egoe-plus
Cyklistika Doprava ve městě Mikromobilita

AFP: Stávka pařížské dopravy vychovala novou generaci cyklistů

Jízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.com
Jízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.com

Pro tisíce Pařížanů se každodenní používání jízdních kol, vynucené zprvu dlouhotrvající stávkou v městské a příměstské dopravě, stalo daleko méně nepříjemnou zkušeností, než původně čekali. A mnozí tak nakonec ve šlapání nalezli potěšení. Řady cyklistů denně dojíždějících do práce setrvale rostou, uvedla agentura AFP.

„Stávka mě posadila na kolo,“ dosvědčuje Damien Steffan. Místo trmácení se tramvají si nyní cestou do kanceláře v obchodní čtvrti La Défense užívá projížďky alejemi Bouloňského lesíka. „Shledal jsem, že to není až tak hrozné. Do práce se dostanu rychleji a v docela použitelném stavu,“ připouští tento vedoucí pracovník ropné společnosti Total. U cest do práce na kole hodlá do budoucna setrvat.

Každodenní velocipedové dojíždění – někdy i na docela velké vzdálenosti a bez ohledu na počasí – získává ve Francii stále více fanoušků. Sdružují se, vyměňují si rady a také sdílejí videa, pořízená lehkými kamerami na přilbách, ať už dokumentují nebezpečná místa a překážky bránící v jízdě, anebo i útoky mířené proti nim.

Sociologicky jsme se z většinou maskulinní party dostali k daleko smíšenější skupině, velmi často jezdí třicátníci a čtyřicátníci, a to muži i ženy. Dokonce jsme na kolech viděli i děti bez doprovodu rodičů. V jiných evropských metropolích je to běžné, ale v Paříži to ještě před pár lety bylo nepředstavitelné,“ upozornil Olivier Schneider z Federace uživatelů jízdních kol (FUB).

Blaise Vignon se k cyklistům připojil za stávky a už si říká „Šťastný Raymond“, což je v cyklistické hantýrce odkaz na slavného závodníka 60. let Raymonda Poulidora. I když o nováčcích mezi cyklisty, „neocyklistech“, se často žertuje, že oblečeni v lycře kvůli nadváze vypadají „jako vánoční stromeček“. Na cestě z domova do kanceláře v centru Paříže ujede Blaise 40 kilometrů, což mu zabere přibližně dvě hodiny. Už v létě, v tušení stávek a kvůli zdraví, začal do práce dojíždět na kole až třikrát v týdnu.

Své publikum si tak kvůli stávce našla politika pařížské strarostky Anny Hidalgové, jejíž radnice k letošnímu roku naplánovala víec než 1000 kilometrů cyklistických stezek a vznik „cyklistických dálnic“. Podle údajů z padesátky měřících terminálů, nainstalovaných po městě, za dlouhotrvající stávky stouplo ve městě množství cyklojízd o 155 procent, v průměru na skoro 200.000 jízd na kole denně. Ovšem také po pondělním návratu pařížské dopravy přibližně k normálu zůstal počet cyklistů v hlavním městě vyšší než před stávkou.

Hodně lidí při této příležitosti zjistilo, že dojíždět na kole je jednoduché, efektivní a hlavně spolehlivé, protože víme, kdy odjedeme a přijedeme,“ potvrzuje Charles Maguin, předseda spolku Paříží v sedle, což je hlavní zastánce cyklistů u radnice. „Stávka vypukla zrovna v době dokončení prací na cyklistickém projektu, a tak lidi zjistili, že město se změnilo, a tím lze vysvětlit, proč tolik lidí dalo přednost kolům,“ dodal.

Stávka podle tisku prospěla i společnostem, které pronajímají kola a koloběžky. Ty se nyní snaží pojistit si věrnost nových uživatelů.

ČTK

12 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frantík

Navíc, pokud jsou to „ex-“ řidiči, tak určitě mají slušné povědomí o pravidlech silničního provozu, narozdíl od některých jiných cyklistů.

Zbyněk

Chtělo by to stávku i v Praze.

David

Koukám (ilustrační foto), že mají frantíci taky velice „kvalitní“ asfalt.

Václav

Nějak podobně se rozšířila obliba kol v Nizozemí. V 70. letech, při ropné krizi, Saúdové stopli dodávky ropy na západ a tak se sedlo na kola. A protože Amsterdam má pro cyklistiku vhodné podmínky, tak se to ujalo natrvalo.

GPGP

Moc se tam s těmi lidma mažou, začal bych je propouštět, páč oni ohrožují ekonomickou stabilitu státu a to byste viděli jak by ještě rádi přestali stávkovat.
Na některé lidi je holt potřeba bič 🙂

Daniel Novák

Ale Francouzi ten socialismus opravdu chtějí.

Ten_z_Bíliny

Tak na elektrokole člověk až tolik neshodí. Ale proč ne 🙂

Jiří Kocurek

No tak to aby začali stávkovat proti cyklistice, jinak jim v té MHD nebude nikdo jezdit.

Nováček

Jezdili jsme takto za minulého režimu víceméně celá rodina. Ano, nebylo to špatné a v mnohém dokonce dosti uspokojivé, pokud nebylo počasí hodně špatné. Problém nastal s přibývajícími vozy. To začalo jít o život. Jinak bych patrně jezdil dosud, měl o deset kilo méně a dva tisíce za benzín a jízdné v kapse.

Jaroslav

V článku je uvedeno „Každodenní velocipedové dojíždění“, ale velociped != kolo. Bylo by sice vtipné, kdyby většina pařížanů jezdila do práce na velocipedu, ale to asi není reálná možnost… 🙂

Jiří Kocurek

Tak ano, velocipéd nemusí mít jen dvě kola, a nemusí být ani stejného rozměru.

O.K.

Spíš velociped != POUZE kolo. Ona je to množina různých šlapátek, do kterých kolo patří. Čili i kdyby všichni pařížané používali jízdní kolo, věta špatně není.