Abú Dhabí či Podgorica. Letiště Praha má potvrzeno pět nových destinací

Letiště Václava Havla Praha. Pramen: Letiště PrahaLetiště Václava Havla Praha. Pramen: Letiště Praha

Poptávce na přímých spojeních z Prahy dominuje Londýn, zájem vzrostl meziročně o čtvrtinu.

70 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
NFF

AC/YYZ super. Jednak zaplatpanbuh za „mainline“ AC namisto AC Rouge a jejich retro 767; jednak je YYZ mnohem prijemnejsi na prestup po Sev.Americe a Karibiku nez libovolne letiste v USA. Bylo by super, kdyby se to podarilo udrzet i pres zimu, nejen v letni sezone.

Lukáš

Už se ví, kdo bude handlovat Etihad?

Sáček

S překonáním rekordu bych byl opatrný, když se část lidí učí využívat víc regionální letiště, která rostou. Nepřekvapilo by mě tedy vyrovnání rekordu.

Dominic

To se nestane, protože u Prahy jsou hodně silní zahraniční cestující a u regionálních letišť převažují spíš místní.

Bob

Ten Condor má prý létat dvakrát denně .

U Británie jsem zvědav, jak počty cestujících ovlivní zavedení víz (ETA) od dubna.

Za mě bych uvítal mezi novými destinacemi Lublaň, Skopje, Soluň, Bergen, Tallinn, Sarajevo…, mimo Evropu Singapůr, Tokio, Hanoj, Bangkok, Atlantu, Marakéš, celoroční New York…

Průvodce původní Aleš

Samozřejmě ovlivní, ale otázkou je o kolik. Může to mít vliv na 2p2 leasure a na tranzit, ale IMHO je dost lidí, kteří prostě potřebují letět a/nebo mají dvojí občanství/povolení k pobytu.

M M

ETA, ESTA a jiné nejsou vízum…

platamond

Ale je to úřad, výslech při příjezdu stejně určitě nezmizí. Jestli jim jde o těch 10 liber, tak to mohli nazvat příletová / vstupní taxa a mohlo to být jednodušší.

Air Traveller

Do UK probíhají nějaké výslechy? Něco se změnilo? Byl jsem v UK po skončení schengenu několikrát, a žádné výslechy se nekonaly.

Průvodce původní Aleš

UK někdy bylo v Schengenu?

Air Traveller

samozrejme ze ne 🙂 uz jsem z toho taky zblbly .. samozrejme, mam na mysli prechod z rezimu „EU obcanky“ do rezimu „pas“ .)

Radan Šárecký

Minulý čtvrtek britské Ministerstvo vnitra přišlo s návrhem na navýšení poplatků za ETA z 10 na 16 liber, ještě to musí schválit parlament.

Matfyzák

Technicky mate pravdu, prakticky jde o vizum jako kazde jine, jediny rozdil je, ze o to nemusite zadat na ambasade, ale muzete si ten formular vyplnit z pohodli domova.

Martin

Ne, ani prakticky nejde o žádné vízum. Nepiště nesmysly.

Air Traveller

No, dilem to tak uplne presne tvrzeni nejsou, ale vesmes ma predrecnik pravdu. Nesmyslem je myslenka, ze e „vizum to neni proto ze se o to da zadat online“. Jsou zeme, kde i vizum jde resit online. Ale technicky vzato, je to to samé – umoznuje to cloveku, co ma e(s)tu, sednout do letadla smer daná zeme s prislibem k tomu, ze ho tam pustí. Vetsinou pro vybrané zeme, se kterymi jsou momentalne kamaradi. cili jako pro cloveka s vizem. Vizum je to same, jen s hlubší mírou prověřování a dobou vyrizeni (coz muze nektere odradit), ale taky casto s… Číst vice »

Martin

ESTA ani ETA ani jakákoliv jiná autorizace není a nikdy nebude vízum. Jestli nedokážete rozlišit mezi vízem a autorizací, zkuste třeba AI, ať vám to vysvětlí.
A jinak – s platným vízem do dané země vás pustí vždy, takže to, co tvrdíte, není pravda.

Air Traveller

tak sem ty odlisnosti mezi vizem a estou pro uzivatele napiste.

veci, jako ze s estou je typicky spojene povoleni kratsi delky pobytu apod jz zaznely, takze tyto nemusite

a ne, ani s vizem vas do cilove zeme pustit nemusi.

Twix

Do Tallinnu se z Prahy už létá, i když by toho mohlo být více.

David Vlcek

Do Soluně taky no, ale též by toho mohlo být více… Ja bych si přál treba ještě Záhřeb.

lvy

Mě by spíše zajímalo jak moc to oslabí BA, protože to má být povinné i pro tranzit což mi přijde jako mega nesmysl.

Radan Šárecký

Minulý čtvrtek přišlo Ministerstvo vnitra UK s nápadem zvýšit poplatek ETA z 10 na 16 liber, v návrhu je dále uvedeno, že by ETA nebyla vyžadována u tranzitu, pokud cestující neopustí airside (což se týká asi jen letišť Heathrow a Manchester). Ovšem jak by to bylo při přejezdu z Irska do Severního Irska, je mi záhadou, tam žádné kontroly nejsou.

Vymeták

Mě zaujala Černá Hora s Air Montenegro do Podgorice, tam jsem ještě nebyl.

daf

Je tu krásně, hlavně od cca dubna do listopadu. Zatím to létalo (o sezóně) jen do Tivatu, což nebylo marné pro turisty, ale co bydlím v Podgorici, tak trochu z ruky… Na tohle se těším.

lvy

Škoda, že Etihad nasadil tak vysoké ceny.

Jirka

Já bych řekl, že to není jen Etihad, ale že prostě letenky hodně podražily obecně. Stejně jako cokoliv jiného. Před dvěma měsíci jsem se díval na letenky do oblasti Perského zálivu a Etihad, je stejně drahý jako Emirates, nebo Qatar. Pokud chcete ušetřit, tak velice solidní ceny má z Vídně do Dubaje, nebo Abú Dhabí Wizzair. I nejdražší tarif tam vychází o půlku levněji, než fullservice dopravci.

lvy

Děkuji za radu, ale já nevím co bych tam dělal, já mířím dál.

VíKo

Zrovna v Dubaji se člověk moc nenudí. 😁 Katar… Mno, když nechytite ramadan jako já, tak to tam může být určitě zajímavý taky. Ale jasné. Jako brána do Asie je to řešení.

lvy

Děkuji, omlouvám se, ale opravdu nevidím jediný důvod tam opouštět letiště. Ano mají tam spoustu ropy a plynu, ale to opravdu nepotřebuji vidět.

Tomas

Já zase nevidím důvod opouštět Václava Havla.

Air Traveller

No, definujte vysokou cenu.

Emirates do DXB taky nelítá o nic levněji, ceny jsou viceméně stejné.

Tole nejsou linky na navážení lidí do DXB/AUH, ale linky pro přestupy dál, a tam se o „vysoké ceny“ zas tak úplně mluvit nedá.

Jméno

Pokud je odlet z Prahy dražší než z Mnichova nebo Vídně, tak je to definice vysoké ceny.

Air Traveller

Zajímavá logika…

Takže když by letenka z PRG do AUH stála ve vídni 100 000 a u nás 90 000, tak by to nebyla vysoká cena?

lvy

Dobře, tak aby to bylo vidět, tak jsem zadal termín a destinaci, kterou již má zakoupenou, ale u jiné společnosti a jiný odlet. Srovnám Prahu, přidám Frankfurt a Vídeň. Taková klasika bych řekl. Lety jsou říjen-listopad, takže dostatečně daleko, navíc hledám v rozmezí celého týdne nejnižší cenu u Etidah. PRG-AKL 186000 FRA-AKL 138000 VIE-AKL 129000 Takže lety, kde přibližně 2/3 ceny jsou stejné lety, jsou cenově naprosto jinde a Etihad si myslí, že nás tady sedře z kůže, protože tady nic moc nelítá. U destinace DPS je rozdíl menší, ale pořád kolem 10000, takže pokud to má někdo na PRG… Číst vice »

lvy

Právě jsem řešil další destinaci v půlce března, opět výběr z týdne a nejnižší ceny:

PRG-LAS 16900
VIE-LAS 13900
BER-LAS 11600
MUC-LAS 11600

Takže někdy ta Praha je fakt v háji a větší části obyvatel se vyplatí jet na jiné letiště obzvláště pokud letí více lidí najednou.

Air Traveller

uzasny.. no a nekdy je zase v haji viden, a lepsi je praha. skvely objev.

lvy

Jistě, ale abych řekl pravdu, tak Vídeň je poslední dobou obvykle slabší, takže jsem naposledy letěl z Vídně někdy před kovidem. Od té doby většinou Německo nebo Praha případně Paříž. Samozřejmě neberu krátké lety MHD po Evropě, tam je to logicky jinak.

jasin

Sláva. Znečištění planety opět povyroste. Letadla způsobují 30 procent znečištění ze všech motorů na fosilní paliva. Nebýt jich. mohou být v provozu teplárny a elektrárny na uhlí. A el proud za 20% ceny. Nehledě na obtěžování tisíců lidí pekelným hlukem. No co. Za peníze lůzy cokoliv.

David

Tak si jeďte na druhý konec světa vlakem, nikdo vám v tom nebrání 🙂

fous55

A jakou tratí dojedu na Nový Zéland? Poraďte, prosím.

David

To se zeptejte pana Jasina, ten to určitě bude vědět, když letectví je zlo…

Průvodce původní Aleš

Dieselovým 😆

Zdeněk

Green fanatik se ozval:-(

mlokXCM

Takové názory jsou důležité, protože pak se hledá přijatelný kompromis.

MajsterN

Do Dubaje jedině pěšky.

MajsterN

Jo, a tvl. „Nesmíš létat, protože já nelítám, ale místo toho pálit smradlavé uhlí, to bych dělal rád.“
Tam znečištění planety nevyrostl, bude levnější elektrika 😀

Hasler

Ale nesmíte u toho prdět.. 😀

lvy

Je zajímavé jak vám vadí, že jiní znečišťují planetu, ale že to děláte vy sám, to vám nevadí?

Filip

Nejaké detaily o lete do Terstu? Ktoré dni sa bude lietať a aká je cca dĺžka letu?

Air Traveller

http://www.ryanair.com a jejich rezervacni system vam nestaci? .) nebo potrebujete tyto udaje jeste nekde overit, protoze vam neprijdou dost „oficialni“? .)

Ota Zima

to je moc práce, snažší je přeci se zeptat 😀

David

Tohle je všechno moc fajn. Ale bez pořádného domovského dopravce jakým kdysi byly ČSA bude PRG už jen letištěm Xté kategorie.

Dominic

Pořádný domovský dopravce v Praze nikdy nebude, protože je to pro dopravce ekonomický nesmysl.

Juraj

No a přitom odbavuje víc cestujících, než za „zlaté éry ČSA“, takže na tomto tvrzení zjevně něco nesedí. Dokonce by se dalo říct, že se v sezóně na hraně kapacity, takže snažit se budovat nějaký hub před rozšířením vlastně není ani úplně realistické.

Druhá věc je, čemu to vadí, že má Praha „jen“ necelých 20 milionů ročně. Potenciál domácího trhu je omezený, evropský trh je slušně nasycen velkou trojkou a lowcosty, tak jakou přidanou hodnotu by tady „domovský“ dopravce mohl nabídnout?

Jirka

To srovnání plave trochu na vodě. Je jasné, že má Praha vyšší čísla, než v dobách největší slávy ČSA. Jenže to mají všechna letiště a je to dáno především globálním růstem letecké dopravy. Jakou přidanou hodnotu by mohl jakýkoliv nový dopravce nabídnout? Pro zákazníka je to jasné – zvýšení konkurence. Pořád si myslím, že jsou i v rámci Evropy destinace, které by mohli být zajímavé pro business klientelu i pro turisty mířící do ČR a z Prahy tam nic neletá. Např. regionální letiště v Německu Stuttgart, Dortmund, Hamburk, ze síťových dopravců do ČR nelétá zatím vůbec ITA, určitě by se… Číst vice »

Air Traveller

Opravdu si myslíte, že by Praha byla schopna uživit linky do měst jako Stutgart, Dortmund, Hamburk? To jsou destinace, které nejsou zrovna turistické, takže nám zbývá čístě business klientela. Na nikoho tady nepřestoupíte, takže by šlo o P2P Business linky.

Na to vám odpovím rovnou .. Ne, nebyla. Zrovna tyto zmíněné destinace jsou v dnešní době naprostý nesmysl.

Jirka

Nechte si laskavě ten svůj konfrontační tón pro někoho jiného. Já jsem tady celkem slušně formuloval svůj názor, který
zároveň nikomu nevnucuji a opravdu nejsem zvědavý na Vaše výlevy typu „Opravdu si myslíte apod.“

Hasler

Svého času jsem v Hamburku dva roky pracoval. Na cestu domů na víkend byla volba mezi Flixem za 800 (i půlden před odjezdem) přes noc (21 – 6), ČD podobnou nebo o trochu vyšší cenu (ale když člověk ještě dopoledne nevěděl jestli se stihne vrátit, tak i 2k) odpoledne (13 – 21) a nebo letecky ČSA / Eurowings za ceny od cca 1200. Když to šlo a trefilo se mi to do programu tak jsem volil jako 1. možnost vždycky letadlo. Těch letů nebylo pár a jo Eurowings byly spíš prázdnější, ale ČSA kdy ATR pokračovala myslím do Goteborgu byla… Číst vice »

Air Traveller

No jo, jenze nemuzeme srovnavat s dobou pred covidem. ostatne, zminoval to i ten manik ve vedlejsim clanku, ze business klientela se do letadel moc nevratila. v me bejvale firme jsme pred covidem do nemecka litali (dusseldorf) za dvema zakazniky neustale – kazdy tyden nekolik let jsme mezi prahou a dusseldorfem otocili i pres 30 lidi. nekolikrat, kdyz letelo atr 42, a seslo se to, tak jsme v letadle meli vic, jak polovinu sedacek. pri covidu se ukazalo, ze to jde i pres online a nejen do nemecka, ale i kamkoli po evrope se zaclo letat jen sporadicky, jednou za… Číst vice »

Hasler

S tím se asi nedá nic jiného než souhlasit, i u nás se už líta jen Amerika/Indie/Čína. Švýcarsko a Itálii už musí člověk opravdu hodně ukecávat a mít dobře složenej program, aby se letělo, než aby se to udělalo online. Ale furt jsem za to, že potkat se naživo je prostě lepší.

Jinak ten Hamburk jsem lítal čistě soukromě, nikdy pracovně. Ale jo, asi jsem byl docela výjimka a pravidelná linka by asi neměla šanci, i když rotaci Pá večer, Ne večer si dovedu představit, že by se prodalo. Ale kvůli jedné rotaci týdně to nikdo samozřejmě dělat nebude 🙂

Air Traveller

zrovna ted v patek letime na vikend prave do hamburku … a ono ani s tom prestupem ve fra to neni tak strasne 🙂

Hasler

Kacířsky přiznávám, že než s přestupem ve FRA tak bych asi jel napřímo vlakem… 😀

Průvodce původní Aleš

Jel jste to někdy v letní sezóně? Vlak narvaný, občas chyběl minimálně jeden vagón, obrovské kufry všude (včetně jedničky), protože korejští a čínští turisté, v jídeláku jste neměl šanci, pokud jste do něj nešel minutu po odjezdu z výchozí stanice a nedej bože aby Němci odmítli převzít soupravu, protože byla technicky v bordelu. Zpoždění a výluky. S novými vagóny odpadne alespoň malá část těchto problémů.

Air Traveller

No jo .. jenze kdyz ja tam docela potrebuju bejt s presností aspon jeden den, a tem vlakum ted nejak neverim 🙂

nechci listky do miniatur wunderlandu nechat prolítnout 😀

Air Traveller

Ano, pro pár remcalů, kteri se nemohou vyrovnat s tím, že letiste slape bez ohledu na sitoveho dopravce či ČSA, to bude letiste Xté kategorie.

Ostatní si řeknou, jako každý rok .. dobrá práce a jen tak dál.

VíKo

Asi se budu opakovat. Prosím, můžete lépe definovat kategorie letišť, podle vašich kritérií? Xta kategorie znamená třetí od konce. Tudíž spoustu letišť světa, řekl bych drtivou většinu, nyní shazujete už jen do dvou kategorií. Tedy Ypsilontou a Zettou.
Pak prosím o vysvětlení, co je poradny domovský dopravce a odkud by se mohl vzít? Toto totiž těžko ovlivní letiště samo. Ale možná je to tím, že je až v Xté kategorii. Wtá kategorie už má větší paky aby přišel poradny domovský dopravce? Nebo která kategorie už tu moc má? Děkuji za vysvětlení.

Petr Pavel

Označení xtý/xtá/xté ale vůbec neznamená, že je třetí od konce.

Daniel Jablonecký

Vy asi nejíte maso, že ne?

Petr Pavel

Pouze jsem poukázal na špatný výklad užitého pojmu. Čekal jsem reakci ve smyslu…To byla sranda…Na hlouposti neodpovídám.

Padre

Tak nějakého toho domovského leteckého dopravce který bude sídlit na Ruzyni můžete založit a provozovat.Nic vám nebrání.A zase bude Ruzyně letištěm kategorie A+ ..

Sáček

můžete brát jako národního dopravce Smartwings s českým majitelem a uleví se vám