Podcast: Využití nebe nad Českem zdraží. V příštím roce o 30 %, sdělil šéf ŘLP Klas
Boeing 787-8 Dreamliner. Foto: Qatar Airways
Za přelet Česka dnes zaplatí Airbus A380 asi 14 tisíc korun, u menších letadel je to polovina.
K těm testům z angličtiny – mi se zdá, že se v nich na gramatice hodně lpí, o živou angličtinu tam zas tak nešlo. Asi 2 roky zpátky jsem si zkoušel dělat cvičný test ze stránek ŘLP a velká část otázek byla na předložky (to, at, by, in,…) a další gramatické záležitosti (časy, slovesné rody,…). Neříkám, že jsou ty testy nějak náročné, že by na ně člověk potřeboval vysokou školu z angličtiny, ale člověka zamrzí, že v konečném důsledku neprošel kvůli toho, že nevěděl jestli se „v pondělí“ řekne „at Monday“ nebo „on Monday“.
ŘLP neřídí LPED?
ne, armáda.
Jestli myslíte Pardubice, tak LKPD nebo PED…
Velmi zajímavý rozhovor. Zajímavé se dovědět něco z jiné branže. Proč to neaplikovat i jinde.
Prosímvás. Zkuste mi to někdo vysvětlit. Jak se vůbec takový řídící dostane na ta regionální letiště? Po absolvování výcviku o to může sám požádat? Podnik ho tam přeloží? Nebo se to děje nějak jinak? Má někdo odpověď na tento dotaz? Díky.
Každý žák už při nástupu do výcviku ví, kam byl vybrán… výběrové řízení je vypisováno pro konkrétní počet lidí na konkrétní místa, uchazeč může při pohovoru sdělit svou preferenci, někdy je však vybrán jinam…
Skvělá strategie. Tak vy jste si holoubci mysleli, že nás nelétáním připravíte o naše zisky? Tak to jste se šeredně spletli. Napálíme vám takové poplatky, že nám všechno vrátíte i s úroky, kovid nekovid.
Porad mi neni jasne, proc treba business jet plati vic nez ta A380. Trochu to dava smysl u pozemnich komunikaci, ale u vzdusneho prostoru uplne ne.
Tady to taky dava smysl. Podle hmotnostnich kategorii jsou predepsane minimalni rozestupy.
PS: A lepsi metodu, jak spravedlive rozdelit naklady na ATC, stejne nevymyslite.
To beru, ale pořádá nedává smysl „business jet plati vic nez ta A380“, nemotal se někde šotek?
To bude někde šotek.
poplatky se platí na základě tzv. „přeletové jednotky“.
Ve výpočtu přeletové jednotky není žádná kategorizace letadel, jedná se o v podstatě jednoduchou funkci počítající z MTOW letadla (lineárně – čím větší MTOW, tím větší poplatek) a vdálenosti.
A to psali kde?
Po prepoctu na jednu sedacku to jiste tak bude. Opak by vedl k absurdnim situacim.
To není pravda. Je dána přeletová jednotka, která se násobí hmotností letadla a vzdáleností. Čím vyšší hmotnost letadla, tím vyšší poplatek.
Zvýšené náklady budou letecké společnosti promítat do ceny letenek. Takže pane Klas, klienti postižených Airlines vám děkují. Za krátkou dobu přijdou se stejným požadavkem letiště, což se už děje.
Preletové poplatky predstavujú cca 6 % z ceny letenky, čo je zanebateľná suma, napr v prípade letenky RYR za 19,99€ je to nehoráznych 1,2€. Problém nie su ANSPs, ale samotné aerolinky ako RYR a ľudia, ktorí si zvykli lietať skoro zadarmo a teraz nariekajú, že letenka bude stát namiesto 19,99€ možno aj celých 21,99€.
To je ovšem přihlouplá matematika. Protože jestli je to 6 % z ceny letenky, jak říkáte, tak to bude nějaký průměr. A letenka za 19.99 € není průměrná cena letenky dokonce ani u Ryanairu.
Dálkové letenky už vůbec nestojí 20 éček, ale spíše tak 500 € a více.
Znáte to České pořekadlo ? Bez peněz do hospody nelez ? Proč by měl někdo doplácet na to, že chcete lítat po Evropě za 20 éček ? Pohodlí stojí peníze…..
Byl byste radši, kdyby součást kritické infrastruktury krachovala a musel to doplácet stát z daní, protože je zavázán poskytovat službu řízení letového provozu?
Doporučuji se seznámit s tím, jakým způsobem se stanovují ceny přeletových poplatků.
Není to svobodné rozhodování – jedná se o celkem regulovanou záležitost, protože podníky řízení letového provoozu nejsou zřízeny za účelem zisku a poplatky jsou regulovány tak, aby měly tyto podniky jen „přiměřený zisk“.
Poplatky nejsou určovány takhle jednoduše tržně. Je to koordinovaný celoevropský proces, který bere v potaz i využití vzdušného prostoru a distribuci letů v rámci něj. Dále jde o kritickou infrsatrukturu, která je aktuálně ve ztrátě a je třeba nastavit ceny tak, aby se ze ztráty podnik vyhrabal. Naše ŘLP si nemůže jen tak samo určit, kolik bude inkasovat.