Německo zahájilo stavbu tunelu do Dánska. Projekt za miliardy eur blokovali ekologové
Tunel bude vybudován jako ponořený, zároveň půjde o nejdelší stavbu svého druhu na světě. Na mořském dně vznikne příkop šířce 60 metrů a hloubce 16 metrů.
Na německé straně začaly oficiální pozemní práce na stavbě tunelu Fehmarnbelt za téměř 10 miliard eur. Na dánské straně měl projekt povolení už od roku 2015. V Německu ale ekologické organizace blokovaly stavbu z obavy o pobřežní biotopy, které by mohly být pracemi narušeny.
O projekt se tak vedly i soudní pře. Vznikla organizace přímo proti stavbě tunelu. Německá strana dohromady obdržela téměř 12 tisíc námitek. Na podzim minulého roku ale federální správní soud všechny protesty zamítl. Doporučil však upravit některé části projektu tak, aby více splňovaly ekologické požadavky. Ekologové mají v plánu další námitky proti zahájené stavbě, která teď na konci listopadu začala i na německé straně.
„Tento tunel je důležitý pro Dánsko, Německo i Evropu. Je to opravdová spojnice,“ uvedl dánský ministr zahraničí Benny Engelbrecht. Jeho země se stavbou začala už v létě roku 2020, tehdy hlavně v pracovním přístavu Lolland. Letos v létě pak pokračovala ražbou na mořském dně.
Mit einem Spatenstich auf der Insel #Fehmarn sind die Arbeiten am Ostseetunnel zwischen Deutschland und Dänemark symbolisch gestartet worden. Im Jahr 2029 soll das umstrittene Milliardenprojekt fertig sein. pic.twitter.com/Pxy9X5XZ3n
— ZDFheute (@ZDFheute) November 29, 2021
Dohromady 18,5 kilometru dlouhý tunel má už za osm let spojit třetí největší německý ostrov Fehmarn s Dánskem. Tubusy tunelu, které budou usazeny na mořském dně, dovolí automobilové a železniční spojení. V rámci stavby bude také nutné upravit některé části v německém vnitrozemí a celá oblast se musí připravit na zátěž z aut. Projekt však také vytvoří řadu pracovních míst v celé oblasti.
Většinu nákladů zaplatí Dánové
Po dokončení se také zkrátí jízda ze současné hodinové cesty trajektem na pouhých 10 minut po silnici. Urychlí se rovněž cestovní doba po železnici mezi Hamburkem a Kodaní. Vlaky by v tunelu měly dosahovat rychlosti 200 kilometrů v hodině. V přepočtu na české koruny se cena projektu pohybuje okolo čtvrt bilionu korun. Největší část nákladů nese Dánsko, které za komplex zaplatí téměř 7,1 miliardy euro. Němci pak přidají další 3 miliardy.
Plány na stavbu tunelu existují již řadu let. Už na začátku minulého desetiletí bylo v plánu propojit Německo a Dánsko v oblasti Femrarnu pomocí mostu. Nakonec byl ale projekt přepracován na tunelový komplex. Ten bude nakonec vybudován jako ponořený a zároveň půjde o nejdelší stavbu svého druhu na světě. Na mořském dně vznikne příkop šířce 60 metrů a hloubce 16 metrů.
Do něj následně stavbaři zanesou duté betonové tubusy, které remorkéry přitáhnou ze souše. Na dánské straně tak například vznikla nová továrna na výrobu části tunelů. Každý z betonových bloků tunelu bude mít skoro 73 tisíc tun. Hotovo má být v roce 2029.