Podcast: Využití nebe nad Českem zdraží. V příštím roce o 30 %, sdělil šéf ŘLP Klas

Boeing 787-8 Dreamliner. Foto: Qatar AirwaysBoeing 787-8 Dreamliner. Foto: Qatar Airways

Za přelet Česka dnes zaplatí Airbus A380 asi 14 tisíc korun, u menších letadel je to polovina.

22 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Zbyněk

K těm testům z angličtiny – mi se zdá, že se v nich na gramatice hodně lpí, o živou angličtinu tam zas tak nešlo. Asi 2 roky zpátky jsem si zkoušel dělat cvičný test ze stránek ŘLP a velká část otázek byla na předložky (to, at, by, in,…) a další gramatické záležitosti (časy, slovesné rody,…). Neříkám, že jsou ty testy nějak náročné, že by na ně člověk potřeboval vysokou školu z angličtiny, ale člověka zamrzí, že v konečném důsledku neprošel kvůli toho, že nevěděl jestli se „v pondělí“ řekne „at Monday“ nebo „on Monday“.

geras

ŘLP neřídí LPED?

Jan Sůra

ne, armáda.

Ondra

Jestli myslíte Pardubice, tak LKPD nebo PED…

Jaromir

Velmi zajímavý rozhovor. Zajímavé se dovědět něco z jiné branže. Proč to neaplikovat i jinde.

Dominik

Prosímvás. Zkuste mi to někdo vysvětlit. Jak se vůbec takový řídící dostane na ta regionální letiště? Po absolvování výcviku o to může sám požádat? Podnik ho tam přeloží? Nebo se to děje nějak jinak? Má někdo odpověď na tento dotaz? Díky.

Adam

Každý žák už při nástupu do výcviku ví, kam byl vybrán… výběrové řízení je vypisováno pro konkrétní počet lidí na konkrétní místa, uchazeč může při pohovoru sdělit svou preferenci, někdy je však vybrán jinam…

Jája

Skvělá strategie. Tak vy jste si holoubci mysleli, že nás nelétáním připravíte o naše zisky? Tak to jste se šeredně spletli. Napálíme vám takové poplatky, že nám všechno vrátíte i s úroky, kovid nekovid.

David

Porad mi neni jasne, proc treba business jet plati vic nez ta A380. Trochu to dava smysl u pozemnich komunikaci, ale u vzdusneho prostoru uplne ne.

Mysel

Tady to taky dava smysl. Podle hmotnostnich kategorii jsou predepsane minimalni rozestupy.

Mysel

PS: A lepsi metodu, jak spravedlive rozdelit naklady na ATC, stejne nevymyslite.

Jiří Kocurek

To beru, ale pořádá nedává smysl „business jet plati vic nez ta A380“, nemotal se někde šotek?

Air Traveller

To bude někde šotek.

poplatky se platí na základě tzv. „přeletové jednotky“.

Ve výpočtu přeletové jednotky není žádná kategorizace letadel, jedná se o v podstatě jednoduchou funkci počítající z MTOW letadla (lineárně – čím větší MTOW, tím větší poplatek) a vdálenosti.

Mysel

A to psali kde?
Po prepoctu na jednu sedacku to jiste tak bude. Opak by vedl k absurdnim situacim.

Otto

To není pravda. Je dána přeletová jednotka, která se násobí hmotností letadla a vzdáleností. Čím vyšší hmotnost letadla, tím vyšší poplatek.

RHood

Zvýšené náklady budou letecké společnosti promítat do ceny letenek. Takže pane Klas, klienti postižených Airlines vám děkují. Za krátkou dobu přijdou se stejným požadavkem letiště, což se už děje.

Jozef

Preletové poplatky predstavujú cca 6 % z ceny letenky, čo je zanebateľná suma, napr v prípade letenky RYR za 19,99€ je to nehoráznych 1,2€. Problém nie su ANSPs, ale samotné aerolinky ako RYR a ľudia, ktorí si zvykli lietať skoro zadarmo a teraz nariekajú, že letenka bude stát namiesto 19,99€ možno aj celých 21,99€.

Y.K.

To je ovšem přihlouplá matematika. Protože jestli je to 6 % z ceny letenky, jak říkáte, tak to bude nějaký průměr. A letenka za 19.99 € není průměrná cena letenky dokonce ani u Ryanairu.

Dálkové letenky už vůbec nestojí 20 éček, ale spíše tak 500 € a více.

Jenisej

Znáte to České pořekadlo ? Bez peněz do hospody nelez ? Proč by měl někdo doplácet na to, že chcete lítat po Evropě za 20 éček ? Pohodlí stojí peníze…..

Otto

Byl byste radši, kdyby součást kritické infrastruktury krachovala a musel to doplácet stát z daní, protože je zavázán poskytovat službu řízení letového provozu?

Air Traveller

Doporučuji se seznámit s tím, jakým způsobem se stanovují ceny přeletových poplatků.

Není to svobodné rozhodování – jedná se o celkem regulovanou záležitost, protože podníky řízení letového provoozu nejsou zřízeny za účelem zisku a poplatky jsou regulovány tak, aby měly tyto podniky jen „přiměřený zisk“.

Otto

Poplatky nejsou určovány takhle jednoduše tržně. Je to koordinovaný celoevropský proces, který bere v potaz i využití vzdušného prostoru a distribuci letů v rámci něj. Dále jde o kritickou infrsatrukturu, která je aktuálně ve ztrátě a je třeba nastavit ceny tak, aby se ze ztráty podnik vyhrabal. Naše ŘLP si nemůže jen tak samo určit, kolik bude inkasovat.