Výrobce letadel Airbus má sice letos jisté vítězství nad Boeingem v počtu dodaných letadel i objednávek, i jemu se ale nevyhýbají velké problémy. Firma dnes oznámila, že oproti původnímu plánu dodá zákazníkům méně letadel. Důvodem jsou kapacitní problémy zejména v závodě v Hamburku.
Airbus redukci oznámil při prezentaci výsledků za třetí čtvrtletí. Firma namísto původního plánu na dodání 880 – 890 letadel oznámila snížení dodávku zhruba 860 kusů.
Nejde o překvapení: na zpoždění v dodávkách si stěžuje řada zákazníků Airbusu, letos například výrazně šéf International Airlines Group Willie Walsh, když vysvětloval, proč má zájem nově o uzemněná letadla Boeing 737 MAX.
Změna plánu je podle vyjádření Airbusu reakcí na probíhající kroky ve firmě, které mají zajistit plynulejší dodávky v dalších letech.
Potíže s dodávkami se týkají modelu A320neo, který je pro Airbus klíčovým modelem. Z celkového počtu 422 letos dodaných letadel A320family jich je 388 řady neo. „Náběh produkce verze Airbus Cabin Flex (ACF) pro A321 zůstává velkou výzvou,“ uvedla firma v prohlášení. Firma v tiskové zprávě uvedla, že díky náběhu výroby Airbusu A350 by se měla jeho produkce už příští rok stát ziskovou a pokořit bod zvratu.
Podle dnes zveřejněných výsledků čtvrtletní zisk Airbusu mírně stoupl, tržby klesly nepatrně na 15,3 miliard euro.
Měl bych dotaz k popisu úvodní fotky: Opravdu jsou to svařovací automaty? V článku Airbusu se stejnou fotkou se píše o 20 robotech, které umí přesně vrtat a nýtovat: https://www.airbus.com/newsroom/press-releases/en/2019/10/airbus-inaugurates-new-a320-structure-assembly-line-in-hamburg.html
Ví někdo, jak přesně se sestavují trupy současných hliníkových letadel? To se přeloží dva plechy, přes sebe a pak se svrtají a snýtují dohromady? Musí se to „podmáznout“ nějakým lepidlem, nebo to hermeticky drží nasucho jen přítlakem těch nýtů? Nýtuje se zastudena, nebo zatepla jako kdysi ocelové mosty a kotle parních lokomotiv?
Až bude zase někdy den otevřených dveří v Latecoere v Letňanech, tam by na takové otázky určitě znali odpověď.
Že je info jak to dělají ve výše zmiňovaném Latecoere u dveří
https://www.technickytydenik.cz/rubriky/archiv-technik/nova-linka-v-ceskem-latecoere-zvysi-produkci-na-dvojnasobek_42905.html
Díky oběma za tip i za odkaz. Koukám, že jsou v Letňanech velkovýrobci dveří do letadel!
Počet čistých objednávek letadel Airbusu za prvních 9 měsíců roku 2019 je pouze 127. I přes krizi Boeingu. Airbus má sice ještě přes 6000 objednaných nedodaných kusů, ale pokud by měla přijít delší celosvětová krize a část zákazníků mu zbankrotuje nebo stornuje objednávky, tak se otevírá otázka profitability/využití kapacity za pár let. Nějak nechápu, proč šla cena akcií Airbusu o 50% nahoru.
Lepší nestíhat poptávku než ji ztratit a nemít.
Jenže on se brzy vyřeší problém s Maxema a jen jak budou moct opět do vzduchu, bude okamžitě i poptávka, ono mít Max ve 2021 nebo A320neo ve 2023 když to dobře půjde bude jasná volba pro všechny, co budou potřebovat další letadla pro rozšíření svýho businessu. A to je třeba důvod, proč Ryanair zůstane dál u 737, dodací lhůta u A320. To co je teď pro Airbus plus se změní v jeho mínus a u Boeingu přesně naopak.
Toto je odpověď na časté dotazy proč Boeingu příliš nepadají akcie. Airbus nemá kapacity a ani mít nebude, Ruská letadla jsou výsměch a Číňanům to taky ještě chvíli potrvá než udělají plně konkurenceschopné letadlo.
Ten výsměch je průběžně dodáván aerolinkám, která takové jako jste vy by nikdy nezaměstnaly.
Ten výsměch je už dodáván jen aerolinkám, které by si ho bez politického příkazu dobrovolně neobjednaly.
Tak třeba Aeroflot je z SSJ docela nešťastný, že je musí kupovat. Poruchovost a dodání náhradních dílů v řádu týdnů je diskvalifikují z vážně míněného nasazení.