egoe-plus
Letectví

Airbus měl loni rekordní ziskovost, přijde o další objednávku. Etihad chce méně A350

A350-1000 v barvách Etihad Airways. Foto: Airbus
A350-1000 v barvách Etihad Airways. Foto: Airbus

Končící šéf Airbusu Tom Enders se loučí s firmou jedním z největších zisků v historii evropského výrobce letadel. Oznámení výsledků firmy dnes zastínily  ale jiné zprávy o Airbusu: rozhodnutí ukončit výrobu A380 a současně i oficiální potvrzení jednání s dalším velkým zákazníkem o redukci objednávky.

Airbus překvapil především výsledky za poslední čtvrtletí, které byly oproti očekáváním výrazně lepší. Za celý rok firmy vydělala 5 miliard euro před zdaněním a úroky (EBIT), rentabilita tržeb stoupla z 5,4 % na 9 %. Firma loni vyrobila nejvíce letadel v historii (800), naopak mírně klesl objem nových objednávek. Celkové tržby stouply na 63,7 miliard euro. Firma navrhuje zvýšení dividendy z 1,50 euro na 1,65 euro na akcii. Zisk mohl být ještě vyšší, výrazně ho ale ovlivnila ztrátová výroba A380. Na ní prodělal Airbus loni 463 milionů euro.

Základem pro Airbus je aktuálně hlavně řada A320, u které se firma musela loni potýkat se zpožděním výroby kvůli nedostatku některých komponentů. Dodávky A320neo stouply meziročně o více než dvojnásobek na 386 letadel. Firma se chce letos dostat na měsíční produkci 60 letadel měsíčně, v roce 2021 chce vyrábět 63 letadel. Letos chce Airbus dodat zákazníkům až 890 letadel.

Airbus má zásobu objednávek v hodnotě 460 miliard euro, dochází k nim ale k některým změnám. Kromě už oznámeného zrušení objednávek A380 od Emirates firma dnes přiznala jednání se společností Etihad Airways o zmenšení objednávky na letadla A350-900 o 42 kusů, nechá si jen objednávku 20 letadel verze A350-1000. Firma musí kvůli ztrátám přehodnotit svoji expanzi, o redukci objednávek jedná i s Boeingem.

Airbus čeká letos zásadní personální změna: po deseti letech v čele skončí v dubnu Tom Enders, střídá ho Guillaume Faury

Výroba podle modelů v roce 2018
20 A220
626 A320 Family
49 A330
93 A350
12 A380

2 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Juraj

Etihad nie je až taký prekvapivý, tá firma sa potýka zo značnými problémami po neúspešnej vlne investícií a dnes škrtá, kde sa dá.

Tom

Přesně tak Air Berlin a Alitalia, to jsou akvizice Etihadu, které ho dostaly tam kde je….