AAA: Nabídka automobilek se zužuje. Mizí modely, které měli lidé rádi, například MPV

Ford S-Max druhé generace. Autor: Thesupermat – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38119451Ford S-Max druhé generace. Autor: Thesupermat – Vlastní dílo, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38119451

Vytratily se – alespoň na evropském trhu – také mnohé velké kombíky.

Odebírat
Upozornit na
guest
87 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin Lér

Zaujala mne zpráva ohledně VW Polo, a podle letošního tvrzení by měla současná generace, která se vyrábí už jen v JAR, vydržet až do konce dekady, takže zažít ještě jeden FL.

OndraG

Nevím jak komu, ale já osobně postrádám auto velikosti Rapid, Octavia, Superb s manuální převodovkou, TDI a to vše bez zbytečných pseudo-bezpečnostně-bonzovacích vychytávek ….

Cuba

A mezitím nový Jogger a Duster od Dacie převezmou tyto zákazníky. Za diesel zajímavý fullhybrid, tovární LPG… Uvidíme za pár měsíců/let…

libor

tak ona ta Dejšíá tou cenou konkuruje hodně…

Tomáš

Zmizely, protože je prostě velká konkurence a automobilky se nezvládaly soustředit na tolik modelů, které produkovaly.
U rodinných aut je to jednoduché, Ford Galaxy a jiné, které skončily prostě v konkurenci neobstojí proti VW Touran a Sharan a tak dále.

Tonda Sehnal

Jako majitel S-Maxe a ex majitel Tourana Ford obstává na plné čáře. Co do pořizovací ceny, nákladů na provoz, poměr výbava/cena, praktičnosti a subjektivního vnitřního komfortu.

JiP

Je treba take rict, jakeho Tourana srovnavate. Verze po roce 2015 je totiz podstatne praktictejsi, komfortnejsi a vetsi nez verze starsi. Touran pred 2015 bylo skutecne hodne kompaktni auto s docela spartanskym interierem.

libor

tam je spíš trochu problém i v ceně, ono Ford Galaxy byl nový za cenu přes 1mio, což je vlastně celkem dost, proti tomu dodávka Ford Tourneo Connect je cenově jinde, ale pokud to kupuje rodina z praktických důvodů, že chce velké auto, tak už tolik neřeší, co vše Galaxy nabízí více proti dodávce. Prostě vede cena. Rozhodně si nemyslím, že by Sharan byl něco více než Galaxy…

JiP

Presne tak, neni MPV jako MPV a casto se nekteri snazi srovnavat auta, ktera jsou velikostne a i cenove uplne v jinych hladinach.

IvoK

To jsou takový kecy. Zmizely z nabídky, protože si to automobilky spočítaly. Čím méně technických základů aut, tím více se vydělá. Proto klony z dodávek, a zbytek aut sdílí 1-2 podvozkové platformy.
Všude cpát kecy o ekologii je nesmysl. Automobilky mají techniku, která vyhovuje.

Luk

Jenže v těch MPV se běžně používaly podvozkové platformy z „obyčejných“ aut. Pokud vím, tak například Ford C-Max sdílel platformu s Focusem, S-Max s Mondeem atd.

hroch.obojzivelny

Jenže ta dvě tvrzení se navzájem nevylučují, naopak do sebe docela pěkně zapadají. MPV je menší tržní segment s přínosem pro pestrost nabídky a prestiž značky. Není ale ekonomickým tahounem automobilky. No a pak je tu ta druhá věc a to je utahování šroubů pod záminkou ekologie, což hází automobilkám klacky pod nohy a nutí je šetřit síly a prostředky. No a když taková automobilka je dotlačena k tomu zahodit jednu z karet, které má v ruce, tak kterou kartu asi obětuje…? Ergo konec MPV způsobily dvě skutečnosti, které nastaly kumulativně. Kdyby nastala pouze jedna z nich, tak by výroba… Číst vice »

Marek Janík

Ale kabanos…. pro MPV není dost zákazníků; menší výrobní série = velmi výrazné zdražení na jeden kus.
Rodina, 3 menší děti, kočárek, zavazadla – na to je vám MPV stejně k prdu a každý vezme transporter.

mgr.pavel

Přesně taková rodina jsme, máme MPV a nějakou velkou krávu si kupovat fakt nechceme.

Ano, píšu to jen z osobní zkušenosti, nic obecného. Ale to vy také. Obecnější trendy co zákazníci chtějí vám říká největší autobazar, viz článek.

Tomáš

Transportér každý nevezme, nemá na to (nákup, provoz, jezdit s ním po městě…), ale v téhle kategorii podle mě prostě všechny válcuje VW s touranem a sharanem.

libor

Sharan už taky skončil, ne? Prostě zákazníků je málo…

Michal Staša

Není to přímo kvůli emisím, ale politikou automobilek, dávají přednost SUV, který ty emise mají samozřejmě taky.

mimochodem

Kouzelne slovo neni „kvuli emisim“, nybrz „kvuli flotilovym emisim“. Kdyz dva delaji totez, neni to totez. A kdyz je deklarovanym cilem zredukovat plebsu dostupnost individualni dopravy (koneckoncu pred nedavnem do na plnou hubu prohlasil nas ministr Dvorak ve spojitosti s ETS2), musi existovat nejaky zpusob, jak produkovat auta vyssich kategorii. A toho optimalniho mixu se dosahne prave prostrednictvim flotilovych emisi, v nemz hraje nezastupitelnou roli hmotnostni koeficient. Cili auto, ktere ma oproti referencnim 1830 kg hmotnost nizsi, ma za kazdych 30 kg dolu nizsi (!) mnozstvi bezplatne vypusteneho CO2. A naopak auto nad referencni hmotnost ma s kazdyma 30 kg… Číst vice »

První Jiří

Děkuji moc za rozepsání a ukázání této zvrácené logiky!

SYN

S technickou částí plně souhlasím a potvrzuji. Normy EURO chtěly pravděpodobně neomezit tvrdě „pracovní typy“ (dodávky, účelové nástavby) a proto není zavedená rovná mez emisí CO2 ale těžším typům je umožněno úměrně víc. Jako výsledek tu máme samé velké a těžké typy na „obyčejné ježdění“ jako třeba (polo)SUV, případně „ameriky“ jako F150 a tak.
Je nanejvýš na čase buď úplně odbourat progresi CO2 podle hmotnosti, nebo ji minimálně citelně snížit. Možná je na čase se vrátit k nějakému opatření typu „přepážka“ případně „max. 3 osoby“ pro odlišení pracovních typů?

mgr.pavel

A co tak jednoduše mít daň ryze dle množství emisí? Ta daň má zaplatit negativní externalitu v podobě změny klimatu a dopadu na zdraví lidí (zplodiny jsou i karcinogenní). Míra té externality je přímo úměrná množství emisí, bez ohledu na hmotnost auta. Že by to moc zdražilo nákladní dopravu? Aspoň by byl tlak přesunu na železnice na větší vzdálenosti nebo na hledání efektivního bezemisního zdroje – elektrododávky už po městech jezdívají.. Toto by bylo správné protržní opatření. Nechat vše trhu, a řešit daněmi JENOM to, kde trh nechává externality. Žádné sociální inženýrství typu „musíme podporovat spalovací motory v nákladních autech“.… Číst vice »

Jan Sova

to se nechce, tlačilo by to na obecný byznys….

Bernard L.

Nechce, slyšel jste už něco o emisní povolence? Ta má být z paliv (tedy každý bude platit podle spotřeby).

Y.K.

Taky je v tom vidět, jak moc se evropským výrobcům nechce do EV nebo hybridů, protože cílem celé té taškařice s flotilovými emisemi bylo donitit výrobce zlepšit jejich nabídku a zahájit transformaci. Místo toho výrobci dělají škatulata se spalovacími modely, aby jim to vyšlo. A samozřejmě budou lobovat proti dovozu čínských EV, která se díru na trhu jistě budou snažit obsadit, místo aby sami nabídli pro zákazníka atraktivní modely ve více kategoriích.

mimochodem

Kdo by se taky hrnul do vyroby neceho, co vlastne nikdo moc nechce a veskera poptavka je ryze umela?

BEV a hybridy nejezdi na elektrinu, nybrz na dotace – a bez dotaci je tak nejak nikdo moc nechce.

Snad jedinou vyjimkou je Toyota, ktera hybridy prodavat umela jeste predtim, nez se tohle dotacni peklo spustilo naplno.

Y.K.

Teď to stojí především na tom, že automobilky nedělají EV v dostupnějších kategorích, cílí na movitější klienetelu a drahé modely a podle toho to pak prodeje vypadají. Což se kompenzuje dotacema, poněkud zvrácený přístup. To je takové to „co bylo dříve vejce nebo slepice“. Když je omezená nabídka, jsou omezené i prodeje. Každopádně si tím řežou větev pod zadkem, 10 let není zase tak moc a místo aby si pomalu stavěli trh a dělalali pozice, tak se snaží vyždímat spalovací trh do poslední kapky. Což zase brzdí rozvoj elektro infrastruktury a tím použitelnost EV. Asi se jim moc nechce na… Číst vice »

První Jiří

Jak je v článku zmíněno, začínají se vytrácet i malá městská auta. A proč? Protože každé auto musí mít hromadu povinných asistentů, ochranu proti hacknutí (auta jsou online), přísné flotilové emisní limity (čím lehčí auto je, tím přísnější je limit CO2) a to všechno je i prodražuje. A nejenom městská, vzpomeňme i na Fabii combi l…

A paradoxem pak je, že malé auta typu Citigo, Fiat 500 končí a do města se propagují elektro auta, které často bývají o x tříd větší -> Tesla Model 3, Enyaq..

První Jiří

Obzvlášt ty flotilové emise jsou krásná věc. Nejvíc je snižují těžká auta s nulovými emisemi. 🙂

Bernard L.

Fiat 500 nekončí, jen je nahrazen novou generací, která je jen baterková.

Bohužel, zastoupení Fiatu v ČR zvolilo dosti nešťastnou cenovou politiku.

Jiří

Sorry, ale benzínová 500 stála okolo 350 tisíc, baterková stojí cca od 700 nahoru. To máte skoro 2 benzínové. A i kdyby stála 500, furt je to o půlku víc.

A stará 500 by mohla jezdit i s tím pseudo mild-hybridem, ale kvůli povinným nařízením z EU musela skončit. Myslím, že to bylo kvůli online ochraně právě.

Janči

Zaujímavé, ako boli obľúbené aj v nemecku alebo Francúzsku a tak sa ten dopyt premenil, že museli vypadnúť. Ale boli neuveriteľne drahé. Keď si dnes spomeniem na cenu smaxu alebo sharanu, to si v polovici Európy mohol dovoliť naozaj málokto. Práveže dnes by ten návrat bol zaujímavý.

TnM

Ale houby emise. MPV zahubila nizka poptávka, protoze ted mezi lidma frci SUV a trucky. Cim vetsi potvora tim lip. V Cesku pak ještě specificky kombiky. Protoze kazda mama jedouci s malym do skoly a pak na manikuru zrejme potrebuje cas od casu previzt deset pytlu cementu. Aspon tak to slychavam ty argumenty.

JiP

…..i s michackou.

První Jiří

A kdo nemá kouli a vozík není Čech!

Péťa

To mě taky fascinuje jak každý musí mít kombík, přitom MPV je mnohem praktičtější.
Mám C4 Picasso a každý koho jsem kdy vezl na zadních sedačkách tak si pochvaluje jak je vzadu místo.
Bodejť, která dvojková ofce má vzadu tři plnohodnotná sedadla která se dají posouvat a přitom to není 5m dlouhá kráva takže se s tím dá v pohodě zaparkovat.

David

Když občas jedou na dovolenou, třeba na hory, tak mají mít auto jen na ty cesty a pak další s autosedačkami jen do města? Takže třeba i 3 auta na jednu rodinu, aby si to u vás nerozhazeli?

tralala

A co kdyby si na tu jednu cestu ročně to větší auto na pár dní půjčili :O

mimochodem

Pane kolego, spravne zadne auto vlastnit nemate a mate pouzivat henta sdilena vozidla, takze jednou si pujcite male do mesta, jiny neco s kouli, jindy si pujcite bydlika… no a jindy si taky treba nepujcite nic, protoze vsechno bude zabrano. Ale kdyz si pockate do druhe hodiny ranni, tak si treba budete moci i vybrat. To je prece skvele a progresivni, ne? Ja uz se na tenhle novej poradek v nasi obci (do 2k obyvatel) moc tesim! Akorat to tedy nebudeme nazyvat pujcovnou, nybrz sdilenim, to zni vice hodnotove. A uz vubec to nema mit zadnou spojitost se zmenou zivotni… Číst vice »

Dachs

Rozděloval bych, co žádají zákazníci velkých (západoevropských) trhů a co malých bezvýznamných (jako je ten náš). Takže označil bych třeba za nepravdu, že u nás nebyla poptávka po MPV. Byla – povětšinou starší klientela („dobře se do toho nastupuje, má to normální motor a nestojí to balík“). Akorát tato klientela nepřinese takový obrat, jaký obstarávají fleetoví manažeři. Nebo dodnes se chodí lidi ptát na Rio (přímé info od zdroje). Mají smůlu, musí volit Stonic („cena od 420“), který ještě žije. Podobná dilemata má spousta zájemců, kteří by rádi vyměnili starší herku s EURO 4-5. V segmentu B za rozumný peníz… Číst vice »

Jan Sova

Spousta lidí má i starší herky s EURO II a III….

Michal Staša

Zkuste narvat do fabie kombi kočárek a pak ještě něco… tzn. mýlíte se

Kebab

A to je kombi, které už se nevyrábí. Do krátké bez šance. Ale dotyčný má prostě názor a když to nepotřebuje on, tak se bez toho obejdou i ostatní.

SYN

Jasně, a do Kamiqa ho dáte?? To že se vejde do Kodiaqa je hezké ale vcelku o ničem…

peter

Poviem takto. Mal som Formana a obdivne som hladel na susedovho Sharana. Sused prisiel k autu, otvoril kufor, vlozil tam kocik naokolo podaval tasky a odfrcal. Ja som hral tetris, aby som sa vsetko napchal do Formana.

Videl som kufor kratkej I30. To je len fakt na odvezenie vacsieho nakupu.

SYN

S tím Sharanem máte samozřejmě pravdu, ale bylo to auto za dvakrát tolik (nové, něco jiného jsou ojetiny) a skoro o metr delší a polovinu těžší. To už můžu říct jak krásně se vše vozí v Transporteru…

JIM

Já zase slyšel, že to mají, kvůli tomu, že obrubníky na chodník jsou čím dál vyšší tak aby to prej vyjelo. A taky když parkují na nezpevněných plochách, předzahrádkách apod, tak aby nezapadli. Taky se to hodí i pro překonávání staveniště, když ti šmejdi silničářský rozkopou na ulici kanalizaci. Samozřejmě spousta lidí denně stěhuje klavír a těch 50 babiček každý týden dvakrát k doktorovi, nebo co.

JiP

Tak my MPV doma mame, protoze jsme 5 clenna rodina. Jenze kdyz se podivate na deomografickou krivku, tak kolik rodin ta velka MPV skutecne dnes potrebuje a kdyz nahodou potrebuje, kdo na takovy vuz ma? My jsme si nove MPV koupili, protoze jsem 3 roky pracoval v zahranici. Za cesky plat bych to nedal ani nahodou a ono to je cim dal podobnejsi i na zapade. Kategorie aut MPV sice krasne vypadala v katalogu s krasnou usmevavou rodinu, jenze takova rodina na MPV obvykle nemela finance. Produkt se v teto kategorii dokonale mijel s bonitou zakazniku, pro ktere byl urcen.

Luk

Má na ně až překvapivě dost lidí. Teď si místo nich kupují velká SUV, případně malé dodávky.

JiP

Kdybych nemel deti, tak mam taky na nove SUV. SUV je velky automobil z venku maly uvnitr. MPV jsou pro velke rodiny nutnost, SUV jsou pro male rodiny zabava. Je to uplne jina filozofie nakupu vozu.

Gejza

Otázka koupěschopnosti souvisí s vývojem cen na trhu. Před 10 lety se díky dozvukům předchozí krize v autoprůmyslu, absence přísných emisních limitů (a z nich vyplývajících pokut pro automobilky) a požadavků na povinnou výbavu daly nové středně velké vozy MPV (např. Opel Zafira B, Peugeot 5008, Mazda 5, Chevrolet Orlando) pořídit za ceny kolem 350 000 a velké vozy MPV (Seat Alhambra, Ford Galaxy…) za ceny mezi 600 a 700 tis. Dnes nová auta pro větší rodiny stojí kolem 1 mil. Kč. A průšvih pro automobilky a stáří vozového parku je, že za tu dobu velmi výrazně podražilo bydlení, energie,… Číst vice »

JiP

To jste ty ceny v case hodne podstrelil. Napr. sharan pod milion byl total holobyt.

Gejza

Jsem ze segmentu motoristů, kteří nepotřebují asistenty a vychytávky na všechno. A o VW záměrně nepíšu, protože ti si vždy účtovali tak 200 tis. Kč navíc jen za říškou orlici ve znaku.

Kebab

Tenkrát k tomu ještě možná měli důvod. Současníci Golfů mk4, Transporterů T4 a passatů B5,5 jsou už roky mimo provoz, ale tyhle VW jezdí pořád, naftové i benzinové. Tam ten příplatek ještě smysl měl.

František

Já vídám rodiny i v XC90 a obdobných SUV. Nebo jak částo vyndavate a posouváte sedačky?

JiP

Jiste XC90 jsou plna sidliste…… Pro nasi rodinu mame 7 mistny Touran a vsechny sedacky uzivame pravidelne. Jakakoliv navsteva babicky, kakaradi od deti…to vse by pro nas znamenalo jet vsude 2 auty.

opičák

nojo, tak bohužel se s tím musíme smířit. většina lidí volila probruselské strany, které prosazovali green deal, tak je nutné demokraticky respektovat vůli spoluobčanů.

Jiří Kocurek

Atom Raus! https://mapy.cz/s/hetovepoke A tak prolomili těžební limity, běžte na mapě kousek na sever. FVE na zrušené dálnici to moc nevytrhne, takže to musíme dohnat jinde: Malá auta nebudou!

JiP

Tak to neni, MPV zkratka nemaji zakazniky, podivejte se na demografickou krivku. Pokud mate 1-2 dite, tak se v pohode vejdete prakticky do cehokoliv mensiho, v krajnim pripade date na zimni dovolenou na strechu rakev.

Gunduľ neubiješ

Se zimní dovolenou a snehu se prakticky můžete rozloučit. Klimaticky změna a extrémní zdražování v těch pár lyžařských resortech, kde je velká šance na sníh i za 10-20 let z mi udělají velmi luxusni artikl. My uz ted radeji v zime na jih Evropy k mori, za poznanim a turistikou.

mimochodem

Presne, zima je na lyze dost o nicem, strasne kratke dny.
Kamarad byl letos v cervnu v Rakousku na ledovci a nemohl si to vynachvalit.
Mimosezona, lanovky v provozu, ale ceny vice nez priznive, zadnej pretlak lidi, k tomu nadherne dlouhe dny…. prej za rok jede zase. Asi se pridame taky.

SYN

Ale to pak nesmíte radit ostatním… ledovce nejsou moc velké ani v Rakousku a tolik lidí se tam nevleze…
Zatím těžíte z toho že by to málokoho napadlo ale při větším zájmu vám polovina zmiňovaných výhod zmizí!

Péťa

Do hatchbacku dvě děcka na dovolenou nedáte a pokud nemáte nějakou ostřejší verzi v ceně většího auta tak s rakví na střeše vás finančně zruinuje spotřeba.

JiP

A neni to spis opacne? Den co den do prace a nakupy budete jezdit totalne predimenzovanym autem (umerne drahym) kvuli jedne ceste za rok? Rakev stoji par tisic a jelikoz s ni obcas jezdim, tak vam muzu potvrdit, ze zadne dramaticke zvedani spotreby se nekona. Rakev uzivame predevsim v zime a jelikoz jedeme do hor kde je snih, tak stejne musite jet casto dost pomalu. V nasem pripade jsme resili Touran/Sharan. Sharan byl o 300 000 drazi, rakev i s pricniky stala 7000 Kc….takze asi tak vypada to rujnovani.

Anonym

A na to zruinovani jste prisel kde? Kolik lidi jezdi bezne s koly na strese a tam je to teda na spotrebe znat podstatne vic

Péťa

Vzal jsem ho z praxe. Já s MPV 1,6 HDi cesta Česko – Slovinsko necelé dvě nádrže, spotřeba 5/100. Známý s 1.2 HTP Fabií (proto jsem psal o ostřejší verzi), věci všude kam se vešli, spotřeb skoro 9/100. Kdyby na to dal ještě rakev tak jede tak za 10,5/100 a to jsem mu třetinu věci ještě bral k sobě. MPV není žádná předimenzovaná kravina jak většina kombíků. Ale pokud JiP rád mačká děcka na zadních sedačkách „čehokoli menšího“ tak prosím. Ale nevykládejte mi tady, že v pohodě dám sebe, manželku, dvě děti, věci na týden, stan + vybavení (my jezdíme… Číst vice »

JiP

Proc ale uvatedi takovy super extrem. Navic 1.2HTP je motor ktery je vykonem tak do prumerne vykonne motorky a je prosluly svoji nehospodarnosti. To auto se nehodilo vlastne naprosto k nicemu. Srovnavejte srovnatelne. A ukazte mi bazarove MPV v dobrem stavu. Kdyz jsem videl ta MPV na bazarech, tak jsem zatnul zuby a sel radsi koupit nove auto. Jednak i na bazarech je jich velmi malo a soucacne drtiva vetsina jich ma stejnou historii-bud taxik nekde z Nemecka a nebo vybydlene rodinne auto 200 tis. km +. Presne vidim jak dopadne nas Touran, koupili jsme ho novy a bude doma… Číst vice »

Milan

s fabií kombi III 1,0 70 kW mám dlouhodobý průměr 5,1, jezdím z poloviny po Praze, z poloviny 250 km mimo Prahu. Tu cestu 250 km jsem dokázal ujet i s průměrem 4,5 l/100 km, většinou 4,8-4,9 a věřte, že opravdu nejedu prázdný, protože nákup pro mámu, materiál na stavbu, nářadí. Občas by se nevešel ani spolujezdec vepředu.
P.S. tempomat používám i ve městě

JiP

To mohu potvrdit, mam nosic na kola jak na kouli tak na strechu a zatimco preprava kol na kouli se na spotrebe nijka dramaticky neprojevuje (a to vozim 4 kola) tak 2 kola na strese zvednou spotrebu opravdu vyrazne u naseho auta klidne i pres 2 l. Kola na strese jsou slusny vetrolam. Rakev je oproti tomu uplne nic,

SYN

Tak jistě, zatímco stejně velké (jako)SUV (případně jen o kousek menší, ale se stejnou hmotností a spotřebou) jdou víceméně nadračku… ale taky co zase vybírat a ostatně „všichni“ říkají že to musím mít…

Janči

Akoze kvôli greendealu vypadli z ponuky MPV? Wtf.

Rudolf Tuček

Nevšiml jsem si že ANO je pro Bruselská strana když za jejich vlády se green deal schválil a Babiš s tím jako premiér souhlasil.

Sněhulák

Nechci být za hnidopicha, ale Babiš podepsal pouze cíle a závazek jej dosáhnout.
Konkrétní kroky až nyní Fialova vláda, ikdyž i ta se z toho snaží vykroutit viz emisní povolenky na PHM a schvalování budoucí vládou.

opičák

Babiš vyjednaval a Fiala schválil. A ano, ANO byla probruselska strana, stačí si přečíst tu „knihu“ co „napsal“ Babiš, kde píše o sdílení elektroaut a podobně. Vzdycky v Bruselu vše podepsal, jen teď se zase prekabatil jakože je hrozně pronardni… komedie.

Kamui

Nechápu, proč na malá městaská autíčka je nutno vztahovat tak přísné normy. I kdyby se jim měla omezit rychlost na 70 km/h. Přitom je zajímavé, že společensky je akceptováno, že jezdec na motorce má pasivní bezpečnost rovnou absolutní nule.

Jiří Kocurek

„I kdyby se jim měla omezit rychlost na 70 km/h“

V provozu mimo město, kde se jezdí 90 km/h, bude takovéhle omezení vyvolávat potřebu předjíždět a tím pádem nebezpečné situace. Ještě hodně lidí si pamatuje Avii, v kopci. Při těch 70 km/h bude zavazet nejen dodávkách, ale také linkovým autobusům většíně nákladních aut. Něco takového se dá ohodnotit slovy: „Soudruzi to mysleli dobře, ale dopadlo to jako vždycky“.

Na motorce to kupodivu absolutní nula není, má přinejmenším helmu. Ta pomáhá i cyklistům.

Nesmyslné limity

Tady se ukazuje, jak jsou všechny ty limity a nařízení nesmyslná. Místo toho, aby si člověk mohl koupit menší nové auto, které by mu plně vyhovovalo a které by ani moc nežralo, tak buď bude udržovat starý křáp (pokud není milionář) nebo si koupí rádoby eko SUV krávu (která je eko jen na papíře). Nejsem v principu proti EU, ale tohle je fakt na hlavu. Nové auto bez nově povinných asistentů by bylo pořád mnohem bezpečnější než 15 let starý vůz (průměrné stáří našeho vozového parku). A malé nové benzínové auto by bylo pořád úspornější než velké SUV, které na… Číst vice »

Kamui

Ono je tohle i v Americe a je to důvod, proč jsou jejich auta tak odporně velká. Emise se totiž řeší ne v absolutních číslech, ale k poměru k velikosti vozidla.

Luk

V Americe byla auta odporně velká už před desítkami let. Dlouhodobě nejprodávanější je velký pick-up Ford F-150.

SYN

No ale pořád ještě k tomu pomohla „autová“ politika… ono se to nezdá, ale v USA jsou relativně přísné (ne tak jako v Evropě, ale přece jen) předpisy na emise (a spotřebu) osobních aut. Tyto předpisy ovšem citelně „měknou“ kde se jedná o auta „pracovní“ (commercial). Výsledek – z nově kupovaných aut je 75% „komerčních“…

Y.K.

Ovšem ty uvozovky u „komerčních“ jsou opravdu velké a silné. Deformace trhu už se tam odostala do takové fáze, že farmáři kupují japonská komerční vozidla, takové ty mini náklaďáky, protože jsou mnohem použitelnější než ty americké obří nesmysly, co se staly osobními auty, které se maskuje za něco co by se dalo použít k práci.

A to celé jen proto, že trucky mají už mnoho dekád výrazně méně přísné emise. Vlk se nažral a koza pošla.

Hobluj

Americké velké pickupy, tedy pickup trucky, mají navíc úlevy na pasivní bezpečnost – nepotřebují crashtesty. Což jinak prodražuje konstrukci, vývoj a výrobu. Takže jsou relativně levné i na pořízení. A jako třetí auto do rodiny, například na tahání člunů nebo letadel, vhodné nejen pro řemeslníky, farmáře nebo dřevaře.

devnull

Zajímalo by mě, jaký je reálný průměrný věk aut u nás. Na mě je v registru vedená dávno neexistující Felicie z r.97 a když jsem se nedávno rozčiloval nad nemožností to papírově vyřešit, další kamarádi se mi ozvali, že jsou na tom stejně. Říkám si, kolik takových aut tam zhoršuje průměr.

peter

Ok, ta felicia ma 27 rokov. Pokial k tomu mate 10 rocne auto, tak mate priemer 18.5 roku. A urcite nemate ku kazdemu 10 rocnemu autu 27 rocnu feliciu.

Sněhulák

No jo, ale co když tam oxidují i starší vozy a né v úplně malém počtu.
V registru je spousta chyb. Např. kamarád řeší, že u přívěsného vozíku má uveden jakýsi motor i s číslem ale typ neuveden. Co s tím až půjde za rok na STK. Jak mu na ten přívěs změří emise?
Pro úředního šimla prý potřebuje jakési lejsto od dnes již neexistujícího výrobce.

peter

Nasiel statistiku z roku 2020. V tom roku bolo zaregistrovanych nejakych 200 000 novych aut a k nim 150 000 dovezenych jazdeniek. Priemerny vek tych dovezenych jazdeniek bol 10,7 roku. Aut do 5 rokov bolo len nejakych 18%.

mimochodem

A v cem se lisi treba 20 let stare auto od auta dnesniho, stran bezpecnosti? Pred radou let se predelal NCAP tak, ze naprosto bizarni vahu v hodnoceni maji prave asistenti. A pak se nejakym zpusobem lisi tvar cumaku kvuli ochrane chodcu. Takze NCAP nelze povazovat za nejaky etalon cehokoliv, protoze ty podstatne veci (podvozek, svetla atp.) proste neresi. ABS i pytle byly celkem bezny uz tech 20 let zpatky. Vyborne sedici podvozky (bez elektroniky) uz tech dvacet let zpatky nebyly problem. Klimoska tech dvacet let zpatky byla celkem bezna vec taky (ovsem dodnes vlastne neni povinna… ale fpoho, v… Číst vice »

Jiří

No, asi bych raději boural v nové Fabii, než v jedničkové. 😉 Ona ta bezpečnost šla nahoru nejenom na papíře. Lepší pevnost karoserie, lepší deformační zóny, víc airbagů. Ale osobně také zastávám názor, že u aut vyrobených po 2010 už to nešlo až tak nahoru.

Jinak ty asistenty mají velkou roli posledních pár let, neřekl bych, že to je nějak extra dlouho.