolarů, jeho největší a ekonomicky nejproblémovější stroj – A380 – nemá už přes dva roky jedinou novou objednávku.
Agentura Bloomberg popsala, jak z obchodu nakonec sešlo. Když zástupci Emirates na začátku listopadu v Hamburku převzali sté superjumbo, považovalo se za téměř jisté, že objednávka na další stroje brzy přijde a dubajský aerosalon bude jen formalitou, jejíž oznámení bude jedním z vrcholů letecké přehlídky.
Podle Bloombergu si už zástupci Airbusu a Emirates na nákupu letadel podali ruce na znamení dohody, podle které mělo flotilu Emirates rozšířit dalších 36 A380.
Jenže v mezidobí od předání stého kusu a aerosalonem začal obchod zadrhávat. Například na tom, že Emirates začaly požadovat, aby si výrobce letadel od něj odkoupil některé nejstarší stroje. Emirates navíc od Airbusu chtěly i garance, že výroba bude dál pokračovat a nebude stát jen na objednávkách od nich. To Airbus zaručit neuměl, i vzhledem k tomu, jak se objednávky v posledních dvou letech vyvíjely.
Do hry navíc vstoupil i výrobce motorů Rolls-Royce, jehož motory Trent 900 A380 pohání a které tvoří velkou část konečné ceny. Výrobce se rozhodl motory vylepšit a tím vnesl nejistotu do kalkulací Emirates. Bloomberg připomíná, že při poslední objednávce v roce 2015 byly motory za velmi dobrou cenu pro Emirates včetně údržby a tak dobrá nabídka se teď už nebude zřejmě opakovat.
Klíčové slovo měl zřejmě Adel Ahmad Al Reha, který má v Emirates na starosti techniku a letový provoz a je považovaný za jednoho z favoritů na post současného šéfa aerolinky Tima Clarka, kterému je 67 let a jeho kariéra se blíží ke konci. Zdroje Bloombergu ho uvádí jako jednoho z klíčových manažerů, kteří měli o kontraktu pochyby.
Emirates z nákupu vycouval pár hodin před tiskovou konferencí, což vyvolalo slovní pingpong mezi Clarkem a končícím šéfem obchodu v Airbusu Johnem Leahym. Clark měl říct Leahymu, že budoucnost objednávky je v rukou Airbusu. Leahy na dotaz, zda je šance obchod znovu vzkřísit, pro změnu odpověděl: „Zeptejte se Airbusu.“
Fabrice Bregier, provozní ředitel Airbusu později tvrzení mírnil slovy, že stále je naděje na oživení transakce i do konce roku. Současně potvrdil, že objednávka Emirates je podmíněna dalšími investicemi do vývoje Airbusu. “Pokud objednávku dokončíme, budeme je vyrábět nejméně dalších deset let,” uvedl Bregier.
Emirates namísto airbusů oznámily objednávku 40 dreamlinerů 787-10 od Boeingu.
A380 je známkou symbiózy výrobce a aerolinky. Nebo také závislosti. Emirates jsou pro Airbus největším zákazníkem pro svá největší letadla, Emirates na nich mají postavenou svoji flotilu. „Emirates se staly synonymem pro A380 a A380 synonymem pro Emirates,“ řekl při předání stého letadla šéf Airbusu Tom Enders.
Dnes je přitom jisté, že výroba A380 by už bez Emirates dávno skončila, více než polovina vyrobených letadel má svoji základnu v Dubaji. Spekuluje se ale o tom, zda už teď nemají Emirates A380 příliš a zda jich není mnoho mimo provoz. Letecký novinář Will Horton na svém twitterovém účtu zveřejnil fotku z Dubaje, kde stojí řada strojů odstavených u hangáru
Jisté ale je, že mezi jinými aerolinkami A380 není zdaleka takový hit, jak se před lety zdálo. Server Business Insider považuje poslední vývoj i za možný konec éry těchto letadel a připomíná především slova šéfa Qantasu Alana Joyce. Podle něj vychází náklady na sedačku Qantas levněji, když by letěly dva dreamlinery (každý pro 236 cestujících) za sebou, než jeden A380 s 486 místy.