Olomouc připravuje další zóny se sníženou rychlostí na 30 km/h
Snahou města je zklidňovat dopravu a přiblížit se trendům západní Evropy.
Olomouc připravuje rozšíření zón, které nesou označení 30. V těchto zónách je omezená rychlost a platí zákaz stání dodávek. Město tak chce „jít naproti moderním trendům“, opatření má být ku prospěchu především cyklistům.
Postupné zavádění zón se sníženou třicetikilometrovou rychlostí v některých částech Olomouce souvisí s Plánem udržitelné městské mobility. „Snahou je zklidňovat dopravu a přiblížit se trendům západní Evropy. Tento systém regulace dopravy je známý třeba ze sousedního Rakouska nebo Německa,“ sdělil Martin Luňáček z útvaru hlavního architekta. „Městu takový způsob regulace dopravy umožňuje realizovat opatření ve prospěch cyklistů a lépe pracovat s veřejným prostorem,“ doplnil.
Olomoucký magistrát plánuje omezit rychlost na 30 kilometrů v hodině například v částech Droždín, Holice, Tabulový vrch nebo v ulicích Na Vozovce a Polívkova. První nová zóna s omezením rychlosti a se zákazem nočního parkování vozidel nad 2,1 tuny v nočním čase od 19:00 do 6:00 začala fungovat na sídlištních ulicích Hněvotínská, Okružní, třída Míru a Foerstrova. Jde o pilotní projekt, který má omezit parkování dodávek v obytných zónách. „Při nočním sčítání v průběhu týdne v uvedené lokalitě se ukázalo, že se jedná o zhruba 100 dodávek denně,“ řekl dopravní specialista Vojtěch Holý z odboru dopravy a územního rozvoje.
Jedna ze zón s označením 30 vznikla také v centru města. Jde o ulice 1. máje, 8. května, Sokolskou, Zámečnickou, Hanáckého pluku, U Reálky, Jiřího z Poděbrad, nábřeží Přemyslovců a další.
Zóny zavádí i Praha a Londýn
V létě letošního roku rozšířila své zóny pro třicetikilometrovou rychlost také radnice Prahy 3, a to v okolí Biskupcovy ulice a Na Třebešíně. Podle schváleného materiálu úprava odpovídala obytnému charakteru čtvrti a měla přispět ke zpřehlednění a sjednocení dopravního značení a zvýšení bezpečnosti chodců. Už v roce 2016 zavedla žižkovská radnice tzv. zónu 30 na celém Jarově.
V únoru roku 2020 přistoupil k rozšíření zón s omezenou rychlostí i Londýn. Londýnská radnice tehdy výrazně zpomalila provoz aut v centru města. K placení mýtného zavedla ještě rychlostní limit 20 mil za hodinu, tedy zhruba 32 km/h. Radnice tím chtěla snížit počet smrtelných nehod. „Je to krok, který zachrání lidské životy a současně zatraktivní ulice k tomu, aby po nich lidé raději chodili či jezdili na kole,“ uvedl tehdy londýnský starosta Sadiq Khan.