Letecké společnosti Letectví

Aerolinky nám nezvedají telefony, stěžuje si šéf Airbusu, který navrhuje „šrotovné“ na letadla

Výroba A350 v Toulouse. Foto: Airbus
Výroba A350 v Toulouse. Foto: Airbus

Airbus čeká v příštích měsících boj nejen o nové zakázky, ale také dodržení stávajících smluv. Už teď podle něj Airbus čelí velkým snahám aerolinek posunout naplánované dodávky a někteří dopravci se ani nemají k tomu již vyrobená letadla převzít.

Šéf Airbusu Guillaume Faury v rozhovoru pro časopis Politico uvedl, že situace došla již tak daleko, že někteří dopravci ani nezvedají Airbusu telefon, aby si s ním dojednali podmínky převzetí již hotového letadla. „Nechtějí nám ho zvednout, protože nevědí, co nám mají říct,“ řekl na adresu aerolinek, konkrétní jména ale neuvedl.

Podle Fauryho by měly vlády přinutit dopravce, kterým pomáhají z peněz daňových poplatníků, aby vyřadili starší letadla a místo nich koupili nové, úspornější stroje. Tlačí proto na Evropskou komisi pro zavedení podobného systému, jako šrotovné u aut: za vyřazení staršího kusu příspěvek na nákup nového.

Namísto návratu staršího Boeingu 777 si může dopravce raději koupit nový A350 či A321. Má mnohem nižší emise, je hospodárnější. Pokud toto podpoříme, je to velký krok ke snížení emisí skleníkových plynů v letectví,“ řekl Faury.

Airbus snížil výrobu o třetinu, za květen nezískal jedinou zakázku. Podle Fauryho nynější situace prověří vztahy výrobce s aerolinkami. Faury se ale příliš netváří na to, že by chtěl leteckým společnostem ustupovat: „Mají u nás závazek odebrat letadla, my máme závazky vůči svým dodavatelům.“ Varoval, že s řadou zákazníků se bude muset Airbus nejspíše soudit. „Vždy se snažíme jít jinou cestou, než skončit u soudu. Ale pokud aerolinky budou navrhovat, a už i navrhují, že zruší objednávky nebo na několik let oddálí dodávky, může se to brzy začít dít,“ dodal Faury.

 

tagy
15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin

Ono je to dost těžký, když má 99% aerolinek 3 měsíce obrovský ztráty a ještě pár měsíců je mít budou.

Lukáš F.

V první chvíli jsem si myslel, že to šrotovné navrhuje platit Airbus. Ale ne, navrhuje, aby na nová letadla přispěli daňoví poplatníci. Klasika 🙂

Pavel

Komunikovat se má, ať už je téma sebetrpší. Kolik % zakonzervovaných letadel už bude obtížně schopných znovuuvedení do provozu?
Baterie, bakterie, plísně, kaly v nádržích, degradace paliva, polovodičů a elektroniky…
Na to, aby aerolinky nasadili armády udržbářů!
Proč ten moment nevyužít k přezbrojení na modernější fleet?

Y.K.

Ta letadla někde nestojí jen tak, běží to podle „manuálu“ na dlouhodobé odstavení. Znovu uvedení do provozu není zásadně obtížné, provoz také nenaběhne ze dne na den.
Využít to pro moderní fleet zní cool, ale musíte mít čím platit, což teď asi bude trochu problém.

R2R2

Komunikovat se ma, ale bohuzel spousta firem ted hraje mrtve brouky, pravdepodobne proto, ze samy nevi, jak se ze soucasne slozite situace vyhrabou a boji se to priznat. Do urcite miry je chapu, stornovat objednavku s pripadnym penale se jim nechce a prislibit jeji plneni s jistotou nemohou.

Anonymus

Aerolinky bych urcite nelitoval. Objednali si? Objednali. Tak at to resi a plati

Kubrt

To je dost extrémní přístup. Současná situace je náročná a nova pro obě strany. Obě se vzájemně potřebují a mely by spolu komunikovat a hledat nejaky postup schůdný pro vsechny.

SaulGoodman

Jasně, protože aerolinky mohou za COVID a následná vládní opatření. Samozřejmě za to nemůže ani Airbus, ale řešením je nějaký kompromis, který ty dopady rozloží mezi obě strany. Logicky Airbus potřebuje zákazníky a aerolinky potřebují letadla, není tak rozhodně moudré ani pro jednu stranu dělat, že jich se to netýká.

Y.K.

Pěkná rada. Jak zhruba to mají řešit a platit? Vykrást banku? Když nelétají, nemají peníze. Tohle je klasický princip krize, nedostatek peněz prostupuje odvětvími a spousta lidí to nechce chápat, dokud sami nedostanou výpověď. Protože příští rok to pocítí i státní rozpočty.

nickname

Letecké společnosti mohou situaci řešit jako jakákoli jiná firma. Např. restrukturalizací dluhů, dohodou mezi majiteli a věřiteli apod.
Stát nevidí od leteckých společností moc peněz. Paliva jsou nezdaněná, zisky také neoplývají. Optimální řešení = žádný státní zásah.

Y.K.

O čem to proboha mluvíte? Nemluvím o tom co stát uvidí přímo od leteckých společností, mluvím (ve finále) o tom, že propad ekonomiky jako celku pocítí stát a pocítí to hodně, protože kde se netočí prachy není co danit.

Když odvětví ztratí trh, restrukturalizace žádné peníze nepřinesou. Jejich platební neschopnost se brzy přenese i na jejich dodavetele a tam zase na subdodavatele.

KarelF

Toto je zpráva spíše pro investory než pro běžné lidi a fandy letectví.

Petr

Nicméně určitě ne nezajímavá. 🙂

Zbyněk

Tohle taky není fandovský web, ale web o celkovém dění v dopravě.

Javert

Dopdy na jednotlivé části dopravního řetězce jsou určitě zajímavé. 🙂