Airbus A380 poprvé vzlétl s udržitelným palivem z použitých kuchyňských olejů

A380 poprvé letí na udržitelné palivo. Foto: AirbusA380 poprvé letí na udržitelné palivo. Foto: Airbus

Udržitelné palivo má být jednou z hlavních cest k dosažení uhlíkové neutrality v letectví.

35 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Marcelka

A co zplodiny?

Kubrt

A co s nimi?

Marcelka

No jestli budou růžové, nebo fialové? Kdyby byly modré, to by byl pruser, to by nebyly vidět… a budou za letadlem dělat ty hezké čáry nebo snad kudrlinky??? No co tak asi s nimi – jestli to v rámci ekologie nebude 100x větší svinstvo, nevím, co vznikne, když se spálí olej.

Kubrt

CO2 a voda. Jako když se spálí JET.

Y.K.

Čáry nedělají zplodiny, ale kondenzující voda ve vzduchu po ohřátí. A motor bude „hřát“ vždy.

Bude to asi více méně to samé, jen CO2 nebude fosilní, ale současný.

Lukas

Budou mít hranolkový odér 🤪

Martin Hanzal

Možná se zeptám jako diletant, ale nebude ten olej v palivu způsobovat ve vysoké nadmořské výšce (a tudíž nízké teplotě) degradaci hraničící až se změnou skupenství? Už dávno nám ve zprávách na Nově sdělili šokující odhalení, že láhev s vodou po dvou hodinách na mrazu prostě zamrzne, ale v tomto případě bych se bál tuhnutí SAF i já. Nicméně chci věřit, že to opravdu dobře spočítali a praxe jim dá za pravdu. Jinak je samozřejmě každé kilo tuku, které je druhotně využité a nevylité do kanalizace, velkým úspěchem!

Kubrt

Eh, myslíte, že pro firmu Total je toto první zkušenost s leteckým palivem?

Martin Hanzal

S leteckým palivem jistě ne, se SAF ano.

Kubrt

Požadavky na letecké palivo jsou standardizovány a palivo je testováno, zda jim odpovídá. Předpokládám, že kromě standardních laboratorních zkoušek paliva provedl Total i „motorové zkoušky“ na zemi. Myslíte, že by natankovali do letadla něco, o čem nebyli naprosto přesvědčení, že bude fungovat? Dovedete si představit ten skandál a dopad na firmu, cenu jejích akcií, reputaci?

Y.K.

Já tedy nejsem expert na SAF, ale co o tom píšou, tak to není „olej v palivu“, ale je to technologicky zpracovaný použitý (ideálně) olej, výsledkem je substance chemicky téměř totožná s JET A/A1.

Mimochodem zmrznout může i klasický „petrolej“ JET A (teplota mrznutí −40 °C) a JET A1 (-47 °C), proto je palivo v křídlech vyhřívané, protože okolní teploty mohou jít i o dost níže.

Martin Hanzal

Děkuji.

Petr

Doplnim, ze vyhrivany na nasem letadle je od motoroveho oleje, ktery naopak potrebuje chlazeni. Je to takova symbioza. Verim, ze tomu tak bude i u jinych letadel.

Y.K.

Ano. Je to tak u všech současných proudových letadel pokud vím a je to ideální. Není pak na ohřev potřeba žádná další užitečná energie (třeba plýtvat bleed air) ani rozměrných vzduchových chladičů oleje co by kladly odpor navíc.

Kubrt

Abychom si to dali do relací. Spotřeba jedlých rostlinných tuků v ČR na obyvatele/rok je asi 18 kg. Kolik se podaří reckylovat zde nevím, ale v Rakousku je to 1 kg/os*rok. Což zhruba souhlasí i s mou domácí zkušeností. Někdo prasí do kanálu, naopak vývařovny mají lepší systém; Rakousko je v péči o životní prostředí dál. Ale řekněme, že ten 1 kg je dosažitený i v jiných zemích. Spotřeba JET A1 na Ruzyni (dávno před covidem) byla 330 milionů litrů. Tudíž velmi zhruba můžeme říct, že – vztaženo na měřítka ČR, recyklace jedlých olejů je schopna pokrýt 2 % spotřeby… Číst vice »

Josef Trögl

Potenciál vytřídit použitý olej je o dost vyšší, dalo by se uvažovat i o výkupu. Ale máte pravdu, že spotřebu letadel to ani přibližně nepokryje. Navíc z toho lze vyrobit i vhodné palivo do dieslových motorů. Jistý potenciál mají biopaliva třetí generace z intenzivně pěstovaných řas nebo sinic. Některé z nich kumulují až 70% tuku a jako bonus je lze pěstovat na odpadní vodě, která se při tom vyčistí. Ale i to je hudba budoucnosti a ani to nezajistí současné spotřeby. Obávám se, že jediná cesta k udržitelnému letectví jde přes redukci. A tady má veliký potenciál železnice – VRT,… Číst vice »

dejf

Tak máme ještě jedno řešení. Víc žrát smažený 😀
Ale z vážnější jamky, jsem rád že někdo dělá k takovému palivu „papíry“ a že nedej bože lidi pochopí, že proudový motor spálí všechno co jde zapálit.

Y.K.

Tak oni lidi vědí, že proudový motor spálí skoro všechno, jen jaksi nechtějí, aby to chcíplo někde nad oceánem nebo akorát po odlepení, kvůli, já nevím, ucpanému filtru nebo zadřenému čerpadlu. 🙂 Takže jednotnost, testování a homologace jsou letecká cesta.

Lukas

Nebo kousek trojbalu v nejaké trubce 🤪

Pavel

Možno je to blbosť, ale dá sa aspoň časť trupu, pripadne krídel pokryť solárnym panelom na výrobu elektriny?

tkw

A s elektřinou pak dělat co? Pohánět vrtuli? Nebo odkládat do baterek, až to poletí v noci?

Petr Šimral

Dá. Ale bude to těžké a málo výkonné, čti celkově neproduktivní.

Josef Trögl

Jistě dá, ale panely jsou dost těžké, takže pochybuji o energetikcké výhodnost.

Martin Hanzal

Průměrný solární panel váží 20kg na 1m2. Využitelnost prakticky nulová + zvýšení hmotnosti letadla. Ne, není to dobrý nápad.

Y.K.

Jak píšou ostatní, letadla jsou jemné nuancovaní mezi hmotností a výkony. Pokud panel netvoří přímo nosnou konstrukci křídla, tak je to další hmotnost a ne malá, k tomu kabeláž elektronika, tak nakonec to co dají na výkonu, kterého nebude mnoho, to si vezmou na hmotnosti.

off

Zajímala by mě ekologičkost (e ekonomika) celého řetězce sběru a recyklace domácích olejů (o jejich dostupném množství nemluvě). Aby to nedopadlo podobně, jako s ekonaftou z řepky, výkupem PET lahví a dalšími huráakcemi…

Jiří Kocurek

Velké kuchyně (stovky porcí za den) lapák olejů mít musejí. Takové množství se nedá jen tak vypustit do kanalizace, ucpala by se. Vyváží se to cisternou a dále zpracovává.

původní Jakub P

Plus i to množství z domácností je po nasčítání ze sídliště nebo hustejch blokovejch čtvrtí pro kanalizaci měst velkej problém a zbytečná (a potenciálně nebezpečná) zátěž. Oleje a tuky se dost možná vyplatí sbírat a likvidovat zvlášť už jenom kvůli těm kanalizacím, další využití jako palivo je pak příjemnej bonus.

Y.K.

My už tu máme kontejner na olej.

Čím více to bude zpeněžitelná surovina, tím více to bude přibývat. A je to dobře, lít olej do záchodu je po všech stránkách špatně.

Josef Trögl

Při růstu cen ropy a paliv z ní je tu solidní potenciál na výkup použitých olejů.
A velká stravovací zařízení už dnes mají povinně oddělený sběr a lapáky tuků ve výlevkách do kanalizace.

Jožo Priblinec

Tak to bych se bál…

Franta

Na takovéhle blbce jako jste vy jsem už vysloveně alergický. V práci se nám to tak jednou za rok taky stane. Máme tým 10 lidí, kde každý dělá 10 až 20 let na špičce v oboru. Takže dohromady máme třeba 100 až 200 let zkušeností. Děláme na projektu třeba 1 rok, takže je na tom 10 let práce.
A pak přijde inteligent jako vy, co se zamyslí 2 vteřiny a vysloví takovou blbost. Naštěstí je firma dostatečně obranyschopná a takovéhle jedince většinou eliminuje už požadavky na vzdělání a znalosti u pohovoru.

Bohužel, internetové diskuse jsou takovýchto „odborníků“ plné.

JirkaJJ

Já jsem alergický zase na lidi co neumí počítat a jen blbě plácají. Běžně se uchytí v politice nebo nějaké neziskovce, ale v průmyslu občas taky takoví jsou. Většinou jen vymýšlejí marketingové nesmysly jako tohle letadlo na fritovací olej, ale občas to končí megaprůserem jako s Theranosem, elektrokamiony Nikola nebo energetickou krizí v Německu a závislostí na Putinovi…. Kolik se takového fritovacího oleje asi spotřebuje? A kolik letadel by tím mohli pohánět? Nechcete rovnou vymyslet elektrárny na použitý fritovací olej? Zbouráme Temelín a Dukovany a budem vse napájet fritovacím olejem…

Franta

Mícháte páté přes deváté. Tvrdím, že jedním z důvodů, proč je válka na Ukrajině je i to, že by se EU mohlo relativně povést snížit potřebu Ruských energií. Problém je, že spousta lidí s nimi plýtvá. Já jsem v mém rodinném domku loni zaplatil za topení, ohřev teplé vody a komplet elektriku 23000 Kč za rok pro 5 osob. Tj. necelých 5000 Kč na osobu. Můj denní čistý příjem je cca 4000 Kč (za pracovní den). Takže na roční spotřebu všech svých energií vydělávám 1,25 dne. Problém je, že dezinformační weby a idiotští politici furt melou neskutečný nesmysly o tom,… Číst vice »

Czechpilot

Mohu se prosim zeptat ceho? Proc si myslite, ze to testuji na ctyrmotorovem letadle, ktere dokaze lehke bez lidi letet i na jeden motor?
Dekuji za odpoved jsem zvedavy.