Švýcarsko jako vzor. Tři čtvrtiny nákladní dopravy přes Alpy jsou už na kolejích

Lokomotiva Siemens Vectron v barvách SBB Cargo Int. Pramen. SiemensLokomotiva Siemens Vectron v barvách SBB Cargo Int. Pramen. Siemens

V Česku je podíl nákladních vlaků na celkové přepravě zboží kolem dvaceti procent.

Podíl nákladní železniční dopravy na celkových přepravách zboží přes Alpy ve Švýcarsku dosáhl v první polovině letošního roku 74,4 %. Jde o nejlepší výsledek v historii nejen švýcarské železnice, ale i na světě. Ještě před rokem byl podíl 71,5 %.

O výsledku Švýcarska informovalo v tiskové zprávě evropské sdružení železničních nákladních dopravců ERFA, zveřejnilo ho také švýcarské ministerstvo dopravy. Ta považuje Švýcarsko za vzor a důkaz toho, že se o přesunu zboží na koleje nemusí jen mluvit. V Česku dosahuje železnice v celkovém objemu převezeného zboží zhruba dvaceti procent toho, co přepraví po silnicích kamiony.

„Zkušenosti ze Švýcarska by měly být přeneseny po celé Evropě,“ uvedla ERFA v tiskové zprávě. Zdůraznila skutečnost, že pro přesun zboží na železnici byla ve Švýcarsku velká vůle jak u politiků, tak u lidí. Důvodů pro takovou úspěšnost Švýcarska v odvádění nákladů ze silnice je více. Země má mýto na úplně všech silnicích, výrazně také omezila tranzit. Současně také investovala desítky miliard do zkapacitnění železnice. Nestává se tak, že kvůli nedostatečné kapacitě železnice trvá vlaku projet pár set kilometrů i několik dní. V Česku dává Švýcarsko za vzor v dopravě dlouhodobě Cedop, naposledy na konferenci ŽESNAD.cz ve Špindlerově Mlýně.

Šéf ERFA zdůraznil, že za velkým nárůstem železnice ve Švýcarsku je i velká konkurence jednotlivých dopravců. K přesunu přispěla i velká podpora intermodální dopravy.

Evropská unie chystá v příštích měsících zahájit revizi klíčových dokumentů týkajících se nákladní železniční dopravy. „Definují, jak bude železniční nákladní doprava fungovat nadcházející desetiletí. Z příkladu Švýcarska vidíme, že je možné se inspirovat ze země, kde k přesunu zboží skutečně došlo,“ řekl generální tajemník ERFA Conor Feighan. Zdůraznil, že by měla Evropská unie podporovat hospodářskou soutěž.

V případě celého Švýcarska je zatím podle posledních dat stále úspěšnější silnice. Železnice měla v roce 2019 podíl 37 %.

V Česku zatím dochází k přesunu nákladní dopravy na železnici pouze na papíře formou všemožných slibů. Reálně železnice dlouhodobě svůj podíl v přepravě zboží ztrácí. Pro současného ministra dopravy je aktuálně v oblasti železnice největší prioritou zachování osobní dopravy z Čisovic do Dobříše.

(V textu bylo původně nesprávně uvedeno, že jde o data za přepravy po celé zemi. Za chybu se omlouváme)

Tagy ERFA přesun zboží na železnici Švýcarsko železniční nákladní doprava
117 komentářů