Airbus finalizuje nový A330-800neo, poprvé vzlétl s A321LR pro dálkové lety
Evropský výrobce letadel Airbus dokončuje novou verzi svého dálkového letadla A330 pro první zkušební let. Nový letoun A330-800 má už
Evropský výrobce letadel Airbus dokončuje novou verzi svého dálkového letadla A330 pro první zkušební let. Nový letoun A330-800 má už dokončený lak, v příštích měsících ho čeká testování. Podstatně blíže provozu je ale nové letadlo A321LR, které má zásadně změnit dálkové lety.
První A330-800 už prošel lakovnou, teď do něj v Toulouse začnou montovat měřící zařízení pro chystané zkušební lety a také nové motory Rolls-Royce Trent 7000. Letadlo vyfocené po výjezdu z lakovny zveřejnil Airbus na sociálních sítích.
There we go! The first #A330-800 has rolled out from the paintshop 🖌️, sporting the iconic NEO livery 😍.
🔜 Flight test equipment installation. #A330neo pic.twitter.com/wGfAx23po6— Airbus (@Airbus) February 3, 2018
Airbus kompletně předělává svoji řadu dálkových letadel A330, už dříve začal s testováním většího A330-900. Dva stroje nalétaly už kolem 300 hodin. Airbus je zatím s vývojem testování podle svého vyjádření spokojen. Termín dodání prvního letadla aerolinkám ale dosud neuvedl.
A330-800 musí nalétat kolem 300 hodin v rámci testování, během kterých výrobce zkouší různé situace včetně například extrémní zimy.
Airbus přišel s novou verzi A330neo v červenci 2014, bude je vyrábět ve verzi -800neo a -900neo. A330-800 bude mít stejně dlouhý trup, jako současný A330-200, maximální kapacita bude 406 cestujících. Bude prvním letadlem, do kterého Airbus nasadí novou podobu paluby s názvem Airspace. Oproti starší verzi má být díky výkonnějším motorům a lehčímu trupu o čtvrtinu úspornější. Airbus má na letadla v obou verzí 220 objednávek, největším zákazníkem má být Air Asia. Jeho hlavním konkurentem je Boeing 787 Dreamliner. Soupeřit budou například v doletu: A330-800neo má mít dolet až 15 tisíc kilometrů.
Airbus v uplynulém týdnu vzlétl poprvé s jiným modelem, který může být v leteckém byznysu mnohem větší revoluční změnou, než A330neo. Ve středu vzlétl poprvé A321LR, který je aktuálně úzkotrupým letadlem s nejdelším doletem. Zvládne doletět až 7400 kilometrů bez mezipřistání, což umožní jeho běžné nasazené na transatlantické lety. Airbus má na A321 už téměř 2000 objednávek.
Letadlo míří hlavně na trh, který dosud ovládal Boeing s modelem 757. Tyto letouny ale stárnou a postupně mizí z provozu. Boeing zatím za ně náhradu nemá, mluví se o letadlu 797, které by bylo doletem i kapacitou mírně lepší než A321LR. Definitivní rozhodnutí o výrobě takového modelu ale v Boeingu stále nepadlo. Airbus tak v tomto segmentu má velký náskok.