Nový jízdní řád v Moravskoslezkém kraji: push-pully, 811 i nákup jízdenek v terminálech ve vlaku
Úpravou prochází i tarif, nezdraží jednotlivé jízdenky nakoupené kartou či přes e-shop.
Moravskoslezský kraj patří k regionům, kde začátek platnosti nového jízdního řádu přinese největší změny ve veřejné dopravě. Největší proměna čeká grafikon na trati z Ostavy do Frýdlantu nad Ostravicí a celkově spojení v okolí trati.
Detailně jsme se změnám na této trati věnovali v samostatném textu. Kromě nasazení souprav typu push-pull čeká cestující i změna celého konceptu, když až do Valašského Meziříčí pojede jediný vlak denně.
„Moravskoslezský kraj má zájem na tom, aby veřejnou dopravou jezdilo co nejvíce cestujících, aby pro ně bylo výhodné nechávat auta doma. Změny připravujeme se společností KODIS tak, aby veřejná autobusová doprava byla efektivní, rychlejší a jednodušší, zvýšila se kvalita a komfort dopravního spojení mezi jednotlivými městy a obcemi a dopravovali jsme se ekologičtěji,“ uvedl náměstek hejtmana Moravskoslezského kraje pro dopravu Radek Podstawka.
Změny v jízdních řádech autobusů nastanou také na linkách MHD Ostrava, Novojičínsku a Třinecku. Proměnou prošel i tarif ODIS. „Mírně se zvýší ceny dlouhodobých časových jízdenek pro tarifní oblasti Region, pro zóny číslo 2 a 300 a pro celosíťovou jízdenku. Ale jen pro ty cestující, kteří si je budou kupovat v kamenných obchodech nebo u řidiče. Ceny jízdenek pořízených přes e-shop nebo v prodejních automatech Dopravního podniku Ostrava se nemění,“ řekl jednatel společnosti KODIS Aleš Stejskal. Upozornil, že ke zvýšení jednotlivého jízdného dojde také ve Frýdku-Místku. „Jízdné hrazené hotovostí se zvyšuje na 20 korun, při úhradě ODISkou pak na 18 korun. Alikvotně se upravují i ceny zlevněných jízdenek,“ upřesnil Stejskal. Od 1. ledna 2022 bude rozšířena možnost využívat jednodenní turistickou jízdenku Jeseníky celoročně.
Moravskoslezský kraj ročně dotuje veřejnou dopravu v regionu stamiliony korun. V návrhu rozpočtu na rok 2022 je vyčleněno přes 1,068 miliardy korun na linkovou autobusovou dopravu a téměř 1,191 miliardy na drážní dopravu, z toho přes 331 milionů na železnici přispívá stát.
S výjimkou jediné trati zajišťují dopravu na železnici České dráhy. Celkový rozsah regionální dopravy Českých drah v rámci objednávky Moravskoslezského kraje nepatrně poklesne. Bude to ale v souvislosti se změnou jízdních řádů a přípojových vazeb mezi linkami S1 a S6 a na celkovou nabídku spojení nebude mít tato úprava zásadní vliv. Kromě nasazení nových souprav push-pull dojde k velkým změnám také na několika regionálních tratích, kde České dráhy nasadí modernizované motorové vozy řady 811. Jezdit budou ze Suchdola nad Odrou do Budišova nad Budišovkou, dále ze Studénky do Veřovic a také z Opavy přes Krnov a Bruntál do Rýmařova. Cestující se jimi svezou, byť ne přímo garantovaně, také na osobních vlacích z Krnova do Jindřichova ve Slezsku a ze Suchdola nad Odrou do Fulneku.
Nasazení vozů 811 znamená i rozšíření poskytování bezdrátového internetového připojení wifi. To bude cestujícím k dispozici v netrakčních soupravách push-pull, motorových vozech 842 a v modernizovaných motorových vozech 811 a k nim nasazovaných přívěsných vozech. Dále je wifi připojení postupně dosazováno do všech elektrických jednotek CityElefant a motorových souprav.
Přehled změn na železnici
Z provozních a protiepidemických důvodů budou i po zahájení platnosti nového jízdního řádu do odvolání odřeknuty osobní vlaky této linky v úseku Český Těšín – Cieszyn. Dočasně nepojedou po 12. prosinci 2021 ani regionální vlaky v úseku Bohumín – Chałupki. Termín obnovení provozu v těchto dvou úsecích bude předmětem dalších jednání s polským partnerským dopravcem a objednateli dopravy na české i polské straně.
Změny na trati 325 Studénka – Veřovice
Na trati 325 Studénka – Veřovice dojde zejména v dopoledních hodinách k úpravám, které budou spočívat ve zpravidelnění taktu osobních vlaků linky S8 a také v odstranění přestupů nebo dlouhých pobytů ve stanici Štramberk. Díky posunu základního taktu na trati 323 vzniknou pravidelné návaznosti ve stanici Veřovice.
U spěšných vlaků Štramberk – Ostrava dojde k úpravám jízdních řádů v sobotu ráno, resp. v neděli večer.
Navázání přípojů v pracovní dny ve stanici Opava východ mezi osobními vlaky linek S10 a S13 a spěšnými vlaky linky R61
V pracovní dny bude ve stanici Opava východ navázán přípoj mezi osobními vlaky linky S10 Rýmařov – Bruntál – Krnov – Opava (trať 310), S13 Hradec nad Moravicí – Opava (trať 315) a spěšnými vlaky linky R61 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín (trať 321). V opačném směru je přípoj mezi těmito linkami navázán již v současném jízdním řádu. Díky tomu vzniká vzniká nová možnost rychlého spojení s Ostravou pro občany Krnova a přilehlého okolí.
Změny na trati 321 Ostrava-Svinov – Ostrava-Kunčice – Havířov
Omezení vložených vlaků. V souvislosti s pravidelným navázáním přípojů mezi osobními vlaky linky S1 Opava – Ostrava – Havířov – Český Těšín a linky S6 Ostrava – Frenštát pod Radhoštěm ve stanici Ostrava-Kunčice dojde k omezení vložených vlaků Ostrava-Svinov – Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Kunčice v pracovní dny, které nově pojedou jen ve frekvenčních špičkách. Víkendové vložené vlaky Ostrava-Svinov – Ostrava-Vítkovice – Ostrava-Kunčice – Havířov nepojedou vůbec.
Trať 310 Opava – Krnov – Bruntál – Olomouc
Osobní vlak Os 3507, který jezdí v pátky z Moravského Berouna (odj. ve 21:34) do Bruntálu (příj. ve 22:05), nově prodloužen až do Krnova (příj. ve 22:34). V Moravském Berouně má tento vlak přípoj od osobního vlaku z Olomouce. V tomto vlaku je zaveden samoobslužný způsob odbavení cestujících.
Trať 321 Opava východ – Ostrava-Svinov
Osobní vlak Os 3441 pojede na základě požadavku objednavatele o cca 30 minut dříve (tj. ze stanice Opava východ již v 03:35, příjezd do Ostravy-Svinova bude v 04:10). Ve stanici Ostrava-Svinov tak bude obnoven přípoj na vlak IC 518 Ostravan do Prahy.
Příměstská autobusová doprava
Změny v organizaci příměstské autobusové dopravy na Frýdlantsku, Frýdecko-Místecku a v okolí Hnojníku souvisejí s úpravou u vlaků do Beskyd. Časové polohy návazných autobusových spojů bylo nutné přizpůsobit novým časovým polohám vlaků.
Mimo jiné došlo k posílení víkendových spojů a ke zpravidelnění spojů linky 345 z Frýdlantu nad Ostravicí do Malenovic, linky 348 z Ostravice do Bílé. Časové polohy byly přizpůsobeny i na linkách 341 z Frýdlantu nad Ostravicí do Janovic, 343 z Čeladné do Podolánek, 344 z Frýdlantu nad Ostravicí do Raškovic či 655 z Frenštátu pod Radhoštěm do Trojanovic, Ráztoky. Částečnými úpravami jízdního řádu prošly také linky 745 z Hnojníku do Komorní Lhotky, 743 a 748 ze Stříteže do Řeky a další linky. Nová je také úprava jízdního řádu linek 651 a 657, které zabezpečují dopravní obsluhu zejména Kunčic pod Ondřejníkem.
Ke změně v organizaci víkendové dopravy dochází i v relacích mezi Ostravou, Fulnekem a Vítkovem (linka 678) a také Opavou, Fulnekem a Novým Jičínem (linka 261), kde došlo ke zpravidelnění intervalu a obě linky mají vzájemné přípoje ve Fulneku. Na linku 261 je v Březové navázána i linka 234, která je nově o víkendu z Vítkova vedena až do Bílovce.
Významnou změnou je posílení provozu autobusové linky 980 mezi Ostravou, Frýdkem-Místkem a Frenštátem pod Radhoštěm, jde o reakci na stále vyšší popularitu tohoto spojení. Další drobné změny v jízdních řádech jak v časových polohách, tak v trasách jednotlivých spojů, jsou realizovány na základě připomínek a požadavků starostů měst a obcí i samotných cestujících.
MHD Ostrava
Na linkách MHD Ostrava dochází k drobným úpravám v jízdních řádech na základě požadavků občanů i městských obvodů. Dochází také k přejmenování zastávky Rektorát VŠB na VŠB-TUO a převedení některých zastávek do režimu na znamení, zejména v Krásném Poli.
MHD Nový Jičín
Od 12. 12. 2021 se změní také jízdní řád a trasy linek MHD Nový Jičín 601, 602, 603 a 604. Změny jsou realizovány na základě požadavků města Nový Jičín, jeho obyvatel a cestujících s cílem zpravidelnit provoz. Nově také dochází k obsluze zastávky Šenov u Nového Jičína, Tesco.
MHD Třinec
Městská doprava v Třinci bude od 1. 1. 2022 provozována v novém režimu. Veřejnou zakázku obhájila společnost ARRIVA MORAVA a. s., která od Nového roku ponese název ARRIVA autobusy s.r.o. Ke stejnému datu dojde i ke změnám v jízdních řádech, nejsou ale zásadní.
Nové prodejní terminály ve vlacích
V průběhu letošního roku byly do modernizovaných souprav motorových vozů instalovány prodejní terminály, na kterých je možné platit jízdné ODISkou, popř. ZETkou. Tyto soupravy jezdí na linkách S33 (Suchdol nad Odrou – Budišov nad Budišovkou), S8 (Studénka – Veřovice) a S10 (Opava východ – Rýmařov). Stejnými prodejními terminály jsou vybaveny také nové jednotky push-pull, které budou nově nasazeny na linku S6 (Ostrava hl. n. – Frýdlant nad Ostravicí – Frenštát pod Radhoštěm město). Ceny jízdenek zakoupených na prodejních terminálech ve vlaku jsou bez přirážky.
Změny v Tarifu ODIS
Tarifní ceník ODIS dozná jen málo změn. Zvýší se ceny dlouhodobých časových jízdenek pro tarifní oblasti Region, pro zóny č. 2 a 300 a pro celosíťovou jízdenku, avšak jen při nákupu v tzv. kamenných prodejnách nebo u řidiče. Ceny jízdenek pořízených přes e-shop nebo v prodejních automatech DP Ostrava se nemění. Ke zvýšení jednotlivého jízdného dojde také v rámci zóny č. 50, tj. Frýdek-Místek. Jízdné hrazené hotovostí se zvyšuje na 20 Kč, při úhradě ODISkou pak na 18 Kč. Alikvotně se upravují ceny i zlevněných jízdenek. Od 1. ledna 2022 bude rozšířena možnost využívat jednodenní turistickou jízdenku Jeseníky celoročně.
(Zpracováno s využitím tiskové zprávy Moravskoslezského kraje a Českých drah)