Soud prodloužil Smartwings lhůtu na reorganizační plán ČSA, čeká se na jednání s Airbusem
Soud vysvětluje odklad lhůty i složitostí celého insolvenčního řízení.
Městský soud v Praze prodloužil o další čtyři měsíce lhůtu, do kdy musí společnost Smartwings předložit takzvaný reorganizační plán Českých aerolinií. Vyhověl tak žádosti firmy, která odklad pro podání plánu vysvětluje pokročilým jednáními o pohledávce Airbusu za neodebraná letadla.
Rozhodnutí soudu vyplývá z insolvenčního rejstříku. Jde o maximální možné prodloužení. „Mezi tyto důvody patří především mimořádná rozsáhlost předmětného insolvenčního řízení, vedení jednání o narovnání s majoritními věřiteli dlužníka, vedení jednání s potenciálním investorem, jakož i dosud neukončený přezkum jednotlivých přihlášek pohledávek. Soud tak žádost uvedeného věřitele shledal důvodnou,“ uvedl soud v materiálu.
Soud dal na počátku června čas na sestavení plánu čtyři měsíce, teď získaly Smartwings další čtyři měsíce navíc, tedy až do začátku února. „V současnosti se jednání s věřiteli Airbus nachází v pokročilé fázi, kdy mezi stranami byly vyměněny konkrétní návrhy dohod o narovnání,“ uvedly Smartwings v návrhu.
České aerolinie si objednaly u Airbusu čtyři letadla A220 a tři A321XLR. Letos v létě vyplynulo ze seznamu zakázek Airbusu, že zakázku zrušily. Smartwings očekává dohodu během října. „Tato skutečnost bude mít zásadní vliv na uspokojení ostatních přihlášených a nezajištěných věřitelů dlužníka,“ uvádí se v návrhu. Airbus přihlásil pohledávky přes 17 miliard, což několikanásobně převyšuje celkovou výši nezajištěných pohledávek ostatních přihlášených věřitelů.
Smartwings v návrhu uvedly, že současně intenzivně jednají s novým investorem, který by do ČSA vstoupil. Jeho vstup se ale podle návrhu váže i na to, jak dopadnou jednání s Airbusem. Jméno investora neuvádí.
ČSA jsou v úpadku od počátku letošního roku na vlastní žádost. Znalecká společnost Grant Thornton Appraisal services dokončila nedávno ocenění Českých aerolinií. Znalecký posudek vypracovaný na žádost soudu odhadl majetkovou podstatu ČSA na 172 milionů korun.
České aerolinie aktuálně těží především z prodeje emisních povolenek a jejich rostoucí ceny. Mají je na několik let bezplatně přidělené. „Cash-flow dlužníka je pozitivně ovlivněno divesticemi emisních povolenek, ze kterých je částečně financován provoz dlužníkova podniku,“ uvedl insolvenční správce, kterým je společnost Inskol. Ještě v dubnu měla firma na účtech jen 15,5 milionu korun, na konci června již 105,5 milionu korun. I díky tomu podle správce není důvod zastavit provoz ČSA nebo vstoupit do konkurzu.
České aerolinie aktuálně létají pouze s jedním letadlem, druhé je z technických důvodů mimo provoz. Za prvních šest měsíců letošního roku prodělaly celkem 103 milionů korun.