Podcast: Využití nebe nad Českem zdraží. V příštím roce o 30 %, sdělil šéf ŘLP Klas
Za přelet Česka dnes zaplatí Airbus A380 asi 14 tisíc korun, u menších letadel je to polovina.
Hostem dalšího dílu podcastu Cesty Zdopravy.cz je dlouholetý ředitel státního podniku Řízení letového provozu (ŘLP) Jan Klas.
Podnik se musí finančně vyrovnat s covidovou krizí a prudkým propadem příjmů z řízení letecké dopravy. Kvůli tomu bude využití českého vzdušného prostoru v příštím roce dražší přibližně o 30 procent. Poplatky za traťové služby se zvýší z letošních 45 eur (cca 1 195 Kč) za jednu přeletovou jednotku na 60 eur (cca 1 558 Kč). Evropský průměr je dnes zhruba 55 eur. Přeletové jednotky zahrnují maximální vzletovou hmotnost a počet kilometrů.
Jak plné, respektive prázdné je nebe nad Českem teď na začátku listopadu? Proč je poplatek za využití českého vzdušného provozu nižší než v okolních zemích? Jak se využívá analýza aktuálních cen letenek k odhadu intenzity leteckého provozu v dalších měsících? Proč se řízení přiblížení k regionálním letištím v Brně, Ostravě a v Karlových Varech přesunulo do Prahy? Proč se stále ještě nelétá na dovolenou z Českých Budějovic? Nahradí práci řídících letového provozu jednou počítače a roboti? Jak využívá české Řízení letového provozu vlastní kalibrační letku? A bude v budoucnu prostor pro řízení letového provozu v Evropě i pro soukromé firmy?
Na tyto a další otázky najdete odpovědi v novém díle podcastu, kde diskutujeme i vztah mezi leteckou a železniční dopravou. V Evropě sílí tlak na omezení letů na krátké vzdálenosti a upřednostnění železniční dopravy. Železnice a letecká doprava se však mají podle Jana Klase doplňovat, každá z nich je v hodná pro jiné vzdálenosti. „Nepřepísknout trend železniční dopravy je velmi důležité, mělo by se více pracovat s tím, že letecká doprava musí zvládnout tlak, aby méně zatěžovala emisemi, a obě dopravy by se měly doplňovat. Nemělo by se tlačit na to, že železniční doprava nahradí leteckou, to je slepá ulice,“ řekl Klas.
Velkou část rozhovoru věnujeme také náboru nových řídících letového provozu, i jejich schopnosti dokončit úspěšně celý výcvik, který zpravidla trvá 3 až 4 roky.
Jan Klas se také domnívá, že Evropa dělá dost pro to, aby nastala další kapacitní krize, podobná té z léta 2019. „Je tu neustálý tlak na poskytovatele, aby v tuto chvíli dál jenom snižovali náklady, jsou tu nesystémové kroky, aby se zmrazily ceny na dalších pět let, je tu řada iniciativ, které se snaží, aby v rámci leteckého systému jeden profitoval na úkor druhého. A to si myslím, že vytváří podhoubí možné budoucí krize,“ řekl Klas při natáčení nového dílu podcastu, který si zde můžete nyní poslechnout.
Odebírat ho můžete i na Spotify, Google Podcasts, Apple Podcasts a Podcast addict.