Aerolinky budou kvůli viru tratit miliardy, z českého nebe zmizelo 25 velkých letadel denně
Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) vydala první hodnocení epidemie nového koronaviru (COVID-19) a jejích možných celoročních dopadů na leteckou dopravu.
Mezinárodní asociace letecké dopravy (IATA) vydala první hodnocení epidemie nového koronaviru (COVID-19) a jejích možných celoročních dopadů na leteckou dopravu. Po odstavení MAXů a americko-čínské obchodní válce jde v krátkém sledu o další ránu pro letecký byznys. Ztráty výnosů se budou podle IATA počítat na desítky miliard dolarů.
Postiženy budou především dopravci v asijsko-tichomořském regionu. Tam by za celý letošní rok mohlo dojít k poklesu poptávky po létání meziročně o více než osm procent, i když původně IATA předpovídala regionu pětiprocentní růst. Ve srovnání s původními predikcemi tak bude cestujících méně až o 13 procent.
Podle tohoto scénáře přijdou tamní dopravci meziročně o tržby ve výši 28 miliard dolarů, z toho většina připadá na letecké společnosti registrované v Číně.
Dopravci mimo Asii a Tichomoří by měli podle IATA počítat letos se ztrátou příjmů ve výši 1,5 miliardy dolarů. To ovšem pouze za předpokladu, že ztráta poptávky zůstane omezena na trhy spojené s Čínou. Celková celosvětová ztráta tržeb by se tak blížila 30 miliardám dolarů. Celosvětové tržby leteckých společností činily loni přes 800 miliard dolarů.
Odhady IATA jsou založeny na scénáři, podle kterého bude vývoj onemocnění COVID-19 kopírovat průběh nákazy SARS v roce 2003. Její dopad na letectví měl podobu písmene V, kdy během šesti měsíců došlo k prudkému poklesu poptávky, která se následně rychle zotavila. IATA rovněž kalkuluje s tím, že virus bude dál řádit hlavně v Číně a výrazně se nerozšíří do okolí.
Dopady nákazy a strachu z ní už pociťuje i české Řízení letového provozu. „Podle provedených analýz znamená každý den 25 letounů o vysoké vzletové hmotnosti na dlouhých trasách mezi Čínou a západní Evropou, které v českém vzdušném prostoru nejsou uskutečněny z důvodu COVID-19,“ uvedlo na twitteru. To může mít pro český státní podnik výrazné finanční dopady. Například Airbus A380 zaplatí za čtyřistakilometrový přelet českého území zhruba 20 tisíc korun.
Řada leteckých společností zrušila lety mezi Evropy a Čínou. Jak informoval server FlightGlobal, například skupina Lufthansa, která létala do Číny z Frankfurtu, Mnichova, Vídně a Curychu, odstavila z provozu kapacitu odpovídající 13 širokotrupým letadlům.