Aero Vodochody získalo certifikaci pro letoun L-39NG, sériová výroba běží naplno

L-39 NG. Foto: Aero VodochodyL-39 NG. Foto: Aero Vodochody

Český výrobce má zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025.

Zpět na článek
Odebírat
Upozornit na
guest
29 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Miloš

Normální člověk fandí českým firmám a má radost, když se daří. Bohužel někteří výrobci žijí tak trochu v představě, že někdo na ně s vývojem a prezentací počká. Je složité všechna schváleni a povolení dát dohromady, ale to nají všichni. Nám to trvá hrozně dlouho i výroba.
Pak je problém udat L410, L610, předběhne nás ATR.
U L39, L159 je to obdobné. Tendry vyhrávají jiní výrobci.
Pravda je, že privatizace také udělala také své…

Pepa z tratě

Water vzduchochody.

Vtvt

Z čeho vychází tvrzení, že turbovrtulová letadla jsou výrazně levnější než L-39NG? 12x T-6 Texan II bylo nabízeno Tunisku za 234 milionů dolarů.

https://www.dsca.mil/press-media/major-arms-sales/tunisia-t-6c-texan-trainer-aircraft-0

Pražák

Tak Texan je asi v tomto segmentu vůbec nejdražší.
Ale hlavní důvod proč se obecně tvrdí, že turbovrtulové stroje jsou levnější než proudové jsou provozní náklady, ty jsou objektivně nižší.
Nicméně je to něco za něco. Pokud máte výcvikovou osnovu postavenou tak, že se začíná na turbovrtulovém stroji a pak se přechází na pokročilý proudový, musí pilotní žák na pokročilém stroji strávit víc času, aby si osvojil přeci jen jiný způsob pilotáže. Tohle při použití proudového stroje i pro základní výcvik odpadá, některé věci se dají levněji cvičit už na něm.
Takže to ve výsledku vychází dost podobně.

Vtvt

Nevím jestli T-6 TexanII je nejdražší

6 jiných turbovrtulových bojových za 170 milionů dolarů.
https://www.l3harris.com/newsroom/press-release/2022/08/l3harris-and-air-tractor-sky-warden-team-selected-ussocom-armed

medvěd

Maďarský výrobce, Americký součástky (nutný souhlas k vývozu) – no to je vizitka našich privatizací. Moc nám nezbylo.

Jaroslav Toman

Myslím, že se tomu říká globalizace. Pokud by všechno zůstalo ve zlatých českých ručičkách, tak jsme někde na úrovni Baškirstánu…

Pražák

Jak nám? Vy jste to předtím vlastnil?
Aero Vodochody je česká firma, založená podle českého práva, sídlící v ČR a zde platící daně a další odvody, zaměstnávajicí české občany (převážně).
Motor je civilní, souhlas netřeba. Mimochodem pro původní L 39 se motor dovovážel z SSSR.

Y.K.

U nás se třeba původní avionika pořád vyrábí (Mikrotechna), vy privatizace, ale pořád je to ta původní, „budíky“, světelné roky daleko od skleněných kokpitů pro 21. století. Motor byl původbě sovětský…

Taky jsme vyráběli telefony, takové ty bakeliťáky, nechápu, že se dnes smartfouny vozí z Číny a software je americký (pasný asi po celém světě)… 😀

Jiří Kocurek

A že se vůbec Avast/AVG prodává do světa, co kdybychom si ten SW nechali pro sebe? 😀

Y.K.

Prosím netahat absurdní argumenty. Je Avast avionika? Pevně doufám, že ne. 🙂

Já nikdy netvrdil, že se tady nedělá nic. Jen se některeré obory totálně globalizovaly, Honeywell, Garmin, lokálně to vůbec nemůže fungovat, je to moc nákladné, to se netýká jen nás.

Pepa z tratě

Kdyby Aero dělalo stejně kvalitně jak CZ LOKO, tak každé druhé letadlo při zkušebním letu spadne.

Vasil

Pořád je to jen dílčí modernizace 50 let starého letadla. Současníka Škody 100/110.

Jiří Kocurek

A nebo současníka Porsche 911

Pražák

Dílčí? Přes 90% dílů je buď zcela nových, nebo alespoň modernizovaných.

Lukáš F.

Jenže když vyrobíte Škodu 100 dnešními technologickými postupy a s využitím moderních materiálů, pořád to bude Škoda 100. L-39NG z jedné strany konkurují výkonnější stroje, které umí létat nadzvukově a jejich ostré verze mají vyšší bojovou hodnotu, z druhé strany turbovrtulová letadla, která sice nejsou tak dobrá jako skutečná proudová, ale jsou výrazně levnější. Smysl by mělo investovat do avioniky, aby se co nejvíce podobala typům, na které je potřeba piloty školit, jako třeba F-35.

Jiří Kocurek

Když do toho dáte avioniku podobnou F35 (fly-by-wire), uděláte mosnou konstrukci z uhlíkových vláken… tak to už původní stroj nebude.

Mimochodem: Škoda Octavia je podle jména z 60. let. Jen je dneska vyrobená současnými postupy.

Jiří Kocurek
Marek

To je jako říct, že Škoda Superb je ze 30. let. Jistě, leda podle jména, ale to neznamená, že to auto je jen vyrobené současnými postupy.

Pražák

No, srovnávat automobilový a letecký průmysl je dost mimo.
A ne nadzvukové stroje fakt nejsou konkurencí NG. Ty jsou nadstavbou.
To je letadlo pro základní výcvik, nikoliv pro školení pilotů F 35. Segment trhu na, který se cíli si ve své většině může o F 35 či podobném systému nechat leda zdát.
Aero vůbec necíli na bohaté země, ale spíše na třetí svět.

Emanuel

A co současník 810tky?

Vladimír

Dílčími modernizacemi prochází všechny perspektivní typy letadel, třeba i B-52 z padesátých let, nebo F-16, F-18…
Až je z nich téměř úplně jiné letadlo, které je zvenku celkem podobné tomu původnímu.

Joe

To že to letadlo vypadá stále skoro stejně fakt neznamená, že to je jen dílčí modernizace. Křídlo je kompletně překopané, což je i důvod proč jim schvalování trvalo tak dlouho, v provopočátku se jim kroutilo až to nebylo hezký. Ono ty kovové nosníky v původní konstrukci Ing. Vlčka nebyly pro srandu králíkům a kompozit je sice fajn, když se u dopravních letadel prohýbá, ale u malého cvičného stroje to fakt k užitku není. Ale očividně už to vyladili když je to plně certifikované, no výsledek otestují především zákazníci. Nemluvě o novém motoru, současné avionice atd. To označení 39NG je spíš… Číst vice »

Vtvt

L-39NG získalo typový certifikát v 09/2020. Takřka před 2 roky. Tj. nikoliv nyní.
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tiskove-zpravy/letoun-l-39ng-ziskal-typovy-certifikat/

Pražák

Pro cvičnou verzi, nyní má plnou typovou verzi, tedy i pro cvičně-bojovou

Vtvt

Ta cvičně-bojová verze (light attack) je ta, co si 4 kusy na jaře objednalo maďarské letectvo?
https://www.aero.cz/cz/o-nas/media/tiskove-zpravy/aero-doda-velitelstvi-madarskych-obrannych-sil-dvanact-zbrus/

Pražák

V podstatě ano, Maďaři to budou mít ještě rozšířené o vestavěné průzkumné vybavení.

Vtvt

Díky za názor

Pražák

L 39NG rozhodně není konkurentem M346, Jak 130 či FA 50, ale jejích doplňkem. Viz třeba vietnamský kontrakt, na L39 NG bude probíhat základní výcvik a na JAK 130 pak pokračovací. Samozřejmě by šlo celý výcvik realizovat jen na Jak 130, ale bylo by to dražší a komplikovanější.
Konkurencí NG je italský M345, čínský K8 a turbovrtulové Texan II z USA, Tucano II z Brazílie a švýcarské Pilatusy.