Inventura slibů končící vlády: Dálnice se dařily, silnice I. třídy méně, propadákem je Pražský okruh
Spojnice D1 a D11 je nejpotřebnějším chybějícím úsekem české dálniční sítě. Zahájení stavby je stále v nedohlednu.
Vláda hnutí ANO 2011 a ČSSD končí, deník Zdopravy.cz se proto rozhodl podívat na její dopravní sliby. První a nejviditelnější jsou dálnice a silnice I. třídy. Lze přitom říci, že především u dálnic si vláda nevedla špatně. Především díky více než čtyřletému působení Dana Ťoka (za ANO 2011) se na ministerstvu dopravy rozjela příprava a došlo k zahájení řady staveb. Dálnice byly za vlády Andreje Babiše prioritou, na kterou „zdroje jsou“, což převzal i „superministr“ Karel Havlíček (ANO 2011). Některé klíčové projekty se ale prosadit dlouhodobě nedaří, k nejpalčivějším patří Pražský okruh a D3 ve středních Čechách.
Slib z programového prohlášení vlády: Do roku 2021 zprovozníme 210 kilometrů dálnic, z toho 110 kilometrů dálnic nových a 100 kilometrů modernizované D1. Do roku 2021 rozestavíme dalších 180 km dálnic. Zintenzivníme výstavbu dálnic na všech hlavních trasách, konkrétně zejména D1, D3, D4, D6, D7, D11, D35, D48, D49, D52, D55, a dokončíme kompletní modernizaci dálnice D1 mezi Prahou a Brnem.
Skutečnost: Téměř odpovídá slibu. Celkem bylo v letech 2018 až 2021 otevřeno 104,7 kilometru dálnic, započítány jsou i nové úseky D11 a D7, které se otevřou v polovině prosince. Oficiálně byla dokončena i modernizace D1, což je břímě, které nesla hlavně Babišova vláda. Má nicméně jeden háček, z modernizace byl vyjmut protektorátní most Šmejkalka u Senohrab. Jeho rekonstrukce je naplánována na příští léta a ještě řidičům pocuchá nervy. Modernizace tedy není kompletní.
V letech 2018 až 2021 bylo rozestavěno 177,6 kilometru dálnic, což téměř odpovídá slibu. Množina se částečně překrývá s množinou zprovozněných úseků.
—
Slib z programového prohlášení vlády: Do roku 2021 zahájíme stavbu klíčové části Pražského okruhu D0 511 mezi Běchovicemi a D11. Územní rozhodnutí získáme pro stavby 518 a 519 mezi Ruzyní a Březiněvsí, u stavby 520 Březiněves – Satalice získáme kladné stanovisko EIA.
Skutečnost: Z těchto slibů se nepodařilo splnit vůbec nic. Především spojnice D1 a D11 je zřejmě nejpotřebnějším chybějícím úsekem české dálniční sítě. Dosud ale nemá ani pravomocné územní rozhodnutí. Poslední nový úsek Pražského okruhu (mezi D5 a D1) otevíral v roce 2010 prezident Václav Klaus.
—
Slib z programového prohlášení vlády: Do výstavby dopravní infrastruktury zapojíme formou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP) soukromé investory. Realizací pilotního projektu PPP zajistíme dostavbu a další provozování nedokončené části dálnice D4.
Skutečnost: Tento úkol vláda splnila. Dostavbu dálnice D4 má plně na starosti francouzský koncesionář DIVia (skupiny Vinci a Meridiam), staví se od letošního června.
—
Slib z programového prohlášení vlády: Na silnicích I. třídy postavíme 130 km obchvatů, které odlehčí dopravně zatíženým městům a obcím. Mimo jiné jde o obchvaty (či jejich další úseky) okolo Slaného, Ostravy-Poruby, Hradce Králové, Otrokovic, Frýdku-Místku, Klatov, Jaroměře, Znojma, Břeclavi, Strakonic, Opavy, Karviné a řady dalších.
Skutečnost: V letech 2018 až 2021 bylo zprovozněno 86,2 kilometru silnic I. třídy. Řada obchvatů stále chybí, některé ze seznamu se dosud nezačaly ani stavět. Celkem vláda Andreje Babiše zahájila stavby téměř 84 nových kilometrů silnic I. třídy.
—
Slib z programového prohlášení vlády: Nejpozději do roku 2020 vyřešíme problematiku elektronického mýtného systému pro zpoplatnění nákladních vozidel nad 3,5 tuny. Místo dálničních známek zavedeme elektronický dálniční kupon, který bude možné koupit prostřednictvím mobilní aplikace či internetu.
Skutečnost: Splněno.
Zprovozněné dálnice 2018 až 2021
Název stavby | Délka (km) |
D7 Postoloprty – MÚK Bitozeves | 3,8 |
Rok 2018 | 3,8 |
D1 Přerov – Lipník nad Bečvou | 14,3 |
D3 Bošilec – Ševětín | 8,1 |
D3 Ševětín – Borek | 10,7 |
D46 MÚK Olšany | X |
Rok 2019 | 33,1 |
D6 Nové Strašecí – Řevničov | 5,6 |
D6 Řevničov, obchvat | 4,2 |
D48 Rybí – MÚK Rychaltice | 11,5 |
Rok 2020 | 21,3 |
D6 Lubenec – obchvat | 4,9 |
D55 Otrokovice, obchvat JV | 3,1 |
D7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu | 3,5 |
D11 Hradec Králové – Smiřice | 15,2 |
D11 Smiřice – Jaroměř | 7,2 |
D35 Opatovice nad Labem – Časy | 12,6 |
Rok 2021 | 46,5 |
Zprovozněno v letech 2018 – 2021 | 104,7 |
Zahájené dálnice 2018 až 2021
Název stavby | Délka (km) |
D6 Lubenec – obchvat | 4,9 |
D11 Hradec Králové – Smiřice | 15,2 |
D11 Smiřice – Jaroměř | 7,2 |
D35 Časy – Ostrov | 14,7 |
D46 MÚK Olšany | X |
D48 Frýdek-Místek, obchvat – I. etapa | 4,3 |
D55 Otrokovice, obchvat JV | 3,1 |
D56 Frýdek-Místek, připojení na D48 | 2,2 |
Rok 2018 | 51,6 |
D3 Úsilné – Hodějovice | 7,2 |
D3 Hodějovice – Třebonín | 12,6 |
D7 Panenský Týnec, zkapacitnění obchvatu | 3,5 |
D35 Opatovice nad Labem – Časy | 12,6 |
D48 Frýdek-Místek, obchvat – II. etapa | 4,3 |
Rok 2019 | 40,2 |
D7 Louny, zkapacitnění obchvatu | 6,1 |
D46 MÚK Prostějov-střed | X |
D55 Babice – Staré Město | 8,5 |
Rok 2020 | 14,6 |
D4 Háje – Milín | 5,5 |
D4 Milín – Lety | 11,6 |
D4 Lety – Čimelice | 2,6 |
D4 Čimelice – Mirotice | 8,5 |
D4 Mirotice, rozšíření | 3,7 |
D46 MÚK Drysice | X |
D48 MÚK Bělotín – Rybí, I. etapa | 13,2 |
D49 Hulín – Fryšták | 17,3 |
D55 Staré Město – Moravský Písek | 8,8 |
Rok 2021 | 71,2 |
Zahájeno v letech 2018 – 2021 | 177,6 |
Zprovozněné silnice I. třídy 2018 až 2021
Název stavby | Délka (km) |
I/2 Kutná Hora, most ev. č. 2-013, rekonstrukce mostu | X |
I/14 Kunratice – Jablonec nad Nisou | 2,6 |
I/14 Nová Ves | 0,2 |
I/20 Plzeň, most gen. Pattona, ev. č. 20-036.1,2 | X |
I/22 Strakonice | 1,5 |
I/26 Stod – průtah | 1,4 |
I/34 Roušťany – Pohled | 2,9 |
I/37 Sklené nad Oslavou, obchvat | 2,1 |
I/53 Dobšice, průtah | 2,2 |
I/62 Děčín – Vilsnice | 1,8 |
Rok 2018 | 14,7 |
I/3 Benešov, křižovatka u Topolu | X |
I/11 Opava, severní obchvat – východní část | 1,6 |
I/11 Ostrava, prodloužená Rudná-hranice okresu Opava | 6,7 |
I/15 Kravaře – obchvat | 2,7 |
I/16 Slaný – Velvary, I. etapa | 6,5 |
I/37 MÚK Doubravice – odbočovací pruh | X |
I/38 Znojmo obchvat II | 3,4 |
I/41 Zkapacitnění ulice Dornych v Brně | 1,5 |
I/53 Lechovice, obchvat | 4,4 |
Rok 2019 | 26,8 |
I/13 Třebušice MÚK | 1,3 |
I/16 Slaný – Velvary, II. etapa | 6,4 |
I/19 Kámen – obchvat | 2,4 |
I/21 Nová Hospoda – Kočov, II. stavba | 3 |
I/21 Trstěnice – Drmoul | 5 |
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I, I. etapa | 0,9 |
I/58 Příbor – Skotnice | 3 |
Rok 2020 | 22 |
I/3 Benešov, okružní křižovatka Červené Vršky | X |
I/20 a II/231 Plzeň – Plaská – Na Roudné – Chrástecká, 2. etapa | 1,4 |
I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík | 1,6 |
I/37 Osová Bítýška – obchvat | 2,8 |
I/37 Pardubice – MÚK Palackého, dostavba | 1 |
I/46 Opava, jižní obchvat – napojení na I/11 | 0,4 |
I/55 MÚK s ČD Přerov – Předmostí | 1,4 |
I/35 Ktová – odstranění úrovňového přejezdu | 1 |
I/35 MÚK Rádelský mlýn | 0,7 |
I/37 Chrudim – obchvat, úsek křiž. I/17–Slatiňany | 4,6 |
I/57 Krnov – SV obchvat | 7,8 |
Rok 2021 | 22,7 |
Zprovozněno v letech 2018 – 2021 | 86,2 |
Zahájené silnice I. třídy 2018 až 2021
Název stavby | Délka (km) |
I/19 Kámen – obchvat | 2,4 |
I/21 Trstěnice – Drmoul | 5 |
I/41 Zkapacitnění ulice Dornych v Brně | 1,5 |
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I, I. etapa | 0,9 |
I/55 MÚK s ČD Přerov – Předmostí | 1,4 |
Rok 2018 | 11,2 |
I/3 Benešov, křižovatka u Topolu | X |
I/20 a II/231 Plzeň – Plaská – Na Roudné – Chrástecká, 2. etapa | 1,4 |
I/27 Plzeň, Třemošenský rybník – Orlík | 1,6 |
I/37 Chrudim – obchvat, úsek křiž. I/17 – Slatiňany | 4,6 |
I/37 MÚK Doubravice – odbočovací pruh | X |
I/37 Osová Bítýška – obchvat | 2,8 |
I/37 Pardubice – MÚK Palackého, dostavba | 1 |
I/38 Havlíčkův Brod, JV obchvat | 4,1 |
I/68 Třanovice – Nebory | 5,4 |
Rok 2019 | 20,9 |
I/3 Benešov, okružní křižovatka Červené Vršky | X |
I/11 Opava, severní obchvat – západní část | 5,1 |
I/19 Chýnov | 3,6 |
I/27 Šlovice – Přeštice, přeložka | 6,1 |
I/35 Ktová – odstranění úrovňového přejezdu | 1 |
I/35 MÚK Rádelský mlýn | 0,7 |
I/38 Církvice, obchvat | 4,2 |
I/42 Brno, VMO Žabovřeská I – etapa II | 0,9 |
I/46 Opava, jižní obchvat – napojení na I/11 | 0,4 |
I/55 Přerov – průtah, 1. etapa | 0,8 |
I/67 Karviná, obchvat | 3 |
Rok 2020 | 25,8 |
I/3 Olbramovice, přeložka | 3,4 |
I/9, I/16 Mělník, obchvat, 2. stavba | 1 |
I/11 Doudleby nad Orlicí – obchvat | 2,8 |
I/27 Klatovy, přeložka, 1. stavba | 8,1 |
I/34 Stráž nad Nežárkou – Lásenice | 2,6 |
I/42 Brno, VMO – Rokytova | 0,6 |
I/42 Brno VMO Tomkovo náměstí | 0,7 |
I/44 Bludov – obchvat | 5,6 |
I/54, I/55 Veselí nad Moravou, křižovatka | X |
I/55 Kunovice, průtah – dopravně bezpečnostní opatření | 1,2 |
Rok 2021 | 26 |
Zahájeno v letech 2018–2021 | 83,9 |
Pramen: ŘSD