Česmad: Většina silničních dopravců očekává ztrátu, lepší výhledy jsou v mezinárodní dopravě
Česmad rovněž zmiňuje situaci s AdBlue, kde cena údajně vzrostla o 300 procent.
Pandemie, zdražení energií a pohonných hmot a rozvrácení dodavatelsko-odběratelských řetězců. To jsou hlavní příčiny zhoršující se nálady mezi nákladními silničními dopravci. Zatímco ještě ve třetím kvartále většina z nich dosáhla na zisk, ve čtvrtém se situace začíná obracet a více než polovina jich očekává ztrátu. Vyplývá to z Barometru nákladní dopravy, který začalo zveřejňovat sdružení dopravců Česmad Bohemia.
Ve třetím čtvrtletí na zisk dosáhlo 62 procent mezinárodních a 56 procent vnitrostátních dopravců. Aktuální čtvrtletí s velkým nárůstem cen nafty už podle Česmadu posílá většinu dopravců do ztráty, v mezinárodní dopravě ji očekává 53 procent firem, ve vnitrostátní 57 procent dopravců.
Rozdílně vidí tyto dvě skupiny svou nejbližší budoucnost. Ve vnitrostátní dopravě hodnotí objem zakázek na příštích šest měsíců pozitivně 49 procent firem. V mezinárodním provozu je nálada lepší, nedostatku zakázek se neobává 61 procent dopravců.
Hlavním důvodem zhoršení očekávaných výsledků ve čtvrtém čtvrtletí je skokový růst cen nafty od začátku října. Cena rostla i v letních měsících a zhoršila tak už výsledky za třetí čtvrtletí, ale zatímco k 1. říjnu byla na indexu 117 procent od začátku roku, nyní je o 31 procent dražší než k 1. lednu. Nárůst přitom tlumí o korunu snížená spotřební daň. Česmad rovněž zmiňuje situaci s AdBlue, kde cena údajně vzrostla o 300 procent.
„Řešení, jak se vyhnout krachu, je pro dopravce jediné: významný nárůst cen za dopravu v řádu 15 až 20 procent. Jen tak budou moci v příštím roce dále poskytovat své služby,“ napsalo sdružení. Podle generálního tajemníka Česmadu Vojtěcha Hromíře dopravci také kritizují pomalý proces zaměstnávání řidičů z východu a celkově zatěžující byrokracii. „Pro mnohé je problémem dlouhá splatnost faktur – 60 až 90 dní,“ doplnil Hromíř.