Letecké společnosti Letectví

A321LR poprvé letěl s cestujícími přes Atlantik, Airbus chystá verzi XLR s větším doletem

Odlet prvního A321LR v barvách TAP Air Portugal. Foto: Airbus
Odlet prvního A321LR v barvách TAP Air Portugal. Foto: Airbus

Na první pohled to byl let jako každý jiný, přesto letecká společnost TAP Air Portugal minulý týden svým způsobem přepsala leteckou historii. Poprvé letěla s Airbusem A321LR s cestujícími přes Atlantik. Nový typ úzkotrupého letadla má být na dálkových letech v příštích letech podstatně častějším jevem. Airbus navíc chystá podobný typ s ještě větším doletem: XLR.

TAP Air Portugal neměl původně být prvním dopravcem, který A321LR nasadí na lety přes Atlantik. Prvenství měly mít dánské Primera Air. Ty ale stihly zkrachovat dříve, než si nový stroj převzaly, a první letadlo tohoto typu získala izraelská Arkia. Přes Atlantik s ním ale nedoletí.

Portugalský dopravce nasazuje letadlo na trasu Porto – Newark. Dříve na ní létal třikrát týdně s Airbusem A330. Nově s menším letadlem šestkrát týdně. Právě to ukazuje jednu z hlavních výhod A321LR: zvládne dálkový let, ale s menší kapacitou a často i s náklady na sedačku nižšími než u dálkových letadel. I proto má A321LR nejvíce místa na trasách, kde se dosud větší dálkové letadlo neuživí. Dolet A321LR je 7408 kilometrů, takže zvládne let z velké části Evropy na východní pobřeží USA nebo z Portugalska do Brazílie. TAP s ním létá v konfiguraci pro 171 cestujících.

Airbus, povzbuzen zájmem o A321LR, chystá navíc ještě verzi s větším doletem. Mluví se o verzi XLR, která by se mohla dostat do provozu během pěti let. Na nedávném setkání sdružení leteckých dopravců IATA v Soulu obchodní šéf Airbusu Christian Scherer uvedl, že podmínkou je objednávka nejméně 200 kusů. Řada dopravců už projevila zájem, například American Airlines zvažují nový airbus jako náhradu za Boeing 757. Úzkotrupý stroj má zvládnout dolet až 9000 kilometrů s kapacitou až 220 cestujících.

12
Diskuze

avatar
4 Komentáře
8 Reakce na komentáře
8 Sledující tohoto příspěvku
 
Nejvíce hodnocený komentář
Nejžhavější komentáře
9 Autoři komentářů
járaDlmiJen takRadek JanataZdeněk Čerství autoři komentářů
  Odebírat  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
jára
Host
jára

čo som postrehol posledné dni tak s A321LR cez Atlantik lietajú už aj La Compagnie a Air Transat

Zdeněk
Host
Zdeněk

Díky letadlům jako A321LR dosáhnou na dálkovou dopravu i destinace, které si ji dosud mohly těžko dovolit, a kde byli cestující do vzdálených destinací nuceni použít přestup, někdy i několik přestupů. Samozřejmě především proto, že naplnit kapacitu např. B777 je mnohem těžší, než A321LR. Pohodlí cestujících v úzkotrupém letadle nemusí být o nic menší, než v širokotrupém velkoletadle, záleží totiž především na dostatku místa pro nohy u sedadel. Ba může být i vyšší, vždyť do plusů menších letadel patří i mnohem kratší doba potřebná k odbavení, k nástupu i výstupu cestujících, i k bezpečnostním kontrolám. Na většině letišť otevírají sice… Číst vice »

Dlmi
Host
Dlmi

V Praze ze 9 samoodbavovacich kontrol na příletu funguji vždy jen 4. Norové se diví , kam šly peníze z jejich fondů.

beedat
Host
beedat

Úzkotrupým letadlem přes Atlantik? Pokud to bude stát polovinu o méně než v širotrupém, tak možná, za stejnou cenu nikdy.

Jen tak
Host
Jen tak

vy jste zjevne nikdy za atlantik neletel … pohodli cestujiciho je prakticky stejne v jednom i v druhém. jediné omezení je v tom, žte nemůžete chodit na procházku sem a tam.

(nevšiml jsem si, že by se cestující v širokotrupém nějaké procházky nějak provozovali)

...
Host
...

V dobytčáku je narrow-body dokonce lepší, protože v poměru k celkovému počtu sedaček má víc míst u okének 🙂 Byznys je zase jednoznačně lepší ve wide-body. A občas se v tom širokotrupu skutečně někdo prochází.

Y.K.
Host
Y.K.

To sice jo, ale na počet sedaček je to tak nastejno (3+2 na uličku v ekonomické). Místo tam stejně moc není, jen kolem kuchyněk a exitů.

Y.K.
Host
Y.K.

A včem má být rozdíl ohledněě cestovního komfortu? Místo cestujícího se neudává průměrem roury, ale odstupem sedačky před a vedle. Velký éra jsou hezký, ale na sardinkovost osobního prosotru to nemá vliv.

Radek Janata
Host
Radek Janata

Ve velkém letadle je obecně klidnější let.

Jen tak
Host
Jen tak

fyzikálně je to pravda, nicméně reálně to poznáte možná tak v případě ATR/Dash vs. boeingy 737/A320 apodobně.

při porovnání B737 a wide-body nemáte šanci poznat za letu rozdíl.

...
Host
...

Je to vidět i v menších letadlech — „doutníky“, tedy letadla, která jsou užší a delší, čili kladou vzduchu menší odpor, se budou uplatňovat stále více. A220 vs. A319 je stejná písnička.

Martin V.
Host
Martin V.

Ano, ale nesmí se to s prodlužováním přehnat. Odpor vzduchu nezávisí jen na průřezu trupu, ale též na celkové obtékané ploše, která naopak s prodlužováním roste a někdy je lepší zvětšit průměr a zkrátit trup (pro stejný objem máte menší povrch). Podle mě třeba B757-300 už bylo trochu moc. Rozhodně ale A321 6x týdně dává nové obchodní možnosti oproti A330 3x týdně, jen potřebuje víc pilotů.

Partneři



CSCARGO