Stadler nemá obří zakázku pro SBB jistou, tendr napadl Alstom
Vítěz soutěže má dodat do Švýcarska až 510 nových jednotek.
Společnost Alstom se snaží zabránit tomu, aby Stadler Rail získal největší zakázku v historii švýcarských drah SBB. U švýcarského federálního soudu napadl vítězství svého konkurenta v soutěži na 286 elektrických jednotek.
„Nemůžeme v tuto chvíli odhadnout, k jak dlouhému zdržení dojde,“ uvedly SBB v tiskové zprávě. Dopravce v ní tvrdí, že během celé soutěže kladl mimořádný důraz na to, aby proběhla v souladu se zákony. Alstom podání u soudu nekomentoval.
Objem zakázky může být ještě větší než 286 jednotek, součástí je i opce. V součtu tak může jít o dodávku až 510 jednotek. Ve finále soutěže byl ještě kromě Alstomu Siemens. Stadler nabídl podle drah nejvýhodnější podmínky. Cena za 286 jednotek je zhruba dvě miliardy franků. Objemem tak jde o největší zakázku v historii švýcarské železnice.
Dopravce si od nových elektrických jednotek slibuje více prostoru pro přepravu kol či kočárků nebo větších zavazadel. Poprvé bude i v první třídě prostor pro vozíčkáře. Nové vlaky budou schválené pro provoz i v Německu a Rakousko.
První nové jednotky mají vstoupit do provozu v prosinci 2025, jednotky mají postupně nahrazovat stávající vozový pak. Kontrakt je platný až do roku 2034. Nové jednotky nahradí v barvách SBB jednotky Domino a první generaci Flirtů, současně i řadu push-pull souprav. Nasazeny budou po celé zemi. RegionAlps provozuje regionální vlaky v kantonu Valais, Thurbo v kantonu Thurgau.
SBB v soutěži nevybíraly jen podle ceny, velký důraz kladly na kvalitativní ukazatele i náklady na provoz a údržbu.