Aerolinky nám nezvedají telefony, stěžuje si šéf Airbusu, který navrhuje „šrotovné“ na letadla

Výroba A350 v Toulouse. Foto: AirbusVýroba A350 v Toulouse. Foto: Airbus

Airbus čeká v příštích měsících boj nejen o nové zakázky, ale také dodržení stávajících smluv. Už teď podle něj Airbus

Airbus čeká v příštích měsících boj nejen o nové zakázky, ale také dodržení stávajících smluv. Už teď podle něj Airbus čelí velkým snahám aerolinek posunout naplánované dodávky a někteří dopravci se ani nemají k tomu již vyrobená letadla převzít.

Šéf Airbusu Guillaume Faury v rozhovoru pro časopis Politico uvedl, že situace došla již tak daleko, že někteří dopravci ani nezvedají Airbusu telefon, aby si s ním dojednali podmínky převzetí již hotového letadla. „Nechtějí nám ho zvednout, protože nevědí, co nám mají říct,“ řekl na adresu aerolinek, konkrétní jména ale neuvedl.

Podle Fauryho by měly vlády přinutit dopravce, kterým pomáhají z peněz daňových poplatníků, aby vyřadili starší letadla a místo nich koupili nové, úspornější stroje. Tlačí proto na Evropskou komisi pro zavedení podobného systému, jako šrotovné u aut: za vyřazení staršího kusu příspěvek na nákup nového.

Namísto návratu staršího Boeingu 777 si může dopravce raději koupit nový A350 či A321. Má mnohem nižší emise, je hospodárnější. Pokud toto podpoříme, je to velký krok ke snížení emisí skleníkových plynů v letectví,“ řekl Faury.

Airbus snížil výrobu o třetinu, za květen nezískal jedinou zakázku. Podle Fauryho nynější situace prověří vztahy výrobce s aerolinkami. Faury se ale příliš netváří na to, že by chtěl leteckým společnostem ustupovat: „Mají u nás závazek odebrat letadla, my máme závazky vůči svým dodavatelům.“ Varoval, že s řadou zákazníků se bude muset Airbus nejspíše soudit. „Vždy se snažíme jít jinou cestou, než skončit u soudu. Ale pokud aerolinky budou navrhovat, a už i navrhují, že zruší objednávky nebo na několik let oddálí dodávky, může se to brzy začít dít,“ dodal Faury.

 

Tagy Airbus Top
15 komentářů