Letectví

Airbus nestíhá vyrábět. Nových letadel dodá zákazníkům méně, než plánoval

Airbus nedávno uvedl v Hamburku do provozu novou automatizovanou linku pro výrobu A320neo. Foto: Airbus
Airbus nedávno uvedl v Hamburku do provozu novou automatizovanou linku pro výrobu A320neo. Foto: Airbus

Výrobce letadel Airbus má sice letos jisté vítězství nad Boeingem v počtu dodaných letadel i objednávek, i jemu se ale nevyhýbají velké problémy. Firma dnes oznámila, že oproti původnímu plánu dodá zákazníkům méně letadel. Důvodem jsou kapacitní problémy zejména v závodě v Hamburku.

Airbus redukci oznámil při prezentaci výsledků za třetí čtvrtletí.  Firma namísto původního plánu na dodání 880 – 890 letadel oznámila snížení dodávku zhruba 860 kusů.

Nejde o překvapení: na zpoždění v dodávkách si stěžuje řada zákazníků Airbusu, letos například výrazně šéf International Airlines Group Willie Walsh, když vysvětloval, proč má zájem nově o uzemněná letadla Boeing 737 MAX.

Změna plánu je podle vyjádření Airbusu reakcí na probíhající kroky ve firmě, které mají zajistit plynulejší dodávky v dalších letech.

Potíže s dodávkami se týkají modelu A320neo, který je pro Airbus klíčovým modelem. Z celkového počtu 422 letos dodaných letadel A320family jich je 388 řady neo. „Náběh produkce verze Airbus Cabin Flex (ACF) pro A321 zůstává velkou výzvou,“ uvedla firma v prohlášení. Firma v tiskové zprávě uvedla, že díky náběhu výroby Airbusu A350 by se měla jeho produkce už příští rok stát ziskovou a pokořit bod zvratu.

Podle dnes zveřejněných výsledků čtvrtletní zisk Airbusu mírně stoupl, tržby klesly nepatrně na 15,3 miliard euro.

11 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Měl bych dotaz k popisu úvodní fotky: Opravdu jsou to svařovací automaty? V článku Airbusu se stejnou fotkou se píše o 20 robotech, které umí přesně vrtat a nýtovat: https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/10/airbus-inaugurates-new-a320-structure-assembly-line-in-hamburg.html

Ví někdo, jak přesně se sestavují trupy současných hliníkových letadel? To se přeloží dva plechy, přes sebe a pak se svrtají a snýtují dohromady? Musí se to „podmáznout“ nějakým lepidlem, nebo to hermeticky drží nasucho jen přítlakem těch nýtů? Nýtuje se zastudena, nebo zatepla jako kdysi ocelové mosty a kotle parních lokomotiv?

Lukáš F.

Až bude zase někdy den otevřených dveří v Latecoere v Letňanech, tam by na takové otázky určitě znali odpověď.

bohyn
Martin V.

Díky oběma za tip i za odkaz. Koukám, že jsou v Letňanech velkovýrobci dveří do letadel!

Janina

Počet čistých objednávek letadel Airbusu za prvních 9 měsíců roku 2019 je pouze 127. I přes krizi Boeingu. Airbus má sice ještě přes 6000 objednaných nedodaných kusů, ale pokud by měla přijít delší celosvětová krize a část zákazníků mu zbankrotuje nebo stornuje objednávky, tak se otevírá otázka profitability/využití kapacity za pár let. Nějak nechápu, proč šla cena akcií Airbusu o 50% nahoru.

Přemek

Lepší nestíhat poptávku než ji ztratit a nemít.

Gajda

Jenže on se brzy vyřeší problém s Maxema a jen jak budou moct opět do vzduchu, bude okamžitě i poptávka, ono mít Max ve 2021 nebo A320neo ve 2023 když to dobře půjde bude jasná volba pro všechny, co budou potřebovat další letadla pro rozšíření svýho businessu. A to je třeba důvod, proč Ryanair zůstane dál u 737, dodací lhůta u A320. To co je teď pro Airbus plus se změní v jeho mínus a u Boeingu přesně naopak.

Filias

Toto je odpověď na časté dotazy proč Boeingu příliš nepadají akcie. Airbus nemá kapacity a ani mít nebude, Ruská letadla jsou výsměch a Číňanům to taky ještě chvíli potrvá než udělají plně konkurenceschopné letadlo.

Přemek

Ten výsměch je průběžně dodáván aerolinkám, která takové jako jste vy by nikdy nezaměstnaly.

a8n

Ten výsměch je už dodáván jen aerolinkám, které by si ho bez politického příkazu dobrovolně neobjednaly.

bohyn

Tak třeba Aeroflot je z SSJ docela nešťastný, že je musí kupovat. Poruchovost a dodání náhradních dílů v řádu týdnů je diskvalifikují z vážně míněného nasazení.