Další zpoždění pro A321XLR. Prvním provozovatelem nového letounu bude Aer Lingus
Uvedení nového letounu do provozu bylo odloženo na třetí čtvrtletí letošního roku.
Prvním provozovatelem nového letounu Airbus A321XLR bude letecká společnost Aer Lingus. První drak bez motorů v jejích částečných barvách byl již spatřen v areálu závodu evropského výrobce v Hamburku. Stroj nese registraci EI-XLR, s jeho výrobou se začalo v prosinci.
first #A321xlr for #Aer #Lingus EI- LR
MSN11348 #aerlingus first customer for the XLR#Airbus pic.twitter.com/lCKTY8cbzb— Tobi (@Tobias_Gudat) February 16, 2024
Irský dopravce je podle dřívějších slov svého mluvčího připraven nasadit Airbusy A321XLR okamžitě do provozu. Ve druhém čtvrtletí tohoto roku, jak výrobce ještě nedávno plánoval, to však nebude. V polovině února byl pro uvedení letounu do provozu oznámen v rámci zveřejnění finančních výsledků společnosti odklad, a to na letošní třetí čtvrtletí.
Aer Lingus má objednáno celkem šest Airbusů A321XLR. Plánuje je nasadit na transantatlických trasách, které by neuživily širokotrupé letouny po celý rok. Zároveň mu stroje umožní otevřít nové destinace a expandovat na klíčových trzích. Jak uvádí web ch-aviation.com, aktuálně již irský dopravce provozuje osm Airbusů A321LR.
Airbus má na letoun A321XLR v současnosti asi 500 pevných objednávek včetně 69 od největšího zákazníka IndiGo.
Výrobce s novým letadlem vzlétl poprvé předloni v červnu, stroj má za sebou již stovky hodin zkušebních letů. Půjde o úzkotrupý letoun s nejdelším doletem. Airbus s ním chce proniknout na trh dálkových letů mezi městy, kde se dosud nevyplatí nasadit širokotrupé letadlo. Reaguje tak na poptávku aerolinek, které chtějí dálková letadla s menší kapacitou a nízkou spotřebou.
Podle Airbusu budou mít zákazníci v letadle stejný komfort jako v širokotrupém stroji. Dolet prodlouží například dodatečná nádrž na palivo o objemu 12 900 litrů nebo mírné úpravy tvaru křídel. Podle konfigurace má letoun zvládnout přepravit 180 až 220 cestujících.