LOT 3a leaderboard

AFP: Stávka pařížské dopravy vychovala novou generaci cyklistů

Jízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.comJízdní kolo v Paříží. Foto: Pixabay.com

Pro tisíce Pařížanů se každodenní používání jízdních kol, vynucené zprvu dlouhotrvající stávkou v městské a příměstské dopravě, stalo daleko méně

Pro tisíce Pařížanů se každodenní používání jízdních kol, vynucené zprvu dlouhotrvající stávkou v městské a příměstské dopravě, stalo daleko méně nepříjemnou zkušeností, než původně čekali. A mnozí tak nakonec ve šlapání nalezli potěšení. Řady cyklistů denně dojíždějících do práce setrvale rostou, uvedla agentura AFP.

„Stávka mě posadila na kolo,“ dosvědčuje Damien Steffan. Místo trmácení se tramvají si nyní cestou do kanceláře v obchodní čtvrti La Défense užívá projížďky alejemi Bouloňského lesíka. „Shledal jsem, že to není až tak hrozné. Do práce se dostanu rychleji a v docela použitelném stavu,“ připouští tento vedoucí pracovník ropné společnosti Total. U cest do práce na kole hodlá do budoucna setrvat.

Každodenní velocipedové dojíždění – někdy i na docela velké vzdálenosti a bez ohledu na počasí – získává ve Francii stále více fanoušků. Sdružují se, vyměňují si rady a také sdílejí videa, pořízená lehkými kamerami na přilbách, ať už dokumentují nebezpečná místa a překážky bránící v jízdě, anebo i útoky mířené proti nim.

Sociologicky jsme se z většinou maskulinní party dostali k daleko smíšenější skupině, velmi často jezdí třicátníci a čtyřicátníci, a to muži i ženy. Dokonce jsme na kolech viděli i děti bez doprovodu rodičů. V jiných evropských metropolích je to běžné, ale v Paříži to ještě před pár lety bylo nepředstavitelné,“ upozornil Olivier Schneider z Federace uživatelů jízdních kol (FUB).

Blaise Vignon se k cyklistům připojil za stávky a už si říká „Šťastný Raymond“, což je v cyklistické hantýrce odkaz na slavného závodníka 60. let Raymonda Poulidora. I když o nováčcích mezi cyklisty, „neocyklistech“, se často žertuje, že oblečeni v lycře kvůli nadváze vypadají „jako vánoční stromeček“. Na cestě z domova do kanceláře v centru Paříže ujede Blaise 40 kilometrů, což mu zabere přibližně dvě hodiny. Už v létě, v tušení stávek a kvůli zdraví, začal do práce dojíždět na kole až třikrát v týdnu.

Své publikum si tak kvůli stávce našla politika pařížské strarostky Anny Hidalgové, jejíž radnice k letošnímu roku naplánovala víec než 1000 kilometrů cyklistických stezek a vznik „cyklistických dálnic“. Podle údajů z padesátky měřících terminálů, nainstalovaných po městě, za dlouhotrvající stávky stouplo ve městě množství cyklojízd o 155 procent, v průměru na skoro 200.000 jízd na kole denně. Ovšem také po pondělním návratu pařížské dopravy přibližně k normálu zůstal počet cyklistů v hlavním městě vyšší než před stávkou.

Hodně lidí při této příležitosti zjistilo, že dojíždět na kole je jednoduché, efektivní a hlavně spolehlivé, protože víme, kdy odjedeme a přijedeme,“ potvrzuje Charles Maguin, předseda spolku Paříží v sedle, což je hlavní zastánce cyklistů u radnice. „Stávka vypukla zrovna v době dokončení prací na cyklistickém projektu, a tak lidi zjistili, že město se změnilo, a tím lze vysvětlit, proč tolik lidí dalo přednost kolům,“ dodal.

Stávka podle tisku prospěla i společnostem, které pronajímají kola a koloběžky. Ty se nyní snaží pojistit si věrnost nových uživatelů.

ČTK

Tagy Paříž Stávka ve Francii
12 komentářů