Neuvěřitelná anabáze skončila. Dálnice D49 Hulín – Fryšták se po 11 letech začíná znovu stavět
Příběh budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Poprvé se úsek začal stavět už v září 2008.
Rozestavěná a zakonzervovaná dálnice D49 v úseku Hulín – Fryšták se začíná znovu stavět. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dnes bez velkého humbuku (známého z jiných dálnic) předalo stavebním firmám staveniště. „Práce na stavbě začnou ihned po tomto víkendu,“ sdělil šéf ŘSD Radek Mátl.
Příběh budování D49 se vleče a vymyká i tuzemským zvyklostem. Poprvé se úsek začal stavět už v září 2008, kdy na základní kámen poklepával tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (ODS), za jehož úřadování se stavba i vysoutěžila.
V červenci 2010 ministerstvo dopravy ale stavbu zastavilo. Stalo se tak pod vedením ministra Víta Bárty pod heslem úspor a vyhladovění stavebních firem. Opětovné budování tak začíná po 11 letech, od podpisu smlouvy uběhlo už 13 let. Od roku 2010 jsou na dálnici hotové například všechny přeložky inženýrských sítí nebo nové nadjezdy. Zcela hotovo by mělo být v roce 2024.
K dokončení dálnice předloni otevřel cestu Nejvyšší správní soud v Brně, který s definitivní platností zamítl dvě kasační stížnosti ekologických aktivistů. Spor se týkal výjimek pro chráněné druhy. ŘSD tak mohlo pokračovat ve stavebním řízení, které se ale oproti očekávání protáhlo. Silničáři původně vyhlíželi povolení už v polovině roku 2019, nepravomocně jej získali loni v prosinci, pravomocně až letos v listopadu. Ministr dopravy zamítl šest rozkladů, které proti povolení z loňského prosince podaly čtyři spolky (Vizovické vrchy, Spolek pro ekologii Kostelec, Egeria a Děti Země) a dvě fyzické osoby.
„Účelem stavby je vybudování kapacitní komunikace, která umožní převést vysoké intenzity silniční opravy z komunikací vedených zástavbou Zlína, Otrokovic, Holešova i Hulína na nově navrhovanou kapacitní komunikaci D49. To se příznivě dotkne i všech obcí na stávající trase silnice I/49, I/55, II/490 a II/432 v okresech Kroměříž a Zlín,“ píše se v letáku ŘSD.
Podle spolků, které podaly rozklad proti stavebnímu povolení, ale „účelem povolované stavby sotva může být doprava, neboť průjezdnost dálnice silně omezují až znemožňují chybějící stavební objekty, které dosud nebyly pravomocně umístěny, a tak dálnice končí slepě na poli u Fryštáku v km 17,300.“ Podle stěžovatelů nebude povolená stavba dopravně fungovat, protože v hlavním směru k silnici II/490, která vede do Zlína, chybí 800 metrů.
O chybějícím územním rozhodnutí pro provizorní napojení konce dálnice na silniční síť (územní řízení je přerušeno) píše ŘSD i ve svém letáku k navazující stavbě, kterou má být mimoúrovňová křižovatka u Fryštáku. Ta má definitivně dodat na dopravním významu „konci v polích“ u Fryštáku. MÚK Fryšták se má podle letáku stavět v letech 2026 až 2029, kdy má být dálnice přivedena ke Slušovicím. Na hranici se Slovenskem má být dovedena v první polovině 30. let.
Otázkou je, zda stavba nebude muset být znovu zastavena. Děti Země podle svého předsedy Miroslava Patrika hodlají podat do 20. ledna 2022, kdy skončí dvouměsíční lhůta od doručení rozhodnutí ministra o zamítnutí rozkladů, žalobu proti stavebnímu povolení k Městskému soudu v Praze. „Budeme rozporovat především podmínky závazných stanovisek, které podle nás nejsou kvalitní a je potřeba je zpřísnit. Hlavní spor je o paragraf 23 zákona o posuzování vlivu na životní prostředí, který umožnil vydat nové závazné stanovisko EIA bez účasti veřejnosti, takže to tam budeme také namítat jako právní problém,“ řekl Patrik ČTK.
D49 Hulín – Fryšták
Hlavní trasa:
Délka: 17 300 m
Plocha vozovek: 445 000 m²
Počet všech stavebních objektů: 230
Zhotovitel: Sdružení Hulín – Fryšták Skanska DS, a. s., Eurovia, a. s., Metrostav a. s., DSP, a. s. Porr, a. s.
Cena stavby dle smlouvy: 5 959 599 028 Kč (bez DPH)