Aero Vodochody předalo Maďarům první tři L-39 Skyfox, celkem dodá 12 strojů

První trojice L-39 Skyfox pro maďarské letectvo. Zdroj: AERO VodochodyPrvní trojice L-39 Skyfox pro maďarské letectvo. Zdroj: AERO Vodochody

Maďaři jsou pro český letoun nové generace třetím zákazníkem.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
zdeněk

Vhodné by byly na sestřelování ruských dronů na Ukrajině.

Dejf

Moc ne, nemají radar, nechávat se navádět pozemním je zdržování při počtu, co je třeba sundat.

Oldřich

I pokud ano,tak než je vyrobíme možná už nebude Ukrajina.

126975

Jestli se vyrobí víc letounů než L159 A/T1 tak to bude asi úspěch. Pořád asi budou na letounů limitují technologie made in USA a neochota kongresu USA poskytnout je zemím, které by chtěly tento letoun koupit, ale jsou na seznamu zakazují vývozu vojenských technologií původem z USA.

SaulGoodman

Což už dnes ale zas takový problém není, po roce 2022 by dodávkám do zemí v ruském vlivu stejně (správně) bránily i naše sankce. Moc mě nenapadá, kam by to bylo limitující, možná některé arabské země?

MajsterN

No, ono je to složitější. Tuším, že Airbus předělával celý satelitní bus, aby byl bez ITARu a šel pak dodávat do Indie, nebo někam, kde Amerika z různých důvodů prostě nepovolila vývoz. Chytrým řešením je mít i dvě verze, jednu bez embarga.

SaulGoodman

No za mě je v pořádku do Indie nedodávat, je to země kolaborující s Ruskem. Na příkladu Vietnamu vidíme, že i zemím mimo naši tradiční vlivovou zónu dodávat lze a dodávají jim i Američané. Opravdu mě asi nenapadá země, která by mi přišla hodná českých zbrojních dodávek a osamoceně to blokovaly USA. Dříve takové situace byly, dnes už moc ne.

Pražák

Většina US dílů, třeba motor je civilních a není potřeba souhlas US kongresu.
Stačí obecné povolení US úřadů.

Skepik

Přesně , to je rozdíl proti L-159.?

Martin

Žádné americké technologie tam nejsou. Motor je civilní používaný treba v civilních cessnách. Aero si zrovna tohle dobře hlídá po zkušenosti s L-159…tohle letadlo lze prodat každému.

SaulGoodman

To je nesmysl, ani civilní díly a technologie nelze dodávat každému. Jednak máme zboží dvojího učení, jednak na příkladu Ruska je vidět, že i civilní věci jako právě díly pro civilní letadla jsou sankcionované.

V zásadě neexistuje žádná komodita imunní proti sankcím, sankcionuje se např. i luxusní zboží, které rozhodně nemůže být předmětem vojenského využití.

SYN

No ano, takže do Ruska L-39 dodávat nebudeme… on to někdo měl v úmyslu??

SaulGoodman

Reaguji na „tohle letadlo lze prodat každému“. No každému, na koho nedopadají sankce, taky třeba sekundární. To je více zemí, než jen Rusko.

Jirka Š

Souhlasím s prvním souvětím, jež mělo zůstat osamoceno. Bude úspěch, když vyrobí více jak 72ks.

Petr

Ve Vietnamu to rezne, doslova

david

Skoda, ze se nedari aspon jednu letku dostat na Ukrajinu z nejakeho vojenskeho balicku – takova reference by pomohla velmi.

Observer

Myslíte něco ve stylu japonských Kamikadze? Vždyť to letadlo není ani rychlé, ani nijak zvlášť obratné, ani pancéřované a neunese moc protizemní výzbroje.

Radek

Jednak je celkem jasné využití pro výcvik a jednak se v případě L-39 mluvilo zejména o použití na drony jako jsou šáhidy, tj. víceméně v týlu.

SYN

Ten výcvik by kdyžuž měl probíhat tady… ale spíš asi je lepší ukrajinské piloty cvičit pokudmožno na tom na čem pak budou lítat… F16?
Ostré nasazení proti „peer“ protivníkovi si u těchto strojů vysloveně říká o zvýšené ztráty, při těch doletech AA/PVO střel 200-300km…

Jmeno

Základní výcvik se necvičí na letadle, na kterém pak budou lítat. Každý pilot projde při výcviku kategorií L39

Observer

Přesně tak, oni potřebují zkušené vojenské piloty přeškolit na osvědčené typy F-16, Mirage nebo Gripen. K tomu se Skyfox opravdu nehodí, ten je určený k základnímu výcviku na proudovém letadle.

Mengo

A na co se asi ze Skyfoxu budou školit piloti? Na typy které u daného letectva mají. U nás to bude bohužel F 35 v Maďarsku Gripen. Žádný mezityp.

Jan Tichavský

Dolet AA/PVO není problém, protože by se uplatnily hlavně vevnitro zemí na setřelování raket a dronů (i těch špionážních, nejen útočných), které létají daleko a taky dlouho. Jako když vidíte co všechno se tam používá od práškovacího letadla přes ultralighty až po ty dodané F-16, tak by se tyto stroje určitě hodily.

SaulGoodman

O tom se mluvilo, ale je to docela fantasmagorie. Ničení dronů z bezprostřední blízkosti je kvůli troskám velmi nebezpečné, ukrajinskému letectvu to bohužel už pár ztrát způsobilo. S použitím hlavňových zbraní se celkem osvědčují vrtulníky. Jinak Ukrajina nemá žádný akutní nedostatek letounů, které může nasadit na ničení dronů prostřednictvím A2A raket, problém ale je především ekonomická náročnost takového postupu – ty rakety stojí mnohdy víc než drony a výroba je omezenejsi. Imo na obranu proti masově nasazovanym dronům jsou ideální levné laserové naváděné rakety (systémy Vampire aspol se 70mm APKWS), pozemní hlavnove PVO (Gepardy, Viktory apod) a interceptor FPV drony.… Číst vice »

Martin

Na Ukrajině by to nedokázalo nic co neumí jejich L-39,takže v podstatě zbytečné.Až jednou ta válka skončí, tak myslím že to bude horký kandidát na nový výcvikový letoun, ale ted to nemá cenu.

Václav

👍