AAA Auto: Trh s ojetinami se kvůli koronaviru zmenšil o 100 tisíc aut
Tuzemský trh s použitými vozy se kvůli pandemii koronaviru letos zmenšil o zhruba 100 tisíc vozů, což vede ke zdražení
Tuzemský trh s použitými vozy se kvůli pandemii koronaviru letos zmenšil o zhruba 100 tisíc vozů, což vede ke zdražení ojetin. Tvrdí to největší prodejce ojetých aut na trhu, skupina Aures Holdings. Provozovatel sítě autobazarů AAA Auto věří, že i přes komplikace letos dosáhne pátého nejlepšího výsledku ve své historii. Sází na prodej aut přes internet.
„Například v České republice bude na trhu do konce roku chybět téměř 100 tisíc vozů, v Polsku téměř 230 tisíc aut a na Slovensku téměř 60 tisíc. Pro ilustraci, v ČR bylo do loňského roku běžně nabízeno okolo 900 tisíc aut, v Polsku okolo dvou a půl miliónu a na Slovensku zhruba 430 tisíc aut. Náš odhad letošního počtu nabízených aut v Česku se pohybuje okolo 800 tisíc aut, což je minimálně o 100 tisíc vozů méně než loni,“ uvedl provozní ředitel sítě AAA AUTO Petr Vaněček.
Skupina Aures Holdings očekává, že i přes letošní výpadky prodejů prodá až 70 tisíc vozidel, což by měl být pátý nejlepší výsledek v historii společnosti. V důsledku nedostatku aut na trhu se ceny zvýšily o desetinu a pokračující růst skupina očekává i v následujícím roce. Druhá vlna pandemie koronaviru potvrdila rozvoj on-line prodeje ojetin. Prodej vozů přes internet se letos bude podílet na celkovém počtu prodaných aut deseti procenty.
„Bohužel nastala situace, které se celý sektor automotive na podzim obával. Naše pobočky byly kvůli pandemii koronaviru již po druhé v letošním roce na řadu týdnů pro zákazníky uzavřeny. Naštěstí se nám tentokrát dařilo prodávat on-line o polovinu vyšší objem vozů než na jaře, ale stále jsme se nedostali přes polovinu běžných prodejů,“ uvedla Karolína Topolová, generální ředitelka a předsedkyně představenstva Aures Holdings, provozovatele mezinárodní sítě AAA AUTO.
Na ceny tlačí i dražší nová auta
I v letošním roce klesala střední hodnota stáří nabízených ojetin. V Česku je tento trend patrný od roku 2017, kdy byla tato hodnota nejčastěji 10 let a postupně se dostala až na letošních 9 a půl roku. Stejně tak tomu bylo na Slovensku, kde se nejčastější stáří dostalo dokonce na hranici 9 let. Nejstarší ojetiny jsou dlouhodobě nabízeny v Polsku. Tam se nejčastější stáří naopak za posledních pět let zvedlo z 11 na 12 let.
Nejběžnější stav tachometru za posledních pět let nejvíce poskočil na Slovenském trhu, kde se z průměru posledních pěti let kolem 170 tisíc najetých kilometrů snížil na letošních 157 000 km. V Česku se ojetiny nejčastěji nabízejí se 147 tisíci km, což je také mírné snížení. V Polsku se tato hodnota stabilně drží okolo 180 tisíc najetých kilometrů.
„Za povšimnutí nepochybně stojí vývoj nejčastějších cen, za které jsou ojeté vozy nabízeny. V Česku se ceny od roku 2016 neustále zvyšují. Dá se říci, že v posledních letech rostou zhruba o 10 tisíc korun ročně,“ dodal Vaněček. Podle něj je to způsobeno i zdražením nových vozů. „Mobilita v poslední době celkově výrazně zdražila. V době zhoršující se ekonomické situace, rostoucích cen a zároveň nedostatku nových aut stoupá význam sektoru ojetých vozů,“ uzavřel Vaněček.