AAA: Nabídka automobilek se zužuje. Mizí modely, které měli lidé rádi, například MPV
Vytratily se – alespoň na evropském trhu – také mnohé velké kombíky.
Lidé je milovali, lidé je kupovali, emise je zahubily. Tak charakterizuje ve své tiskové zprávě největší tuzemská síť autobazarů AAA Auto zužující se nabídku automobilek, které v posledních několika letech ukončily výrobu mnoha oblíbených modelů. Jde o modely, které nedostaly plnohodnotného nástupce.
Jako nejlepší příklad uvádí AAA Auto víceúčelový rodinný vůz (tedy MPV) Ford S-Max. „Výroba Fordu S-Max, respektive jeho méně sportovního sourozence Galaxy, skončila loni. V našich autocentrech najdeme aktuálně kolem 40 kusů, nejnovější z roku 2021. Dříve než po třech letech totiž nikdo takové auto neprodává,“ říká Petr Vaněček, jeden ze šéfů společnosti Aures Holdings, která síť AAA Auto provozuje.
Tyto fordy stály na konci výroby kolem milionu, dnes se čtyřleté prodávají dle stavu zhruba za 600 000. Osmiletý S-Max s nájezdem 200 000 kilometrů vyjde zhruba na 260 000 korun. Nový už koupit nelze, místo něj jsou v nabídce modely Transit a Tourneo. „S dvojicí S-Max a Galaxy se jízdně nemohou ani v nejmenším rovnat,“ doplňuje AAA Auto.
Podobně jsou na tom také další modely rodinných MPV – například Opel Zafira, jehož výroba skončila v roce 2019. Skončil také populární Citroën Grand C4 Spacetourer, který v roce 2022 po 30 letech uzavřel historii velkoprostorových vozů této značky. Kratší sourozenec Spacetourer skončil už v roce 2018. Nejzachovalejší exempláře se prodávají kolem 400 000 korun.
Nemizí podle AAA Auto ovšem jen čistokrevná MPV, ale v mnoha případech i jejich nástupnická SUV, která je měla nahradit. I je údajně zahubily emisní předpisy. „V roce 2021 skončilo například Mitsubishi Outlander; příští rok má sice přijít na český trh jeho nová generace, ale už pouze jako plug-in hybrid, a tedy za úplně jiné peníze, odhadem kolem milionu korun,“ doplňuje AAA Auto. Skončily také mnohé velké offroady – třeba Mitsubishi Pajero, Nissan Patrol a Pathfinder, Hyundai Terracan, Land Rover Defender se proměnil v SUV, stejně jako Kia Sorento. Vytratily se – alespoň na evropském trhu – také mnohé velké kombíky: v roce 2018 Toyota Avensis, v dubnu roku 2022 Ford Mondeo, v červenci téhož roku Opel Insignia.
„A mizí rovněž malá městská auta, jejichž výroba je pro automobilky příliš nákladná – tentokrát ne kvůli emisím, s těmi nemívají malé vozy problémy, ale kvůli drahým technologiím, jejichž zavedení požaduje evropská legislativa. Letos se například poroučel Volkswagen Up! (jeho sourozenci Seat Mii a Škoda Citigo to mají za sebou už dávno), větší VW Polo, ale také Ford Fiesta či Kia Rio. V příštím roce zmizí také aktuálně nejlevnější nové auto, Mitsubishi Space Star,“ doplňuje AAA Auto.
A ještě jeden fenomén současný automobilový svět má. „Nabídková paleta se výrazně zužuje, automobilky ořezávají okrajové modely, které ovšem masové produkci dodávaly atraktivitu a šťávu. Takto třeba skončila Kia Stinger, BMW 6 GT, tedy velká granturisma, nebo mercedesy CLS, C-Coupé a cabrio, E-coupé a cabrio, ale třeba i Porsche Panamera Sport Turismo, tedy kombi. A rovněž ryze sportovní modely jako Audi TT či R8, které nahradí elektrické supersporty – ovšem opět za jiné peníze,“ říká Vaněček.