Letectví

Airbus v Dubaji porazil Boeing počtem objednávek, odlétá ale bez smlouvy na A380

Boeing 787-10 v barvách Emirates. Foto: Emirates
Boeing 787-10 v barvách Emirates. Foto: Emirates

Dnes ukončený letecký aerosalon v Dubaji potvrdil trend zájmu aerolinek o menší letadla na krátké a středně dlouhé tratě namísto větších strojů s dlouhým doletem a velkou kapacitou. Nejvíce objednávek v Dubaji získaly dva největší výrobci Airbus a Boeing právě na tyto letadla, tedy A320 family a 737MAX.

Letečtí výrobci na aerosalonu uzavřeli kontrakty v součtu za 113 miliard dolarů, nejvíce z toho připadlo právě na Airbus a Boeing. Jde o hodnoty podle katalogových cen. V objemu nových kontraktů ve finančním vyjádření i počtem kusů  má mírný náskok Airbus. Letošní  vedení Boeingu s novými objednávkami ale už téměř jistě Airbus nedorovná. Náskok Boeingu byl před aerosalonem oproti Airbusu dvojnásobný: 690 versus 343 objednávek Airbusu.

Nové kontrakty se projeví v seznamu nových zakázek zřejmě až později, velmi často jde teprve o rámcové kontrakty, jejichž detaily se budou ještě upřesňovat.

Airbus první dva dny jen sledoval, jak jeho americký rival oznamuje nové zakázky, zatímco neměl jediný nový kontrakt. Nakonec přišel ve středu s největší zakázkou ve své historii: 430 letadly pro čtveřici dopravců, které dodá společnosti Indigo Partner. Dalších 90 letadel A320 dodá Airbus dubajské leasingové společnosti CDB.

Přesto Airbus neodjíždí z aerosalonu s nadšením: jeho největší letadlo A380 zůstalo i dál bez nové objednávky, i když se očekával nový kontrakt s Emirates. Dopravci ze Spojených arabských emirátů se letos přiklonili výrazně k americkému výrobci: Emirates oznámily nákup 40 nových dreamlinerů, Flydubai 175 boeingů 737 MAX a opci na 50 dalších. Další dreamlinery v Dubaji koupily Egypt Air a Azerbaijan Airlines.

Velký zájem o úzkotrupá letadla ukazuje dlouhodobý trend přesunu poptávky dopravců k menším letadlům s nižší spotřebou. A také ukazuje jiný trend: poptávku táhnou nízkonákladoví dopravci. Indigo Partners stojí za čtveřicí dopravců, které jsou považované často až za ultra low cost hráče.