Letecké společnosti Letectví

A380F? Hi Fly proměnil největší osobní letadlo světa na nákladní

A380 s vymontovanými sedačkami pro přepravu nákladu. Foto: Hi Fly
A380 s vymontovanými sedačkami pro přepravu nákladu. Foto: Hi Fly

Portugalský dopravce Hi Fly, který se specializuje na pronájmy letadel, představil novou podobu letadel Airbus A380 jako stroje s rozšířenou možností přepravy nákladu.
Z letadla vymontoval prakticky všechny sedačky, vznikl tak velký prostor o objemu až 300 metrů krychlových pro přepravu nákladu.

S trochou nadsázky tak lze označit úpravu jako A380F, písmeno F u letadel značí, že jde o nákladní letoun (freighter).  I kvůli nosnosti paluby je takto upravená A380 určená jen pro přepravu ne příliš těžkých krabic. Celkem může letadlo zvládnout přepravit 60 tun nákladu.

Hi Fly vlastní jeden A380, původně s ním létaly Singapore Airlines. Letoun v netradičním nátěru upozorňujícím na ochranu korálových útesů půjčoval v minulosti některým dopravcům jako náhradní stroj na některé kapacitní lety. Ted, podobně jako jiné aerolinky, bojuje s extrémním propadem poptávky.

Nejde o první případ, kdy se řeší přestavba A380 na nákladní stroj. Lufthansa Technik v květnu uvedla, že aktuálně řeší požadavky 40 různých dopravců na dočasnou proměnu letadel na nákladní. Jde zejména o změnu v podobě vymontování sedaček z prostoru pro cestující, aby v nich mohly být umístěny například krabice s nákladem zdravotnického materiálu. Jedním z požadavků je taková proměna i z největšího osobního letadla na světě pro utajovaného zákazníka. Lufthansa Technik podle svého vyjádření už na proměně pracuje.

„Není to jen o tom, že se z letadla vyndají sedačky. Potřebujeme k tomu experty, kteří letadlo dobře znají a dokáží nové technické řešení proměny dostatečně zdokumentovat, aby ho schválily patřičné úřady pro rozšíření typového oprávnění,“ řekl tehdy Hennig Jochmann z Lufthansa Technik.

Normy pro osobní a nákladní dopravu jsou velmi rozdílné, například v povoleném zatížení nebo protipožární ochraně. Zatímco úprava v podobě zachování stávajícího uspořádání letadla bez sedaček by neměla trvat na schválení příliš dlouho, s verzí proměny A380 na letadlo s velkým nákladním prostorem bez jednotlivých „podlážek“ nelze příliš počítat. Byla by příliš nákladná a zdlouhavá na schvalování.

23 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Michal

že by konečně začaly chodit balíky z číny? Na některé čekám již několik měsíců.

Matěj Šmejkal

To si hifly dělá srandu to jako čím
Budeme létat dreamlinerem těžko a další náklady peněz na b 747 nebo
Jako co? Nic blebejsiho sem snad neviděl na dalkove lety potřebujete velké letadlo a by to dávalo smysl
A jestli mám létat letadlem z 70,80 let tak to fakt ne jestli toto má být nákladní letadlo tak chci od airbusu nový typ letadla a bude se bodovat
A380 aby z toho něco lidi měli😡

Y.K.

Nerozumět jazyku vašeho kmene.

Milan

A380 je drahá v provozu. Francouzi vyřadili již jeden kus. Prý by to letadlo potřebovalo delší křídla, aby bylo efektivnější. Dnes jsou efektivnější dvoumotorové stroje.

Analytik

Tohle je třeba ideální letadlo pro přepravu drog z Jižní do Severní Ameriky. Dosud to tam řeší malými letadly což je neekonomické. Takto bude stačit třeba jen 1-2 lety týdně, těch 60 tun je slušná nosnost.

GPGP

Totální nesmysl, i A 330 F uveze více a s nižší spotřebou paliva.
A nakládat horní palubu malými balíčky potrvá min. 4-5 hodin.
HiFly nemá kšefty, tak jí napadlo toto…

Matěj Šmejkal

Hale vzhledem tomu že a330 je tak 100 menší jak A380 tak nechápu jak blbečku

Zdeněk

Letoun po úpravě může posloužit na přepravu velkého objemu nepříliš těžkého zboží. Je otázkou, zda po takové přepravě bude poptávka. I když se dnes A-380 jeví jako nepříliš ekonomický ve srovnání např. s A-350, B-777 nebo dokonce i s B-747-800, proti Ruslanu nebo Mrije je nesporně mnohem úspornější. Uvidíme. Dnes je nadmíru ošidné cokoli předjímat.

Jan

Jenže to co a jak naložíte do Ruslanu/Mirjy do A380 i přes všelijaké myslitelné úpravy nikdy nenaložíte! I v případě přepravy menších předmětů by nakládka u A380 zabrala mnohem více času.

MildaIV

O taková letadla mají zájem především přepravci „balíkú“ jako FedEx nebo UPC. Většinu jejich nákladu tvoří pošta z rúzných eshopú a to jsou obvykle lechké věci obalené spoustou polystyrenu.

Kubrt

Já tedy nejsem letadýlkář, tak možná řeknu blbost, ale bude pro smysluplné využití A380F u FedEx apod. vyhovovat přístup do „nového“ nákladního prostoru? Je tam nějaký přístup pro ULD?

MildaIV

Pokud máte na mysli v článku zmíněnou konverzi tak ta je jednoznačně dočasná a nebude úplně vyhovovat nikomu. Taky je otázka jestli tato konverze obsahuje detektory kouře a nějaké hasící zařízení – to odstraňuje nutnost mít člena posádky, který hlídá, že nehoří. Při současném stavu na trhu to múže být vyhovující řešení – lidí na nákládaní je dost, a dělat plnohodnotné konverze, když každý ví že je to tak na rok až na dva se nevyplatí. Z dlouhodobého hlediska by bylo potřeba odstranit prostor pro zavazdla pod stropem a ideálně doplnit nákladní dveře pro nakládání palet a na podlahu přidat… Číst vice »

Kubrt

Ano, měl jsem na mysli tu dočasnou konverzi a hlavně to „lidí na nakládání je dost“ – nakládání živým řetězem (jako slavná letadla s rouškama) mi přišlo strašně neefektivní jak časově, tak potřebou lidí. I když je fakt, že do těch kontejnerů to taky musí někdo ručně naskládat. Ale pokud je dnes na letištích dost volných rukou…

Matěj Šmejkal

Nákladních letadel je dost ale potrebujeme i dopravní na cestování

bohyn

Spousta tech letadel je na operativni leasing, takze nejake komplikovane prestavby, natoz rezani do trupu nebo podlahy nepada v uvahu. Letadlo je potreba vratit v puvodnim stavu (s prihlednutim k beznemu opotrebeni). Navic podlaha je nosna a ty steny taky nemaji pevnosti na rozdavani.

Matěj Šmejkal

To teda fakkkt ale souhlasim

FlyingJ

Není to náhodou tak že právě HiFly je ten utajený zákazník Lufthansy Technik? Nebo jsou snad jiné A380 u kterých se plánuje přestavba?

VíKo

A to upraveny letadlo patri Hi Fly? To by mi krok Lufthansy nedaval smysl, aby se zatezoval zakazkou na letadlo ve vlastnictvi jiny letecky spolecnosti, kdyz sam ma ve flotile A380, ktery v podstate ukoncil a jsou mu podle vseho k nicemu.

Bobo

Naopak smysl to dava. Lufthansa Technik urcite rad prijme zakazku od kohokoliv kdo zaplati. Prave proto ze tech A380 ma Lufthansa nekolik a nema pro ne vyuziti muze si s nima „hrat“ az nebude v hangaru do ceho pichnout.

Y.K.

Tady to nevypadá na nějaké zásadní úpravy, kromě vymontování sedaček, tak opravdu těžko říci. Nejzásadnější vidím zřetelné rozzónování podlahové plochy, evidetně kvůli vyvažování letadla, naopak nevidím žádné zvláštní kotevní body, ale možná jen nevím na co koukat. Zřetelně to nechali ve stavu, kdy lze velmi jednoduše transformovat zpět na osobní verzi, zůstalo tam veškeré vybavení jako zavazadlové prostory, „kuchyňky“, jumpseaty asi i hajzlíky.

Roman

To kotvení je provedené tak, že se přes náklad dá sít a ta se kotví do drážek po sedačkách. Takže přesně jak říkáte, jen vyndali sedačky a vymezili zony kvůli vyvážení. Jinak žádné úpravy neproběhly

Y.K.

Ano, také si myslím, že to budou kotvit do lišt pro sedačky. Ty zóny je velmi pěkně opisují.

Partneři

Škoda transportation
RLP
CSCARGO