egoe-plus
Letectví

Airbus dodal i přes potíže s výrobou nejvíce letadel v historii

Finnair a jeho Airbus A350-900. Foto: Finnair
Finnair a jeho Airbus A350-900. Foto: Finnair

Podle očekávání porazil loni Airbus Boeing v počtu dodaných letadel. Agentura Reuters oznámila, že Airbus v roce 2019 dodal zákazníkům celkem 863 letadel, o 7,9 % více než před rokem. Pro Airbus jde o rekordní výsledek. O vítězství Airbusu bylo rozhodnuto dávno před koncem roku: Boeing výrazně ztratil kvůli uzemnění letadel 737 MAX, které přestal i dodávat konečným zákazníkům.

Airbus v roce 2018 dodal 800 letadel, loňský výsledek je tak novým rekordem. Podle agentury Reuters evropský výrobce finišoval s dodávkami zejména na konci roku. Firma v říjnu oznámila mírné snížení cíle výroby na 860 kusů, nakonec dodala o tři letouny více. Podle Reuters sice firma začala s výrobní odstávkou před vánočními svátky, dodávací centra v Hamburku a Toulouse ale pracovala prakticky bez přestávky až do závěru roku, zejména pro asijské aerolinky.

Airbus oficiálně výsledky nekomentoval, přesná data zveřejní během prvních dvou týdnů v lednu. Výrobce se potýká se zpožděním výroby zejména u nejprodávanějšího modelu A320neo. Úzkotrupých letadel loni Airbus dodal 640 kusů.

Boeing od ledna do listopadu dodal 345 letadel a zcela jistě nezopakuje loňský výsledek 806 dodaných letadel za jediný rok.

13 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
GPGP

Pánové poprosím vás aby jste se mylně nevyjadřivali k odborným tématům když k tomu nemáte znalosti nebo vzdělání. Letadlo není PC, kde k opravě postačí jen upgrade SW. Letadlo má na trupu plno čidel, Pitotovu trubici, trimy, měřiče úhlu náběhu atd. Z těchto čidel pak počítač vyhodnocuje vstupní údaje se kterými pracuje ten MCAS. Tzn. když jsou vstupní data špatná , tak jednotlivé bloky přístrojů umístěné pod kabinou nemusí správně reagovat a vyhodnotit situaci, a tímto vznikly nehody MAXe. ( ucpaná pitotka nebo nefunkční jeden měřič úhlu náběhu) Bylo zjištěno, že implementace MCAS narušuje i autopilotní operace a EASA bude… Číst vice »

ViKo

Za mě v pořádku. 🙂 Boeing se namlsá, až povolí MAXy zase do vzduchu, protže na lusknutí jich dodá desítky, který čekají na parkovištích a v okolí Seattle. 🙂 Kolik pak přijde nových objednávek těžko říct, ale to jednorázový dodání takovýho množství, krátkodobě zhoupne poměr dodaných letadel. Teda pokud ty doposud vyrobený a odstavený se nepovažujou za předaný. 🙂

Tony

Na lusknutí 😀

J.L.

Bohužel to vypadá, že vyrobené a odstavené MAXy se pravděpodobně považují za předané. Podle https://www.flightradar24.com/data/airlines/qs-tvs/fleet mají SmartWings celkem 17 kusů B38M, z čehož 11 je označeno „Brand new“, přičemž 10 z nich zřejmě sedí v Moses Lake a jediné OK-SWM dřepí v Praze (https://www.jetphotos.com/photo/9421421).

Jen tak

to, ze fligjtradar neco ukazuje, je sice fajn, ale rozbodne to nijak nesouvisi s tim, jestli ta letadla byla ci nebyla predana.

Yellowhammer

Tady ještě někdo nepochopil, že na těch všech letadlech bude muset proběhnout úprava a hned to opravdu nebude.. 😂

Jen tak

tak jde jen o prehrani softwaru… to sice neni hned , ale porad je to rychlejsi, nez bezn dodavaci cyklus.

nicmene brzda bude i na strane spolecnosti a jejich schopnosti ta letadla prijmout.

Japako

Zoufalí bojinkáři stále nepochopili, že jakési přehraní SW v tomto pripadě skutečně stačit nebude!

J.K.

Jestli to éro někde rok stojí, tak už asi bude potřeba udělat víc věcí než jenom přehrát soft a odletět…

Ondra

Na těch letadlech probíhá pravidelná údržba celou dobu.

Jen tak

Ta letadla se průběžně udržují tak, aby nestárla a „nezacházela“.

Sice to neznamená, že když někdo řekne „krleš“, tak odletí, ale ta doba na zprovoznění zas není nijak dramatická.

Tony

Jen otázka. Nebude potřeba, aby to znovu proletěl každé letadlo Boeing + lidé od dopravce aspoň nějaké kolečko nebo jen nahrajou nový SW a hotovo?

VíKo

Tahle „brilantne“ ironicka poznamka byla zbytecna, protoze tady nekdo pochopi, ze uprava tech letadel, bude nasobne rychlejsi, nez kompletni montaz. Coz je podle me, z meho prispevku zrejme. Ale teba mi to dokazete vyargumentovat a konecne pochopim, ze uprava SW a doplneni cidel je proces delsi, nez kompletni montaz novyho letadla.