Airbus dokončil montáž posledního A380. Aerolinky největší osobní letadlo předčasně vyřazují

Poslední vyrobený Airbus A380. Foto: AirbusPoslední vyrobený Airbus A380. Foto: Airbus

Poslední A380 zamíří k Emirates. Výroba končí 15 let po prvním startu největšího osobního letadla světa.

28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Adam

Jejich čas teprve přijde, stejně jako Concord, dle mě se jedná o letadlo,které předběhlo svojí dobu .Spousta lidí se dnes může s kymkoli seznámit během pár minut z druhého konce světa, je tlak na rychlost služeb, proto vývojáři pracují a nová nadzvuková dopravní letadla brzy přijdou, stejně tak A 380 s roustoucím tempem růstu počtu obyvatel a roustoucím zájmem o letectví opět najdou svá opodstatnění, minimálně na letech přes oceány, ale dle mě to bude tak 10,možná 20 let trvat

Mata

Rád bych souhlasil, ale jejich spotřeba a mnoho dalších faktorů mluví za vše.
Aerolinky radši poletí 2x denně B787 než 1X denně A380

Marťas

Ten rostoucí zájem o letectví vidíte kde? Spousty firem zjistilo, že fungovat můžou i bez cestování zaměstnanců kolem světa a ušetří tím dost peněz. A z levných letenek pro turisty, kteří škudlí každý halíř, aerolinka provoz takových kolosů nezaplatí.

Rambam

Jak složité by bylo upravit to tak že by vzadu byla nákladová rampa a podvozek by byl upraven pro vyšší nosnost? Tím by se nemusela letadla vyřazovat a celá EU v rámci NATO by měla nákladní letadla pro případ potřeby, takový ekvivalent C-5, nebo C-17.

Viki

A kam poletí z fabriky?
Odstavit do pouště? 😂😂😂

G700

Jen pro přesnost, MSN272 není výrobní označení, ale sériové číslo 272 (Manufacturer Serial Number) :-). A nestřílet, prosím, děkuji..

Radek

Zajímavé je, že poslední předchozí A380 (MSN260) poprvé letěla v červnu 2019, tedy 7 měsíců před Covidem. Výrobní čísla 261 až 263 letěli dřív. MSN 264 až cca 268 by tedy měli být hotové, ale nepředané – určitě kvůli odkladům aerolinek. MSN269 až 271 nejsou asi ještě hotové.
https://www.airfleets.net/listing/a380-5.htm

Peeetr

Konečně.
Velké vítězství i pro Airbus, že už se s tím molochem nabubřelé minulosti nadále nemusí trápit.
A po užitečných pracovnících v příbuzném oboru je velká poptávka na výrobu nejmodernějších vlaků.

Peeetr

Plus kdyby začala Francie dotovat mořské větrníky jako do toho nasypalo Německo, tak tam by nabrali takových pracovníků víc než může Airbus propustit i při největší možné redukci.

Vlk

To nikdo nečekal že bude celosvětový problém s covidem,
jinak by takový problém nebyl.
Klientela na cestování po světě roste, takže tyto stroje by měli užitek,
ale covid všechno bourá.
To máte na mhd v autobusové dopravě to samé, koupíte deset nových autobusů,
spadne covid do fáze, že to bude úplně v háji a autobusem nebudou jezdit cestující.

Y.K.

Že A380 končí bylo jasné už dlouho před covidem. To že ji některé aerolinky vyřadí z flotil předčasně je důsledek covidu.

Kalina

Jediné smutné na konci této rozežrané obludy jsou utopené miliardy € daňových poplatníků jež definitivně zmizí v nenávratnu.

Martin

No a kolik stal danove poplatniky vyvoj takove L-159? Ze je to taky prodejni trhak…

Y.K.

Jako že na tom nikdo nepracoval, nikdo nedostával výplatu, nepordávala se letadla za necelou půlmiliardu Eur za kus a nesplatilo se ani Euro z investice do vývoje 21 miliard Eur?

Ondřej

Kdyby se to letadlo neprodávalo, nevyrábělo, nevyvíjelo, tak by měli všichni víc peněz teď. Pracovníci mohli sedět s nohama na stole, dostávat stejnou výplatu jakou dostávali a stejně by se ušetřilo 🙂 Navíc, by někdo mohl vydělávat na nějakém jiném modelu letadla, protože by nezabíraly místo dotované A380.

Ondřej

Jediná možnost jak by se to mohlo vrátit, že ti vyškolení lidé, pravděpodobně s vysokým knowhow, se budou teď podílet na něčem ziskovém, a dal osby se to vnímat jako investice do vzdělání.

Y.K.

Víte co je problém? Že u projektů které trvají několik desetiletí nikdy není jasné jestli budou výdělečné nebo ne. To ukáže až čas. Kdyby to bylo vždy jasné, je investorství procházka růžovým sadem.

Y.K.

Prosím vás, tohle je naprosto neuvěřitelný nesmysl. „Pracovníci mohli sedět s nohama na stole, dostávat stejnou výplatu jakou dostávali“. A z čeho by ji asi dostávali. Ta letadla se prodávala. Prodávala se velmi draho, přes 400 mil. Euro za kus. To živilo mnoho fabrik a desetitísce lidí. Takže obchodně se tam protočilo nějakých 96 miliard Eur. Dluh z půjčky 21 miliard Eur zůstává 0,6 miliardy Eur. By mě zajímalo kolik lidí by se mohlo válet roky za ponkem za půlmiliardu Euro.

Bpee

Ještě pár let zpátky těžko uvěřitelné. Vzpomínám si na článek z ABC, kde je letadlo popisováno jako stroj budoucnosti a já tomu i věřil – letadlem létá stále dost lidí a čím větší kapacitu budou vytížené linky mít a čím více služeb bude poskytováno na ultradálkových letech, tím lépe. A ono ne… 🙂

Stony

Bohužel s ním přišli tak o 15 let později než měli. Ale některá prvenství už mu nikdo nevezme. Největší dopravní letadlo, nejvic fanatickych fanousku minimalne v cechach, nejvetsi financni propadak a nejaky uspechy se jiste jeste najdou 🙂

Radek Janata

Větší letadlo klidně ještě vzniknout může, pokud bude mít novou konstrukci a tedy nižší spotřebu.

mikiqex

Z dopravních letadel byl největším finančním propadákem jednoznačně Concorde.

Radek

A já bych řekl že Tu-144. Concorde zaplatili vlády a v 80. a v 90. letech byl provoz ziskový.

Y.K.

Možná i TU-144, který vykonal jen něco kolem 100 letů s cestujícími. 🙂 Ale v SSSR se moc na ekonomicku nehrálo, takže ano, Concorde.

SaulGoodman

Na druhou stranu, samotný provoz Concordu se u British Airways povedlo nakonec dostat do plusu, na rozdíl od Air France. Ale pravda, že ve vývoji se utopilo fakt neskutečné množství peněz…

Y.K.

To je pravda. V 80. letech ho BA jako aerolinka provozovali v plusu (s nějakými výkyvy), ale neskutečné náklady na vývoj zůstali na Francii a UK.

Y.K.

To určitě není největší propadák letectví. Zbytek dluhu za projetem nezůstává v nějaké ohrožující výši, spíše to na sebe poutá pozornost, že takový ikonický letoun nenaplnil očekávání ohledně prodaných kusů. Nebýt Emirates, byla by nepochybně finanční katastrofa. Teď je to prostě projekt se záproným výsledkem (tuším 600 mil Eur), což je něco jako ceníková cena jedné a půl A380. Část know how použili u A350, takže úplně ztracená investice do vývoje to není. Mám dojem, že Boeing si s investicí do modernizované verze B747-8 také moc nepíská, když se prodalo je pár desítek kusů. Poslední čtyřmotoráky holt přišly na sklonku… Číst vice »