Obrazem: České dráhy soustruží v Praze legendární Albatros
Pro Středisko údržby Jih jde o první zakázku na soustružení kol parní lokomotivy.
Jediná provozuschopná parní lokomotiva řady 498.1 prochází omlazovací kúrou v pražském Středisku údržby Jih Českých drah. V neděli večer na kolový soustruh dorazila ze Slovenska lokomotiva 498.104, o kterou se stará slovenský Albatros klub. Naposledy byla na soustruhu před téměř 50 lety.
Moderní podúrovňový soustruh obrábí tandemově. Je je tak podstatně rychlejší než jiná obdobná zařízení. Železniční dvojkolí soustruží přímo na vozidlech bez toho, aby se musely jakékoliv komponenty odmontovávat. Navíc lze k soustružení přistavit i ucelené jednotky bez nutnosti rozpojení.
„Albatros je první parní lokomotivou, kterou jsme soustružili, proto si přípravy vyžádaly poměrně velké množství času. Občas se k nám dostanou vozidla, která ještě nejsou v běžném režimu na tratích, ale zatím se testují ve VUZ. Mezi jiné zajímavé kusy, které jsme soustružili, patřily například podbíječky. Soustruh běží každý den na denní a obden na noční směně. Od začátku používání tento stroj osoustružil už celkem 14 976 náprav,“ popisuje František Kozel, ředitel Oblastního centra údržby Střed Českých drah.
Nejrychlejší parní lokomotiva
K přepravě lokomotivy došlo v neděli, samotná cesta vzbudila velký rozruch mezi fanoušky železnice. Legendární Albatros v Česku přes dva roky nebyl. Lokomotivy řady 498.1 vyrobily Škodovy závody v Plzni pro Československé státní dráhy v letech 1954–1955, a to v souvislosti s narůstajícím rozsahem železniční dopravy. Celkem bylo vyrobeno 15 kusů této řady, které v provozu doplňovaly čtyřicítku rychlíkových lokomotiv předchozí řady 498.0. Novější řada 498.1 drží československý parní rychlostní rekord 162 km/h.
Slovenská lokomotiva 498.104 navštívila soustruh naposledy v roce 1972. „České dráhy mají nejmodernější soustruh a příjemné pracoviště. Malá, běžná kola vám osoustruží kdekoliv, ale s těmi obrovskými je problém, proto jsme si objednali službu u Českých drah,“ říká předseda Albatros klubu Jaroslav Vereš. Strojvedoucí Albatros klubu a ZSSK Milan Bauer dodává: „Když kola osoustružíte, máte je jako nová a na jízdě je to znát. Dynamika je daleko lepší, lokomotiva lépe sedí na kolejnicích.“ Už 4. prosince by se lokomotiva měla opět ukázat při Mikulášských jízdách v okolí Bratislavy. Albatros vyráží zpět na Slovensko ve středu v 9 hodin ráno, jízdní řád je na facebookovém profilu Albatros klubu.