Český autoland zastavil růst, výroba v Hyundai a Tatře začala klesat
Tuzemské automobilky vyrobily za první dva měsíce letošního roku méně aut, než za stejné období loňského roku. Zatímco v největší
Tuzemské automobilky vyrobily za první dva měsíce letošního roku méně aut, než za stejné období loňského roku. Zatímco v největší automobilce v Česku výroba dál roste, pokles zasáhl dva velké moravské výrobce.
Podle statistik Sdružení automobilového průmyslu vyrobily tuzemské automobilky za první dva měsíce 251 743 osobních aut, což je pokles o 0,01 %, resp. 31 aut. Zajímavější je ale detailnější pohled na statistiky podle výrobců.
Nošovický Hyundai už loni v závěru roku oznámil zrušení některých směn kvůli slabší poptávce, to se projevilo i na výrobě: ta klesla o 6000 vozů, tedy téměř o desetinu. Nepatrně klesla výroba v kolínské TPCA.
O téměř stejný počet vozů letos naopak narostla výroba ve Škodě Auto, v relativním vyjádření o čtyři procenta.
Největší pád zažila první dva měsíce roku automobilka Tatra. Po letech růstu výroby zatím firma vyrobila za první dva měsíce jen 95 vozů, o 58 % méně než ve stejném období loňského roku.
Mluvčí Tatry Andrej Čírtek na dotaz Zdopravy.cz uvedl, že díky výrobě unikátních nesériových vozidel není počet kusů tak podstatným kritériem úspěšnosti jako u výrobců osobních aut. Podle něj zpomalení má více příčin. Jednou z nich je náběh nového modelu Tatra Phoenix MY 2018, který má přepracovaný motor Paccar lépe plnící emisní standardy a přinášející úsporu paliv.
„Při každém náběhu nového modelu dochází ke krátkodobému zpomalení s tím, jak zákazníci „čekají“ na novou techniku a její reálné výsledky. Tento vliv by měl v průběhu roku 2018 vymizet,“ řekl Čírtek. K omezení došlo i u dodávek do Saudské Arábie. „Saudové staví továrnu na montáž a částečnou lokální výrobu tatrovek ze sad dodaných z Kopřivnice, která má být uvedena do provozu koncem roku. Podle podepsaných kontraktů chtějí montovat auta už v nové továrně, takže dodávky na tento trh budou pokračovat v roce 2019,“ dodal Čírtek. Tatře se podle něj daří růst ve výrobě a dodávkách náhradních dílů.
Výroba vozidel v Česku loni dosáhla nejvyšší úrovně v historii, naráží ale už na kapacitní možnosti. Škoda Auto chtěla například rozšířit osmnáctisměnný model i do Mladé Boleslavi, narazila ale u odborářů. Ti argumentují i tím, že problém sehnat lidi má nejen automobilka, ale hlavně její dodavatelé.