Vídeň otevřela první vodíkovou stanici a spustila testovací provoz vodíkového autobusu
V dalších letech chce Vídeň převést jednu celou linku MHD na vodíkový pohon a začít vodík vyrábět.
Ve Vídni se ve čtvrtek otevřela první městská čerpací stanice na vodík, zároveň začaly testy vodíkového autobusu. Od ledna se s ním svezou i cestující. V dalších letech chce Vídeň převést jednu celou linku MHD na vodíkový pohon a začít vodík vyrábět.
Testovacím vodíkovým autobusem je Hyundai ELEC CITY Fuel Cell. Nejprve bude podroben testům v garážích dopravního podniku Wiener Linien, následně vyrazí do ulic zatížen závažími. První pasažéři by se s ním měli svézt 10. ledna.
Rozpis veřejných jízd zveřejní Wiener Linien na svém webu počátkem ledna, cestování vodíkovým autobusem bude zdarma. Do roku 2024 chce Vídeň pořídit celkem deset vodíkových autobusů pro linku 39A vedoucí terénem se značným převýšením na severu metropole.
„Ve využití vodíku jako obnovitelného druhu pohonu vidíme značný potenciál. Zatímco na kratších linkách v centrální části města jsou už osm let velmi úspěšně v provozu elektrobusy, nabízí se vodíkové autobusy především na náročnější trasy. A takových je ve Vídni mnoho,“ uvedl ředitel dopravního podniku Günter Steinbauer. Podle Wiener Linien už nyní 80 procent cestujících jezdí bez emisí, respektive v prostředcích s elektrickým pohonem – v tramvajích a metru, proto jsou nyní na řadě i autobusy.
Stavba právě otevřené městské vodíkové stanice začala v létě a podílel se na ní městský správce infrastruktury Wiener Netze, dopravní podnik Wiener Linien a dodavatel energií Wien Energie, který bude stanici na severovýchodním okraji města v části Floridsdorf provozovat. Pumpa nabízí dva stupně tankování, a to na 350 a 700 barů, vedle autobusu zde proto mohou tankovat i řidiči nákladních vozů.
Vídeňská radnice už připravuje stavbu druhé stanice, a to ve čtvrti Simmering v jižní části města. Městský podnik Wien Energie zde totiž plánuje zřídit zařízení na elektrolýzu, ve kterém chce produkovat vodík. Zahájení stavebních prací na elektrolytickém zařízení o výkonu 2,5 megawattů je naplánováno na druhé pololetí roku 2022, produkce má začít o rok později. Potřebný proud mají dodávat obnovitelné zdroje.
Popsané projekty jsou součástí vodíkové strategie městského koncernu Wiener Stadtwerke, pod nějž spadají dopravní podnik, dodavatel energií i správce infrastruktury. Do roku 2030 se Vídeň chce stát centrem vodíkových technologií pro východ Rakouska. Mimo jiné proto zkoumá, pro jaké další účely lze vodík smysluplně využít, a jak jej lze spolehlivě ukládat a transportovat. Vedení města vidí jako výhodu, že díky zapojení jmenovaných podniků může zajistit celý řetězec od výroby přes distribuci až po spotřebu.