Air France dostanou státní pomoc, nesmějí ale konkurovat vlakům
Státní pomoc ve výši 7 miliard eur (cca 190 miliard Kč) pro Air France bude vázána na několik podmínek. Firma
Státní pomoc ve výši 7 miliard eur (cca 190 miliard Kč) pro Air France bude vázána na několik podmínek. Firma bude muset například výrazně „zezelenat“ a nebude smět vnitrostátními lety konkurovat vlakům TGV, pokud tyto zvládnou cestu za méně než 2 hodiny a 30 minut. Na slyšení ve francouzském parlamentu to uvedl ministr financí a hospodářství Bruno Le Maire, informují francouzská média.
„Chci znovu zopakovat, že tato podpora pro Air France není bianko šekem,“ uvedl Le Maire. Letecká společnost bude muset výrazně omezit svou vnitrostátní síť, což se týká především linek mezi Paříží (CDG, Orly) a Lyonem, Bordeaux, Nantes a Rennes.
„Tato nová a drastická podmínka (…) změní náš přístup k mobilitě na francouzském území,“ doplnil Le Maire. Letecká společnost by nicméně zřejmě mohla lety nadále provozovat pro cestující, kteří přestupují na některý spoj do zahraničí.
Stát si vedle „ziskovosti a konkurenceschopnosti“ klade jako podmínku snížení produkce CO². „Air France se musí stát nejekologičtější leteckou společností vůbec,“ řekl ministr. Cílem je snížit emise CO² na osobokilometr v roce 2030 o 50 procent, a to ve srovnání s rokem 2005. Do roku 2025 musí firma naplnit podmínku, že dvě procenta paliva v nádržích letadel musí být z obnovitelného zdroje.
Ministr jako cestu ke snížení emisí zmínil i obnovu letadlové flotily. „Nový Airbus A220 nebo A350 může snížit emise o 20 až 25 procent. Zároveň jde také o přežití Airbusu,“ dodal. Vyzval proto Air France, aby při svých budoucích nákupech upřednostnila evropského výrobce před Boeingem.