Aero Vodochody získalo certifikaci pro letoun L-39NG, sériová výroba běží naplno
Český výrobce má zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025.
Odbor dohledu nad vojenským letectvím Ministerstva obrany vydal certifikaci pro letoun L-39NG českého výrobce Aero Vodochody. Nejnověji vyvinutému letounu Aera se tak otevírají dveře na světové trhy. Certifikační proces trval více než 5 let. Čerstvě získaná typová certifikace je hlavním předpokladem pro registraci jednotlivých letadel u zákazníků. Výrobce očekává zálet prvního sériově vyrobeného kusu L-39NG do konce tohoto roku.
Český cvičný proudový letoun, jehož sériová produkce již probíhá, využívá soudobé technologie výroby a moderní vybavení. Avionika letounu je připravena pro výcvik budoucích pilotů letounů čtvrté a páté generace.
„Díky již uzavřeným kontraktům máme prakticky zaplněnou výrobní kapacitu až do roku 2025 a zájem o naše cvičné letouny je stále větší. Jsme v pokročilých jednáních o dodávce L-39NG pro několik zákazníků v Evropě, Africe i Asii. Další jednání o dodávkách českého letounu jsme úspěšně odstartovali na nedávno skončené letecké show v britském Farnborough,“ říká Filip Kulštrunk, viceprezident pro obchod a marketing společnosti Aero Vodochody a dodává: „V porovnání s konkurencí z Itálie, Jižní Koreje nebo USA se jedná o nákladově velice dostupné, a především dlouhodobě spolehlivé, řešení pro moderní vzdušné síly.“
Nové stroje českého výrobce si již objednali ze státních zákazníků například Maďaři, Vietnam nebo Ghana. Z nestátních společností pak kupříkladu portugalský SkyTech nebo americká RSW Aviation. Ministerstvo obrany České republiky pak pořídí 6 letounů (4 plus opce na další 2) pro Centrum leteckého výcviku Pardubice.
Letoun, jehož cena se odhaduje na 10 milionů amerických dolarů, podle výrobce vyniká oproti výkonnějším cvičným strojům kategorie M-346 či Jak-130 nízkými provozními náklady a excelentním doletem.
Mezi hlavní výhody L-39NG patří zcela přepracovaný design letounu odpovídající moderním technologiím (např. použití kompozitových dílů, mokré křídlo, plnění paliva centrálním bodem atd.) a vysoce spolehlivý motor FJ44-4M.