- Doprava ve městě •
- Lanovky •
- Město •
- Zprávy
DPP vyhlásil soutěž na podobu nových vozů lanovky na Petřín, vyjet by měly koncem roku 2023
Soutěž se týká pouze podoby vozů, dopravní podnik chce nicméně opravit i trať a zastávky.
Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhlásil po měsících příprav a tržních konzultací mezinárodní designérskou soutěž, ze které má vzejít nová podoba vozů lanovky na Petřín. Vítězný návrh se stane součástí dokumentace v tendru na výrobce dvou vozů, jejichž minimální životnost má být 25 let. První cestující by se s nimi měli svézt koncem roku 2023.
Návrh musí být podle DPP „nadčasovým, moderním a inovativním řešením, musí také respektovat trendy veřejné dopravy 21. století a v neposlední řadě genia loci“.
Přepravní kapacita každého vozu musí být minimálně 100 cestujících, což odpovídá dnešnímu stavu (25 míst k sezení a 75 k stání). DPP ale preferuje navýšení kapacity na 120 cestujících. Hlavním předmětem soutěže bude návrh karoserie a interiéru vozu. Vítězný návrh (i všechny ostatní) plánuje DPP představit veřejnosti v průběhu března 2022.
Jízda lanovkou na Petřín trvá 4 minuty a její 2 vozy překonávají výšku 130 m. Jde o pozemní lanovou dráhu s kyvadlovým provozem. Přepravu cestujících zajišťují dva vozy zavěšené na společném tažném laně, pohybující se po jednokolejové dráze s výhybkou.
Stávající infrastruktura lanovky pochází z první poloviny 80. let, lanovka se v roce 1985 znovu rozjela po dvacetileté přestávce. Vozy vyrobila Vagónka Studénka. Podle diagnostické studie, na které se podíleli také odborníci z ČVUT, je životnost lanovky ještě maximálně 4 až 5 let.
„K obměně kabiny lanovky na Petřín docházelo historicky přibližně každých třicet let. Každá z generací přinesla jedinečný design. Bude zajímavé sledovat nové nápady,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr. DPP na soutěž vyčlenil 1,5 milionu korun, které jsou určeny na ceny a na náhradu výloh účastníků.
Soutěž se týká pouze podoby vozů, dopravní podnik chce nicméně opravit i trať a zastávky. Odhadované náklady na rekonstrukci tratě, zastávek a nákup nových vozů činí zhruba 210 milionů korun.