Zubrnická lokálka se dočká další obnovy, na lovečkovické nádraží se vrací koleje
Na konci sedmdesátých let zrušená trať z Velkého Března do Úštěku se dočká vzkříšení další části. Nadšenci ze Zubrnické muzeální
Na konci sedmdesátých let zrušená trať z Velkého Března do Úštěku se dočká vzkříšení další části. Nadšenci ze Zubrnické muzeální železnice získali peníze z Ústeckého kraje na obnovu lovečkovického nádraží, v plánu je oživení trati ze Zubrnic do Lovečkovic.
Rada Ústeckého kraje schválila dotaci 375 tisíc korun z Fondu Ústeckého kraje spolku Zubrnická museální železnice, která má pomoci opravit kolejové zhlaví v Lovečkovicích a opravit tamější stanici. V ní bude expozice o trati a Lovečkovicích. Obec v budově bude mít infocentrum. Nadšenci sní o tom, že obnoví i pětikilometrový úsek trati ze Zubrnic do Lovečkovic. „Je to náš plán, pracujeme na projektové dokumentaci,“ potvrdil statutární zástupce občanského sdružení Zubrnická museální železnice Radek Kubala.
Do Lovečkovic už přivezli štěrk a pražce, postupně začnou s urovnáním štěrku jako podloží, položením pražců s kolejnicemi a montáž jedné výhybky a zhruba 30 metrů manipulační koleje. „Veškeré tyto práce by měly být hotovy do konce května a to z důvodu připomenutí 40 let od zrušení tratě Velké Březno – Lovečkovice – Verneřice – Úštěk, které připadá na 2. a 3.6,“ řekl Kubala. Na tento termín pojedou do Zubrnic parní vlaky a 2.6. bude na parní vlaky v Zubrnicích navazovat náhradní autobusová doprava dvěma historickými autobusy RTO, které budou jezdit do Lovečkovic a Úštěku.
https://www.facebook.com/www.zubrnickazeleznice.cz/posts/1731822043550198
Podle Kubaly je zatím předčasné mluvit o tom, kdy se začne opravovat i pětikilometrový úsek ze Zubrnic do Lovečkovic. Část kolejí už zloději odcizili. Sdružení zatím pracuje na projektu. Ve snech železničních nadšenců je i návrat provozu do Úštěku, v tomto případě jde ale spíše už jen o vizi. Na trase by se ale měla brzy objevit naučná stezka.
Trať z Velkého Března do Zubrnic je jedinou tratí v Česku, která byla oficiálně zrušena a podařilo se jí získat později status trati pro veřejnou přepravu.
Vlastníkem tratě je občanské sdružení Zubrnická museální železnice, které se o železnici stará už 25 let. Práce v letošním roce spočívají ve výměně kolem 700 dřevěných pražců, kdy se každý víkend sejdou členové spolku s brigádníky a ručně přidělávají pražce ke kolejnicím (vrtule, hřeby) za každého počasí. Výměna pražců se musí stihnout do konce měsíce března, kdy se opět rozjedou pravidelné víkendové muzejní vlaky na objednávku Krajského úřadu Ústeckého kraje. Lokálka je zařazena do železničních turistických linek pod označením T3 a je zaintegrována do dopravy Ústeckého kraje. V Zubrnicích se připravuje na letošní sezónu železniční muzeum a Skanzen lidové architektury, kde železniční trať je příjemným spojením s historií v Zubrnicích. Letos proběhne několik víkendů s parním provozem ke vzpomínce 40 let od zrušení železniční tratě Velké Březno – Verneřice – Úštěk na jejímž části Velké Březno – Zubrnice se pravidelně o víkendech jezdí.