Automobily

AAA Auto: Trh s ojetinami se kvůli koronaviru zmenšil o 100 tisíc aut

Autocentrum AAA Auto. Foto: AAA Auto
Autocentrum AAA Auto. Foto: AAA Auto

Tuzemský trh s použitými vozy se kvůli pandemii koronaviru letos zmenšil o zhruba 100 tisíc vozů, což vede ke zdražení ojetin. Tvrdí to největší prodejce ojetých aut na trhu, skupina Aures Holdings. Provozovatel sítě autobazarů AAA Auto věří, že i přes komplikace letos dosáhne pátého nejlepšího výsledku ve své historii. Sází na prodej aut přes internet.

„Například v České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100 tisíc vozů, v Polsku téměř 230 tisíc aut a na Slovensku téměř 60 tisíc. Pro ilustraci, v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900 tisíc aut, v Polsku okolo dvou a půl miliónu a na Slovensku zhruba 430 tisíc aut. Náš odhad letošního počtu nabízených aut v Česku se pohybuje okolo 800 tisíc aut, což je minimálně o 100 tisíc vozů méně než loni,“ uvedl provozní ředitel sítě AAA AUTO Petr Vaněček.

Skupina Aures Holdings očekává, že i přes letošní výpadky prodejů prodá až 70 tisíc vozidel, což by měl být pátý nejlepší výsledek v historii společnosti. V důsledku nedostatku aut na trhu se ceny zvýšily o desetinu a pokračující růst skupina očekává i v následujícím roce. Druhá vlna pandemie koronaviru potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin. Prodej vozů přes internet se letos bude podílet na celkovém počtu prodaných aut deseti procenty.

Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů pro zákazníky uzavřeny. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat on-line o polovinu vyšší objem vozů než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO.

Na ceny tlačí i dražší nová auta

I v letošním roce klesala střední hodnota stáří nabízených ojetin. V Česku je tento trend patrný od roku 2017, kdy byla tato hodnota nejčastěji 10 let a postupně se dostala až na letošních 9 a půl roku. Stejně tak tomu bylo na Slovensku, kde se nejčastější stáří dostalo dokonce na hranici 9 let. Nejstarší ojetiny jsou dlouhodobě nabízeny v Polsku. Tam se nejčastější stáří naopak za posledních pět let zvedlo z 11 na 12 let.

Nejběžnější stav tachometru za posledních pět let nejvíce poskočil na Slovenském trhu, kde se z průměru posledních pěti let kolem 170 tisíc najetých kilometrů snížil na letošních 157 000 km. V Česku se ojetiny nejčastěji nabízejí se 147 tisíci km, což je také mírné snížení. V Polsku se tato hodnota stabilně drží okolo 180 tisíc najetých kilometrů.

„Za povšimnutí nepochybně stojí vývoj nejčastějších cen, za které jsou ojeté vozy nabízeny. V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou zhruba o 10 tisíc korun ročně,“ dodal Vaněček. Podle něj je to způsobeno i zdražením nových vozů. „Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ uzavřel Vaněček.

18 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Radek

Opravdu ty ceny lepších ojetých vozů rostou, kupoval jsem u nich na podzim min rok a co jsem koukal teď tak je to cenově dost podobné, což mi dělá radost jelikož nespadla hodnota mého auta.

leviathan

Áčkům nejdou kšefty? No, přátelé si soukromě dotáhli již pěkných pár kousků různě z EU. Holt těch, co k nákupu dobré ojetiny nepotřebují prostředníka je nečekaně hodně.

Par

To je reklama na áčka… Nemáte očem psát když sem cpetete ukňučené tiskové prohlašeni autobazaru. Které se nám snaží sdělit: kupte si hned u nás ojetou popelnicu protože nebudou… Myslím že realita bude opačná..

kulhán

Lžou a kalí vodu. Je všeobecně prokázáno, že realitní makléří a prodejci aut jsou největšími lháři na světě. Je zajímavé, že kdykoliv přivezete jakékoliv auto do bazaru je to vždy špatný poruchový nežádaný ročník a špatně nakonfigurovaný. Vždy jsem to zkusil přes ně a vždy jsem si sám auto prodal o cca 20% víc. Rekord zlodějny byl u VW kdy mně bylo nabídnuto 320tis v AAA a v ESA 340tis a sám jsem ho prodal za 3 týdny za 595tis. Lidi neblbněte, to jsou největší gauneři! Aut bude přetlak, lidi jsou v prde.. potřebujou prachy a zbavují se druhého auta… Číst vice »

...

Bohužel, to s tím přetlakem platí jen pro šrot. Slušná auta, tedy taková, od kterých se dá očekávat dlouhodobý spolehlivý provoz s nízkými servisními náklady a která mají uspokojivé užitné vlastnosti, jsou oproti roku 2010 3x dražší.

leviathan

Bez koroze (nebo jen s povrchovou), se znaky slušné údržby, lze sehnat po Evropě za dobrý peníz spoustu aut, která často stojí za více než za co se prodávají. Jen si člověk musí umět občas s pár věcmi poradit. I u nás jsem koupil postašího Fiata za hubičku, a za pár korun jej dal dohromady do stavu, v němž nejsou tříletá auta. Spolehlivý, levné díly, pokud je třeba, výbava i dnes plně vyhovující…

kulhán

To se nezakládá na pravdě. A hlavně nemůžeš srovnávat situaci před deseti lety.
Srovnání z loňského podzimu mluví jasně, rok nebo dva roky stará auta lze pořídit levněji letos. A na jaře bude líp.

...

Naja, vy jste ten příspěvek bohužel nepochopil a vnucujete mi právě ten šrot, plný plastů tam, kde má být kov a elektroniky tam, kde má být mechanika.

Martin

Koupit ojetinu od Áček on line, to je snad jen pro chovance z Kosmonos …

...

Nejen on-line.

R2R2

Koupit auto on-line je pro chovance bez ohledu na to, zda je to z Acek a zda je ojete.

* Samozrejme s vyjimkou opakovanych nakupu do firem. Na nakup 28. Octavie stejne motorizace a vybavy se asi neni treba jit na auto osobne podivat a zadat zkusebni jizdu.

Romanero

Opět kecy, kecy, kecy nejprolhanějšího autobazarníka. Jakoukoliv kategorii na online bazarech sleduju, tak tam neustále stoupá měsíc za měsícem počet nabízených vozidel. A lžima typu „kupte teď, budeme zdražovat“ už straší průběžně po dobu celé korony.
Úsměvná je statistika tachometrů, která u AAA a ESA spíš bude způsobena kapku jiným důvodem.. 😉

Johnczek

No nevim, minuly tyden jsem byl nuceny koupit nove auto a ta nabidka (zejmena dovozu) je tristni. Shodou okolnosti cca rok a pul zpet jsem vybiral auto podobnych parametru znamemu a ten vyber byl uplne jinde. To, ze jsou acka, esa a podobni smejdi nerozporuji, ale zase bych nenegoval cokoli, co vypusti ven.

navratp

Já jsem si letos kupoval nové auto. Nabídka je obrovská co se týče modelů a typů. Jenom pod 300000 je situace už horší.

...

No nevím. Mé požadavky byly: alespoň šestiválec, zážeh, nějaký vyzkoušený spolehlivý motor, žádná turba, žádná choulostivá vstřikovací čerpadla, žádné EGR ventily, žádné dvouhmotové setrvačníky, tvrzená ventilová sedla, nepřímý vstřik a nic takového nikdo v nabídce nemá. A když hledáte ojetinu, stojí 3x tolik, co před deseti lety.

leviathan

Právě velkoobjemové benzíny jsou nyní za pakatel. Tedy evropské, ameriky podražily znatelně. Ale i tak je výběr i pod 100 000 stále velmi zajímavý, dokonce u některých italů i zajímavější.

...

Já se nebavím o vozech pod sto tisíc 🙂 A nemám ani averzi vůči Fiatu, vybere-li se správný model (tedy například Freemont 3.6). I tak začínají na 16000 eurech, ve slušném stavu budou o poznání dražší.

Jan Sova

No chtěl jsem pro moju Pandu 4×4 a ty ceny venku mě teda zaskočily, takže koupě odložena. Musím se dívat po něčem jiném (malém) s přizvedlým podvozkem.