Airbus omezí výrobu A330. Získal certifikaci pro model, na který nemá téměř žádné objednávky
Airbus získal od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a amerického úřadu civilního letectví FAA společné schválení modelu Airbus A330-800.
Airbus získal od Evropské agentury pro bezpečnost letectví (EASA) a amerického úřadu civilního letectví FAA společné schválení modelu Airbus A330-800. Certifikát získal v den, kdy současně oznámil další redukci ve výrobě modelu A330. Důvodem je slábnoucí poptávka po dálkových letadlech.
Z prezentace výsledků Airbusu vyplývá, že firma letos očekává produkci maximálně 40 letadel řady A330. Za loňský rok jich firma vyrobila a dodala zákazníkům 53. Uvolněnou kapacitu chce Airbus využít hlavně na rozšíření produkce letadel A350. Těch Airbus dodal loni 112, letos by jich měl vyrobit až 120.
Šéf Airbusu Guillaume Faury zpomalení tempa výroby při prezentaci výsledků vysvětlil především snahou přizpůsobit situaci skutečné poptávce. Podle něj jde o rozhodnutí v reakci na situaci na trhu širokotrupých letadel.
Už dříve oznámil Boeing, že omezí výrobu modelu 787 Dreamliner ze stávajících 14 na 10 měsíčně.
Většinu produkce A330 loni už tvořila letadla A330neo. Airbus je relativně úspěšný s větší verzí -900, těch loni dodal 41. Relativně vysoký objem dodaných A330 loni je ale způsoben i tím, že šlo částečně o letadla, která byla vyrobena už v roce 2018, ale z různých důvodů je zákazníci převzali až minulý rok.
EASA a FAA schválili typ letadla po celkem 132 zkušebních letech, během kterých stroj nalétal 370 hodin. Testování začalo v listopadu 2018.
Letadlo pojme 257 pasažérů, dolet je 15 094 kilometrů. Letadlo pohání motory Rolls-Royce Trent 7000. Podle Airbusu je zhruba o čtvrtinu úspornější než stávající model A330-200.
Menší verze -800 je pro Airbus stále spíše prodejním propadákem. Zatímco na A330-900 má firma 328 objednávek, na A330-800 jen 15. Za malým zájmem o nový typ letadla může být více faktorů: na trhu je stále ještě hodně relativně zánovních A330-200. Mají sice vyšší spotřebu paliva, jsou ale poměrně velmi dobře dostupná na trhu s použitými letadly. A330-200 se začal vyrábět v roce 1998, po světě jich létá ještě stále více než šest set.