Obrazem: CZ LOKO, ČD Cargo a hasiči nacvičovali nakolejování lokomotivy
Výcvik slouží především k minimalizaci škod při odstraňování následků mimořádných událostí.
Dvoudenní cvičení nakolejování lokomotivy proběhlo minulý týden v Českých Budějovicích. Organizovala ho společnost CZ LOKO společně s Hasičským záchranným sborem Správy železnic a ČD Cargo.
Ve čtvrtek se stala hlavní aktérkou výcviku lokomotiva 742.738 typu EffiShunter 1000-M, která byla za tímto účelem přistavena do areálu Správy železnic v Hrdějovicích. Právě zde se nachází nové sídlo českobudějovických drážních hasičů. Ti k manipulaci s lokomotivou využili hydraulické nakolejovací zařízení Lukas, které standardně umožňuje pohyb ve vertikálním i horizontálním směru. Zároveň přitom byly použity nové přípravky z produkce CZ LOKO. Spolu s nimi byla vyzkoušena také možnost zajištění primárního vypružení, bez vyjmutí tlumičů, které jsou běžně nahrazovány pevnými prvky.
Následující den akce pokračovala v areálu SOKV České Budějovice. Zde byl k provedení výcviku od rána připraven EffiShunter 1000, konkrétně zastoupený strojem 744.122. Manipulace s lokomotivou se pak ujal kolejový jeřáb TAKRAF EDK 300/5, ovládaný četou zdejšího nehodového vlaku ČD Cargo. Kromě samotného zvedání byla provedena měření maximální možné výšky zdvihu, kterou lze využít bez demontáže jednotlivých prvků lokomotivy a ověřena možnost usazení lokomotivy do pomocného podvozku. Ten se používá k nouzové přepravě vozidel, například při zadření nápravového ložiska.
Cílem podobných výcviků je stanovení postupů pro bezpečné vedení zásahu tak, aby nedocházelo k ohrožení osob a zároveň byly minimalizovány škody vzniklé v souvislosti se zásahem. Výcvik může být zaměřen na nouzové zastavení chodu spalovacího motoru, zajištění vozidla proti pohybu, uvedení elektrických zařízení do bezpečného stavu, vyproštění osob, zamezení úniku provozních hmot a v neposlední řadě také zvedání a nakolejování vozidla. Právě nakolejování vozidla se stalo předmětem výcviku, který proběhl minulý týden.