Aerolinky jako vzor. Iryo začalo prodávat jízdenky na rychlovlaky až do září 2024

Na železnici je dosud zvykem prodej jízdenek jen pár měsíců dopředu.
Španělský železniční dopravce Iryo ukazuje, jak se železnice zejména v oblasti obchodu učí od letectví. Společný podnik italských státních drah, Air Nostrum a společnosti Globalvia spustil tento týden prodej jízdenek na své rychlovlaky po Španělsku až s ročním předstihem.
Cestující láká na nízkou cenu: dopravce uvolnil do systému jízdenky s cenovkou 11 eur. Firma uvádí, že v nabídce je deset milionů jízdenek s takovou cenou. Podle letmého průzkumu nabídky tato cena není tak častá u hlavní trasy Barcelona – Madrid, naopak je v podstatě každý den v nabídce na spoje z Madridu například do Malagy či Sevilly. Akce potrvá necelé dva týdny.
Na železnici jde o nevídanou věc, jízdenky se obvykle prodávají jen maximálně s tříměsíčním předstihem, v době blížící se změny jízdního řádu na ještě kratší dobu.
No te lo pienses. Si te surge una escapada, ¡di que sí😉
Los fines de semana están para viajar: 10 millones de billetes flexibles desde 11€.
👉Compra del 06 al 20 de septiembre en https://t.co/ejU3lsRe4i para viajar durante el 2024.#viajar #escapadas #promo #somosiryo pic.twitter.com/5yJjW7yWCk
— iryo.eu (@iryo_eu) September 8, 2023
Prodej na období dlouho dopředu je poslední roky specialitou nízkonákladových leteckých společností. Ryanair aktuálně prodává letenky až do konce října příštího roku. Pro dopravce jde o cestu, jak získat další hotovost, pro cestující možnost zakoupit si většinou letenku za cenu, která bývá (ne vždy) nejvýhodnější pro dané období.
Někteří železniční dopravci již okopírovali i další byznys modely z letectví. Francouzské Ouigo například provozuje vlaky pouze s jednou cestovní třídou, současně výrazně omezuje velikost zavazadla, které si cestující mohou vzít bez poplatku.
Iryo (jde o značku, dopravcem je společnost Ilsa) začalo jezdit ve Španělsku loni v listopadu. Ke spojení Barcelona – Madrid nabídlo ještě linky z Madridu do Sevilly, Malagy, Alicante a Valencie. Nasazuje tu celkem dvacet vysokorychlostních jednotek Frecciarossa 1000. Konkurence na španělských vysokorychlostních tratích výrazně snížila ceny jízdenek a zvýšila počty cestujících.