DPP hledá projektanta a organizátora architektonické soutěže na lanovku z Podbaby do Bohnic
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) pokračuje v přípravě visuté lanovky Podbaba – Troja – Bohnice. Aktuálně vypsal dvě soutěže. V první hledá projektanta lanové dráhy, předpokládaná hodnota prací na potřebné dokumentaci je 64,5 milionu korun. Z druhého tendru v hodnotě 1,5 milionu má vzejít organizátor mezinárodní architektonické soutěže na podobu tří stanic lanovky a pěti pilířů. Vítězové obou zakázek by měli být známí do konce ledna 2022.
„Prvním úkolem projektanta bude příprava dokumentace k posouzení vlivu stavby na životní prostředí, takzvaná EIA, její projednání a získání kladného stanoviska. To bude zcela zásadní bod tohoto projektu. Až na základě výsledků EIA bude projektant moci vypracovat finální projektovou dokumentaci pro sloučené územní a stavební řízení,“ uvedl člen představenstva a technický ředitel DPP pro povrchovou dopravu Jan Šurovský. Podle něj může celý proces trvat až rok a půl.
Zbudování lanovky Podbaba – Troja – Bohnice schválila pražská rada koncem srpna 2020. V první polovině letošního roku DPP provedl předběžné tržní konzultace se dvěma světovými výrobci lanovek, společnostmi Doppelmayr a Leitner. DPP ověřoval především technické řešení plánované lanovky s ohledem na předpokládané investiční náklady. Lanová dráha bude mít tři stanice: Podbaba, Troja a Bohnice. Její předpokládaná délka je 2,3 kilometru, předpokládané náklady na výstavbu jsou odhadovány na 2 miliardy korun.
Lanovka spojí tramvajovou a železniční zastávku Nádraží Podbaba s Podhořím a sídlištěm v Bohnicích u autobusové zastávky Na Pazderce. Zbudování lanovky považují pražští politici za nejrychlejší a nejlevnější řešení. „Když se dnes potřebujete dostat ze zastávky Krakov na sídlišti Bohnice na Vítězné náměstí v Praze 6, musíte autobusem do Kobylis, odtud metrem na Vltavskou a pak tramvají. Nebo z Kobylis metrem do centra s přestupem na Muzeu a pak zase nahoru áčkem na Dejvickou. Obě varianty zaberou 40 minut. Lanovkou zkrátíme cestu na 15 minut s cestou k jejím zastávkám. Pražané také nebudou muset zbytečně jezdit přes vytížené centrum,“ řekl náměstek pro dopravu Adam Scheinherr.
V budoucnu by nicméně měla oba břehy Vltavy v této oblasti Prahy spojit tramvaj, což ale bude technicky velmi náročné. Tramvaj z Podbaby bude vyžadovat nový most přes Vltavu a téměř kilometrový ražený tunel ve skále nahoru do Bohnic.
O lanovce: mimo obytné domy a na třech lanech
Technologie lanové dráhy je navržena na systému tří lan, který je schopen odolávat i silnému větru. Kabinu nesou dvě lana a pohání ji lano třetí. Ve stanici se od nich kabina odpojí, aby mohli cestující vystoupit a nastoupit. Pro případ nouze systém počítá s takzvanou evakuační kabinou. Nehrozí tak, že by se cestující při nečekaném uvíznutí museli dostávat ven za pomoci hasičů či vrtulníku. Evakuační kabina se k nim dostane po třetím laně a dopraví je do stanice. Trasa vede záměrně mimo území zoologické zahrady, ale je dost blízko, aby mohla přivést cestující k plánovanému novému vstupu do areálu. Díky tomu by se vyřešil problém s přetěžovanou autobusovou linkou 112 i nedostatkem parkovacích míst kolem ZOO. Zároveň nevede navržená trasa přes žádný z obytných domů. Kabinky budou bezbariérové. Na letní sezonu se počítá se zapojením kabin pro cyklisty. Lanovka bude integrována do PID.