dkv_obrazok

Den D pro českou železnici. Pendolino směrem na Budějovice přepisuje rychlostní limit

Pendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářPendolino na IV. koridoru při testech rychlosti 200 km/h. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Na IV. koridoru jsou vyšším rychlostem než 160 km/h uzpůsobeny dva zánovní úseky, které byly zprovozněny v roce 2022.

283 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Otto Flick

Dohanite Evropu, asi tak po 40 letech ale nemusi prset, staci kdyz kape.

Soudný znalec

Tak snad ti lidé vně mají dostatek foteček té 200. 🙂

A. O.

Nevím jak by lidi venku fotili tu 200 na palubě vlaku.

Anonymus

Konecne. Uz se melo jezdit driv. A uz se mel stavet novy koridor na Budejovice.

TomasB

Dá sa na tieto symbolické pársekundové gestá pozerať rôzne, pre niekoho to bude vďačný zdroj posmeškov, niekto len skritizuje, niekto oslavuje. Hejtov tu vidím celkom dosť. Ja v tom vidím hlavný rozmer ten, že sa vytvára precedens, nový štandard, a akosi tým aj sami na seba (spoločnosť) vytvárame vyšší tlak a očakávania ohľadom budúcich projektov. Štandard si posúvame vyššie. Preto za mňa lepšie vidieť dvestovku na displeji len na pár sekúnd, viieť že to ide aj u nás a pýtať sa, kedy takých úsekov bude viac, než zostať zvyknutý, že za takýmito rýchlosťami chodíme do zahraničia. Takže, najťažší krok je… Číst vice »

Pavel Skládaný

Další úsek? Břeclav-Vídeň, už se začalo stavět.

MiNo

Všude tak nějak slyším, jestli ty vynaložené finance za to stály. Podle mě ano, ty ušetřené minuty se časem nasbírají. Mám jízdní řády od roku 1982 (pro ty věčné hnidopichy je sledování historie důvod, proč je kupuju a proč jsem rád, že je p. Sůra vydává). Tím pádem je možné získat představu o tom, jak se jízdní doby mezi jednotlivými místy prodlužovaly nebo zkracovaly. Mezi Prahou a Č. Budějovicemi to bylo takto: 1985 – 3:14 1990 – 2:29 1995 – 2:25 2000 – 2:11 2005 – 2:37 2010 – 2:36 2015 – 2:37 2020 – 2:13 2025 – 1:35 Byl… Číst vice »

Pavel Skládaný

Hlavní důvod zrychlení je elektrizace, resp. odstranění původních přepřahů na brejlovce v Benešově. A v posledních letech pak pochopitelně ukončení rozsáhlé výlukové činnosti a přechod na normální provoz.

Zahn

V jízdním řádu 1981/2 bylo na přepřah v Benešově vyhrazeno 11 minut. I když pominu marketingový spoj Pendolinem, ve vašich „úvahách” se kamsi ztratilo cca 100 minut. Tedy téměř desetinásobek onoho přepřahu.

Leinad

Kolik by hodil čistý přepřah v Benešově dneska? Dá se stihnout výměna mašiny a brzda za necelých deset minut?

Pavel Skládaný

Asi ano, když se dá v Zábřehu rozdělit rychlík Bouzov na dvě části za pouhé čtyři minuty. Včetně vypnutí všeho, uzemnění lokomotivy, odevzdání klíče od topení, rozpojení zásuvky 3000 voltů, běhu posunovače ke čtvrtému vozu a zpět… A přitom ještě někdy namáčknout soupravu bez proudu :-).

vbb

4 minuty trvá oddělení první půlky vlaku, která pokračuje s toutéž lokomotivou do Šumperka.
Přepřah na brejlovce (křídlo do Jeseníka) trvá 9 minut.

Jiří

Více

Jan Marek

Hezký se vám ty dojezdové časy zkracují. Co Praha – Liberec?

Franta

200km/h hmm dobrý , před 11 lety jsem byl v Číně jel jsem 420Km/h myslím ,že jsme v řiťi jak technologicky tak ekonomicky

Tomáš

Pokud dobře vím, tak nejrychlejší současné kolejové vlaky tam jezdéív provozu 350 km/h (Fuxing Hao), ale pokud myslíte MAGLEV v Shanghaji z letiště, tak je to nesrovnatelná technologie

Otto Flick

Jenze tam (2006) jezdili nemecti strojvudci.

MiNo

Tak v té Číně pozdravujte.

Míchal

Bez Činy,Ruska,Indie, Afriky by jsme tu měli ještě koňezpřežku. Těch 200 je fakt o ničem tak se mohlo už dávno jezdit na mnoha úsecích v čr.

El Barto

Jak nám Čína a Rusko pomohlo posunout se od koněspřežky ke dnešnímu stavu? Prosím věcně a konkrétně.

Michal

Třeba, hliník, plyn, vzácné kovy atd atd. Jadro a mnoooho dalšího.

El Barto

OK, to se odtamtud vozilo a vozí. Ale nevidím důvod speciálně rusákům vyjadřovat nějakou vděčnost a být jim zavázán za to, že nás milostivě nechali s nimi kšeftovat. Tam od nás skončilo bez zaplacení tolik nerostného bohatství (uran) a průmyslových výrobků (třeba čmeláci), že škoda mluvit.

A ta koněspřežka by tady dnes už taky nebyla. Vždyť se dá dovážet i odjinud. I to jádro.

Michal

Nezaplatili? ? Tu se dovezlo víc než tam. To nemá cenu řešit když jste zaujatý. Prostě bez těchto zemích už nebudeme moct dělat nic! Zdroje nejsou a naší spotřebou se prostě bez těchto zemí neobejdeme a můžem si o tom myslet co chceme. To že jsme kolonie a nevadí nám to je naše věc. Ale nemusíme to nutit jiné země.

El Barto

Jasně, nejlepší je utéct od debaty označením protistrany za zaujatou. Jak z kremelské příručky pro placené troly a neplacené užitečné idioty.

Míchal

Co jsem se měl s této odpovědi dozvědět? Však pokud vás to zajímá tak internet máte a informace si sám najdete? Napsal jsem toho dost, a dohledat to můžete sám stačí otevřít prohlížeč, napsat co Vas zajímá a je to.

Otto Flick

Nejsou Cesi. Dodnes jezdi na letiste autobus. Ani tramvaj nebyli Cesi ( mistri sveta a okoli) schopni postavit.

Milan2

Ok. Já bych byl rád, kdyby vlaky jezdily skoro všude min. 80-100 km/h, rychlíky třeba i těch 200 km/h. Více tady, kde máme každých 30-50 km stanici fakt nepotřebujeme. OK. Možná jednou VRT a vzdálenosti mezi stanicemi třeba 100 km, ale taková vize budoucnosti hodně vzdálené. Do té doby hlavně spolehlivě, na čas, bez padání shnilých trolejí a s přestupy hrana/hrana.

Milan2

No tak ne. Budeme tady básnit o 300-350 km/h a čekat hodiny na zpožděný rychlík, páč zase někde spadly dráty, no. Klidně mne mínusujte a sněte dál o té VRTilce. Muška jenom zlatá …

Zahn

Takovou rychlostí jste se mohl svézt jedině v šanghajském maglevu. Tedy v systému, který do Číny dodaly na klíč německé firmy. A maglev jaksi není železnicí.

Y.K.

Žádný konvenční vlak v Číně nejzdí 420 km/h. Pokud myslíte Transrapid v Šanghai (německá technologie), tak ani tam už se nejezdí tak vysokými rychlostmi (jezdí „konvenční třístovkou“).

Jakkoliv Čína do vysokorychlostní dopravy intezivně investuje a její výsledky „dohnat a předehnat“ jsou dost působivé, argument 420 km/h je úplně mimo.

Alf11

Za mě zase o kus dále, lepší jak drátem do oka.

Core

Super! S tímo postupem rychlosti blesku budeme mít první TGV někdy kolem roku 2100.
Už teď se nemůžu dočkat až se moji pravnuci projedou.

Tomáš

No, dělá se tady z toho událost, jako kdyby v Česku jel šinkanzen 300km/h… spíš než radovat se, se mi chce brečet, tahle rychlost 200km/h měla být už dávno samozřejmostí na všech koridorech mimo VRT. Místo toho se tady z toho dělá sláva, s takovou se čr nikdy nedostane z (pod)průměrnosti, která je zde obecně považována za úspěch

Michal Tvrdý

Áno? A koľko ľudí bude ochotných a schopných zaplatiť za cestovný lístok cenu adekvátnu nákladom na to „samozrejmé“ budovanie 200 km/h na všetkých koridoroch ?

Tomáš

a) kdo říká, že všechny spoje musí jezdit 200 km/h, kdo chce, připlatí si za rychlost a pohodlí b) větší rychlost, většinou znamená větší propustnosti, tudíž lze převést více lidí/nákladu, cena se může rozložit na větší počet přepravených osob/tun c) kvalitní, rychlé a propustné tratě (v kombinaci a adekvátním servisem) přilákají samy od sebe další cestující, rád bych jezdil praha brno vlakem, ale cca. 2:40 (dle JŘ) není doba hodná čtvrtiny 21. století d) v případě adekvátních tratí by se možná tolik vlaků (např. mezi DE/AT) nevyhýbalo čr, tudíž další zdroj, který pokryje náklady na výstavbu e) kdyby byly na… Číst vice »

Zlámalík

Pár zcestných argunemtů…
a) Infrastruktura se postaví pro všechny, ale náklady chcete účtovat jen někomu;
b) ětší rychlost se nerovná větší propustnost, pokud nákladní vlaky jezdí 100 km/h a ani v buducnu s eto moc nezvedne. Naopak, nejvyšší propustnosti tratě se dosáhne v případě vlaků jedoucích stejně rychle.
e) Kdyby BYLI… Děkuji.

Milan

Byl jsi třeba v Itálii? Bologna Rimini 12 euro, rychlost 190 km/h…..

xtomasr

Nejdelší úsek s povolenou 200 km/h měří 13 km. Vlak může začít zrychlovat až po najetí do úseku a před koncem zase rychlost musí snížit. Počítáme-li 5 km na zrychlení a 3 km na zpomalení, vychází, že 200 km/h jede vlak 6 km neboli 108 s.

Jarda

Ty tvoje kilometry, počítej líp.

Bert

3 km na zpomalení z 200 na 160? Proboha proč?

Pavel

Mně vadí, že se neberou ohledy na důchodce. Nám starším je z těch rychlostí blbě. Do toho klima, nepohodlí. Za komunistů jsem si ve vlaku zabafal, k tomu dvě, tři pivíčka, votevřené okno, vláček si v klídku jel 100 km/h. A stačilo to, nikdo si nestěžoval. Takže ne pane Kupko, volit vás nebudu, i kdyby jste si to pandolino odfíroval sám!

Num

Ohledu se na vás bere až příliš, začněte brat taky ohledy na ostatní!

Míchal

Bez důchodců by jsi si ještě svítil petrolejkou a spal pod mostem

El Barto

A kvůli tomu mám jednomu z nich teď tolerovat to, že chce ve vlaku kouřit a chlastat, a ještě mu to budu trpět výrazně delší dobu, aby mu náhodou nebylo špatně z vysoké rychlosti?

El Barto

To má být nějaká satira? Mít za spolucestujícího kouřícího ožralu, kvůli jehož nevolnosti z vysoké rychlosti pojedu třeba dvojnásob dlouho, to je hotový sen.

M K

To je ironie? Běžte si brečet k Babišovi nebo soudružce Konečné.

DavidS

Chybí tam Fyjalo OCTUP!

M K

Správně se píše OCTUB. 😉

DavidS

No jo moje chyba. Dezolátština na VŠŽ mě minula, tak holt občas napíšu něco špatně 😀

Dálnice

Takhle to má být: „Fyjalo octup ihnet hamba!“

stan

Utřete si mlíko na bradě, provokatére!

Zahn

Když chcete někomu (Kupkovi) něco sdělit, tak to napište přímo jemu a neotravujte svými frustracemi veřejné diskuze.

hrusa

Mam pro vas dobrou zpravu. Jedte linkou R26, ktera jede do Ceskych Budejovic 3h 23 minut. A bez klimatizace. To je dokonce pomaleji nez v roce 1985.

t g

0/10 troll harder

Jirka

A teď ještě vyřešit ty lokálky, aby neujížděly rychlíkům doslova před nosem. Už to „řeší“ tři roky a to by bohdá nebylo, aby R jel o pět, deset minut z Prahy dřív. Takt je takt, přes to vlak nejede 😀 (nebo se upravil JŘ lokálky).

Ing. Vladimír Bílý

Tipuju, že po volbách se to potichu zase zruší. Nicméně se mezitím začíná na druhém konci republiky stavět první reálný úsek na 200. Reálný v tom, že bude nějakých 25km dlouhý a 200 budou jezdit (snad) všechny dálkové vlaky.

A. O.

Tak dle návrhu JŘ na 2025/2026 má naopak začít jezdit přímé Pendolino Ostrava – Praha – Č. Budějovice a vica versa (jeden pár denně). To na rušení moc nevypadá.

Papalasek

Zdravím, omlovám se možná za hloupý dotaz ohledně Pendolína – počet vagonů je pevně dán na 7? (proč se do některých souprav nevloží vozy z toho havarovaného?

Zlámalík

Protože je počet vagonů pevně dán na 7. Roložením zařízení v soupravě (sběrače, pohon, trafo, měniče…).

Leinad

Hýbat by se s tím dalo, ale znamenalo by to prakticky nové schvalování.
A jiný poměr motorových:všech vagónů znamená jiné jízdní vlastnosti, trafo a měniče omezují max výkon, software otestovat (pokud tam není o HW důvod typu čip nechce víc než 3 kamarády…)

Papalasek

moc děkuji za vysvětlení 😉

MattyV

Skvělá věc. Aspoň, že tyto dva úseky jsou možné na 200 km/h. Každé zvýšení rychlosti je správné. S dostavbou tunelů Nema-Še se zase zkrátí doba cesty mezi Prahou ČB. Níže někdo psal, že by měla trvat 70-75 minut? Skutečně? Na sílu rozkopávat, aby trať byla na 200 km/h všude by bylo moc drahé, samozřejmě, kde by šlo upravit trať na 200, za cenu minimálních nákladů, tak do toho jít, ale nejsem technik, nechám to na povolanějších. Za mne je „špunt“ na této dráze úsek Praha – Benešov. Novostavba tohoto úseku Praha – Benešov (nová trať na 200 – 230) s… Číst vice »

troglj

To už se plánovalo v době, kdy se poprvé koplo do země u Měcholup. V jedné variantě to měla být i společná VRT s trasou do Brna. Pak z toho ale nějak sešlo, územní rezerva snad ale v Praze stále je.

platamond

Územní rezerva je pro 1.etapu Z.Město-Strančice (mohly byvyužít i R zastavující v Benešově), pro 2.etapu do Bystřice. Celkově je ale boj o vyškrtntí kvůli průchodu okolo Popovic (snad, aby nezkyslo pivo:-)).

Argo

Myslím že popovice to chtějí vést na druhou stranu od vesnice a v tunelu, ne to přímo zrušit.

Argo

Územní rezervy jsou ve středočeském kraji. Myslím že naopak není vymyšlený jak to povede ve praze, viděl jsem asi 3 varianty. Má tam vést 200km/h rychlíková trať

šofér

A obslouží těch 6 pendolin grafikon, nebo se budou šibovat podle PR ?

Martin Novák

200, jo? Jak dlouhý je ten úsek, ve kterém to tak rychle může jet? Jestli alespoň 50-100 km, tak dobrý.

Matěj

Chápu správně, že z Prahy do ČB jde o pokračování soupravy, která má z Ostravy do Prahy přijet ve 20:21? Při odjezdu z Prahy v 20:27 má jenom šest minut rezervu, takže většinou bude z Prahy do ČB odjíždět už se zpožděním? (viz větší rezerva u večerního pendolina z Ostravska přes Prahu a Plzeň do Karlových Varů)

Luboš Beneš

Navíc to večerní pendolino do Varů si dá na hlavním +15 a do Plzně dojede -2. To je vaty….Viz tento pátek.

Ladislav Boháč

Když jsem koukal na statistiku zpoždění na IDOSu, tak na příjezdu od Ostravy měl v Praze za posledních 14 dní jen jednou jedinkrát vyšší zpoždění než 4 minuty.

Jiří Schenk

Mezi Ostravou a Prahou je to nejproblematičtější místo tam někde mezi Brandýsem nO a Chocní, když tam neudělají ten dlouho plánovaný bypass, tak to lepší nebude.

Zesp

Takže dnes na zpáteční jízdě se nám ten nadvlak u Červeného Újezda potkal s osobákem bez ETCS a zpoždění 4 min je tak opět na světě. Zde se 200 tím pádem nejelo… Třeba to vyjde příště, bude to holt sázka do loterie…

Anonym

200 jelo a delsi dobu, nez si myslite :Dd

Zesp

Tak to je naprosto skvělá zpráva! A kde tedy vyvstala ta sekera?

Lukáš Chytil

Je o tom jiný článek, došlo k „tripu“.

Libor

Hezké, ale to zpoždění 2min. na příjezdu do ČB beru jako nepřijatelné. Takže žádná sláva to není…😉

Zahn

Ano, zamyslel. Proto nikde jinde než v Číně vlaky nejezdí rychleji než 320 km/h. V diskutovaném případě ale lehká jednotka i při vyšší rychlosti zcela jistě spotřebuje méně elektřiny než klasické vozy s lokomotivou.

Zahn

Omlouvám se, na váš nesmysl jsem reagovat nechtěl.

ficus

Už se někdo pozastavil nad energetickou náročností okolo ušetření nkolika minut ? Jen že máme vysavače co nevysávaj, žárovky co nesvítěj, izolujeme snad i garáže a kolny a tady megawatthodiny nehrají roli….

troglj

Náš „unijní“ vysavač s výkonem 600 W vysává daleko lépe než předchozí s výkonem 2000 W. LEDky svítí úsporně a intenzivně.
Jinak máte pravdu, že vyšší rychlost = vyšší spotřeba, na druhou stranu odpor kolej-kolejnice je malý. A samozřejmě úspora uhlíkové stopy z toho, že cestující nepojede autem, ale vlakem, je velmi významná, to je asi hlavní argument.

Jirka z CB

Pokud ty vlaky ovšem budou a budou pro cestující atraktivní. Jezdím přes republiku pravidelně a to v jakém stavu je infrastruktura je i na koridor děs.
Nejsou spíš snahy železnici rušit nebo omezovat.

Co včera, že jsme jeli asi pět minut 200 a asi jen protože to bylo politické gesto s astronatem včele.
Jinak nic moc. V půlce soupravy ani nešel portál a i signál jsem měl celou cestu mimo chodbu u dveří na prd.

Martin Novák

Hlavně to s tím luxem, to je úplný nesmysl. Vysavač 600 W ani neroztočí podtlakovou turbínu v sací hubici. Zkoušel jsem to, nefunguje to.

troglj

Možná 650 W. Dokáže nadzvednout menší koberec a je tichý.

David

Vzhledem k tomu, že zvyšujeme rychlost na dálnicích na 150km/h, kde je energetický rozdíl ještě větší a přínos daleko více rozporuplný, tak je to nejspíše každému jedno.

Frantisek X

Akorát u té železnice, vzhledem k posunům zastávek ještě dále od zástavby, nastupuje přidaná spotřeba v návazné dopravě, případně úplný odklon od vlaku v důsledku přestupu navíc (kde ani nebývá zaručena návaznost). Na druhé straně – kolik lidí odradí teoretických 10 minut jízdy navíc, když to zrychlení ani není vázáno na lepší přípoje… Záměr bohulibý, provedení už méně praktické, bohužel. Ale drobné úpravy stále možné.

Zahn

Ano, zamyslel. Proto nikde jinde než v Číně vlaky nejezdí rychleji než 320 km/h. V diskutovaném případě ale lehká jednotka i při vyšší rychlosti zcela jistě spotřebuje méně elektřiny než klasické vozy s lokomotivou.

Cestovatelix

Jsem toho názoru že být to nějaká koncepce tak ten úsek je celý na 200 pro klasické soupravy a na 230 pro jendotky s naklápěním.

Libor

Koncepce? Cizí slovo ve slovníku SŽ…

A. O.

Taky mi přijde, že plánování tratí SŽ je buď dle toho, jak se tamní plánovači vyspí, nebo jak si hodí kostkou

Juraj

Jenže ten úsek se navrhoval podle původní koncepce na 160. Proto i návazné úseky, které byly dokončeny dříve, jsou na 160.

Pak ale přišel generál Svoboda, že chce první trať na 200, tak se to už v docela pokročilém stádiu příprav upravovalo aspoň pro klopidla. To je celé.

Milan

Úsek byl připravovaný a částečně už postavený na rychlost 160 km/h, že to vyšlo na poslední chvíli na víc, je spíš šťastná náhoda. Mezi Bystřicí a Táborem je to pro 160 souvislých 40 km, mezi Táborem a Veselím cca 20 km. Kdyby se to postavilo o pár let dřív, tak tam těch náklápěcích 200 není, ani 170 a 185 pro klasiku, protože dříve ani koncepce z EU pro TEN-T nepožadovala víc než 160 pro novostavby. Teprve časem se to upravilo na požadavek 160-200, což přináší jiné požadavky na únosnost spodku a jiné směrové vedení s většími poloměry oblouků.

Bert

Super, takže zrušit všechny zastávky bez kolejového rozvětvení, u stanic s kolejovým rozvětvením výrazně zvýšit prostorovou náročnost (nástupiště nemůžou být u koleje s rychlostí nad 200 km/h a navíc musí být větší osová vzdálenost od předjízdných kolejí) jen proto, aby klopidla mohla jet o 30 km/h více?

troglj

Ano, pro Česko je to jistě velký krok, ale už jsem letos touto rychlostí (a několikrát i vyšší -250 km/h i 300 km/h) jel u sousedů v Německu a také v Belgii.
Je také smutné, že toto zrychlení si odnesl zpomalením příměstský osobák. Taktový jízdní řád by měl mít přednost před jednorázovými výstřely.

Frantisek X

Zpomalením a vysunutím zastávek dále do polí, případně jejich nepřisunutím k zástavbě, kde to přitom bylo možné.

vlachjan

Nic těm obcím nebrání navrhovat nové zóny pro ideálně hustou zástavbu (bytové domy s občanskou vybaveností v parteru) právě poblíž těcho zastávek.

lvy

Takže autem je to stále rychlejší a to chybí dost velký kus dálnice.

Zoffrey

To není, vlakem je to mnohem rychlejší především pak do centra Prahy

Kotec

No jestli to zvládnete plus mínus z centra Budějovic do plus mínus centra Prahy v šest ráno z Budějovic při dodržení předpisů za méně než 90 minut, tak jste kouzelník. Samozřejmě nikoliv riskantní jízdou s předjížděním v zatáčkách a proti protijedoucím vozidlům. A navíc se to hned tak nezmění, až dodělají Šmejkalku (což jsou kolony spíš v opačném směru, uznávám), tak budou dělat nějaké mosty u Říčan…

Stráťa

Kolik lidí cestuje z nádraží na nádraží? K těm 90 minutám jízdy vlaku přidejte cestu na výchozí nádraží, cestu z koncového nádraží a polovinu taktu (průměrně ztracený čas nevhodným odjezdem/příjezdem vlaku) a budete rád když vám vyjde míň než 3 hodiny na průměrnou cestu vlakem Budějovice-Praha.

Milan2

To je pořád srovnávání hrušek s jabkama. Někdo v cílovém městě auto potřebuje, v lepším případě tam i něco kromě sebe veze, a někdo ne. Při cca stejném čase je už rozhodování 50/50. Až bude taky garantována dochvilnost a návaznost, tak nebudou stačit vagóny.

Stráťa

A kde píšu něco o tom jestli někdo v cílovém městě potřebuje auto nebo jestli sebou něco veze? Já pouze psal že čas průměrné cesty opravdu není doba jízdy vlaku, vůbec nic jiného.

Milan2

Ale přesně hovoříme o tom stejném. Vlak 1:31 ok, ale k tomu je potřeba připočíst spoustu dalších dílčích časů různých doprav a čekání na přípoj, tak se pro někoho stane vlak nezajímavý, protože mu to s MHD a dalším přiblížením na obou koncích hodí 2-3-4 hodiny a ty nahoněné minuty ho nevytrhnou.

Petr

Bohužel není, cestující se na nádraží nezjevují, ani nemizí. To je bohužel jen zbožné přání. Nakonec je z těch 90 minut klidně 180 minut od dveří ke dveřím a to berme jen usedlé v Praze a v Budějicích.

Milan2

No a kdybychom byli ve Švýcarsku, tak jim na obou koncích navazuje doprava až před barák. Zpoždění nula, přestup do 5 minut.

Panoramix

No to mi povězte, ve kterém vesmíru dáte v běžném provozu z centra Prahy do centra Budějic pod 1,5 hodiny. Možná někdy v noci za předpokladu, že jedete trochu jako prase.

Zesp

A skutečně všichni potřebují z centra do centra? To, že vlak zastaví až v tom centru, může být naopak velmi omezující. Protože pak se z oho centra dostat někam na okraj, to je problém… Ne všechny aktivity jsou soustředěny v centru. V dnešní době spíše stále méně…

Frantisek X

A navíc se tam ta dálnice buduje, ještě k tomu je snaha zvyšovat na ní rychlost, zatímco na železnici zavádíme pro větší bezpečnost různá přídavná omezení (ne, že by to v jádru bylo špatně, naopak, ale…).

Tomariero

Však má železnici se soutěží úsek který to zkrátí o další minuty dolů a pomalu ale jistě se připravuje i nový výjezd z Prahy, byť to je hudba budoucnosti.

Tomariero

V noci se to při tachometrove 140 a 100 se to dá od nádraží v ČB před Fantovu budovu za těch 90 minut zvládne
Přes den je to kolem 2 hodin většinou.

Milan2

Jako zadám do map a vychází mi 1:41 bez zohlednění stavu dopravy, tj. jen dle povolené max. rychlosti. Na 1:30 bych to viděl tachometrových 160, 110 a 70 na padesátce. A ještě nepotkat žádný kamión nebo normálního člověka, co pár hloupých minut neřeší.

Tomariero

Aktuálně je docela dlouhé omezení mezi Táborem a ČB kdy se jede dlouho 80 a mapy s tím počítají.
Osobně se přiznám že ve 3 v noci mám rekord od Hlávkova mostu po sjezd na Pohůrce za 1:15 jako spolujezdec, nulový provoz od sjezdu z D1 až po Budějce. Pravda bylo to tachometrovych 180 a 130 mimo dálnici. V obci dodržoval těch 60 na tachometru. V Praze kvůli usekovym radarům dle jízda dle předpisů.

Milan2

180 a 130 bych se nikde nechlubil …

Petr

Kolik je to z Písku do Budějic? Že z Písku do Prahy je to dle developerů 45 minut. (Viz Náves 3).

Kolejový doktor

To je bomba a dalších 20 let z toho budeme žít😀😀😀

troglj

A Pendolina budou ještě jezdit.
Pamatuji první zkušební jízdy do Děčína.

Milan2

Jirka železničář a jeho banda určitě.

Danny

Jasně, celkově je to o ničem, ale zase nechápu tu vlnu negativna tady. Obecně se podceňuje síla symbolů, které vždy tak trochu prošlapávají cestu něčemu smysluplnějšímu. To že se v pravidelném provozu prolamuje hranice 160 km/h může mít efekt v mysli některých lidí a prošlapává to cestu z byrokratického hlediska. 200 km/h za pář let už nebude něco nového, na co si někdo bude pro jistotu vymýšlet další papíry. Většina lidí – většinou těch, co nejvíce řvou – na základě emocí/strachu i volí, tak proč se rozčilovat u tohoto.

none

Jenže tohle jsme měli slavit někdy kolem roku 2010. Když už ne dřív.
Teď se všude bude psát, jak se u nás jezdí 200 🙂 Ale už ne to, že na pár km a ještě jedním vlakem.
Ale ono je to stejně jedno. Tak ať máme alespoň ten symbol.

sotous108

Souhlas, každý úsek na 200 km/h je úspěch kor u nás, kde se vrt asi jen tak rychle nedočkáme…..když se bude v budoucnu modernizovat nějaký koridor a zruší se úrovňové přejezdy tak 200 km/h by měl být nový standart všude kde to půjde…..

Lukáš Chytil

Jenže udělat úsek na 200 km/h se zrušením přejezdů a nahrazení nadjezdy/podjezdy vyjde dráž než novostavba na zeleném poli.

Stačí se podívat na nadjezd v Olomouci (Hodolany?) s cenovkou cca 250 mil Kč. A teď si představte, že mezi Chocní a Pardubicemi je těch přejezdů 6, jestli dobře počítám.
Tam kde se dělají přeložky, proč ne, ale na hotových koridorech, v nezměněné stopě, je to finanční blbost.

Frantisek X

Akorát, že kvůli tomu vysouváme nástupní místa i pro ostatní vlaky na periferie. Zvyšovat by se měla spíše cestovní rychlost, včetně spolehlivých přestupů, než na kousku závodit a pak o to déle někde čekat.

Observer

Hodně diskutujících by chtělo, aby se na našich hlavních tratích lítalo aspoň 320 km/h. Ale pro nás, co pamatujeme běžnou jízdní dobu z Prahy do ČB někde kolem 4 hodin, je hodina a půl skvělá práce.

Daniel Jablonecký

Osobákem? Normální rychlíky to i se dvěma přepřehy dávaly za nějakých 3:20.

Cedník

A např. v roce 1953 to rychlíky dávaly zhruba za 3 hoďky.

Daniel Jablonecký

Nepřekvapivě. Nebyly tam ty dva přepřahy.

Tomariero

Osobáky byly kolem 5h cca, ale to mám z vyprávění, já pamatuju rychlíky za 2:40 kolem roku 2005 cca.

Daniel Jablonecký

Z elektrifikací v polovině 80 let se to hodně zrychlilo, ale do té doby se běžně jezdilo hodně přes tři hodiny.

troglj

Na přelomu století jezdily expresy za 2:15-2:20. 1,5 hodiny je solidní pokles, ale davy z aut to stále nepřetáhne.

Tomariero

Tak to byl stejně jako je teď pendolino nesystemovej výstřel v podobě nadvlaku Budvar, případně později Jóže Plečnik.

Karl vB.
Observer

Osobákem za 6 hodin. V Benešově byl občas preprah zpestřen tím, že se čekalo na lokomotivu pro další úsek. Zkušení věděli, že zvládnou aspoň jedno točené na peronu v Benešově.

Jirka

Z nádražních bufetů i restaurací, světe div se, prosperovaly i ty dráhy (pronájem + provize z tržby)

Masinfira

Ono by si take spoustu lidi melo uvedomit, ze rozjet vlak na takovych kratkych usecich mezi stanicemi do stoupani take neni hned, takze 320 kmh je trochu utopie….

none

Však je taky rok 2025.

koriandr

Ještě Nema-Še a máte to za 1:20. jak to bude s tratí za zahradním městem do Benešova už je ve hvězdách prozatím .

Tom

V Benátkách jsem v 7 hodin nastoupil do rychlovlaku Italo a po poledni již v Neapoli. Mají to takhle už dlouho a že svištíte 300 km/h je normálka.

KrizeVychodniSpolecnosti

A tady nastoupíte v 20:30 na rychlovlak ČD a v 22:00 jste již v ČB, no řekněte sám, kde je to lepší. 🙂 🙂

KrizeVychodniSpolecnosti

Laik se diví, odborník žasne!

Glados

A co takový Ejpovický tunel? Neměl být taky na 200 km/h? *Mrk,mrk*

Danny

na druhou stranu tam to bylo do počátku celkem jasné, že z toho moc nebude. 4km je ještě směšnějších než ty úseky na jihu, kterým se tu každý druhý vysmívá.

Glados

Jasně, bez toho zbytku je to o ničem a asi je dobré to mít připravený, než pak mudrovat, proč se to tenkrát neudělalo. Jen teda otázka, kdy se zrychlí zbytek, a proč se to schvalování proboha nedotáhlo…

Bespi

200 to navrzene je, po „drobne“ uprave pujde tou rychlosti i jezdit, ale nema to vyznam protoze pred i za je vyrazny propad rychlosti.

Leinad

Jen aby při snaze schválit nepřišlo divení, třeba že při průjezdu vlaku tunelem to fouká.

Jirka

160 není výrazný propad rychlosti. Výrazný propad rychlosti je třeba u Čekanic, ale stejně tu vlaky vjíždí či vyjíždí do/z Tábora, kde staví, takže je to jedno.

Václav

Včera večer jsem se díval do aplikace Můj vlak. Pendolino bylo téměř vyprodané. Tedy místenky.

Lukáš Chytil

Novinářský zájem + konec prázdnin a začátek nového školního roku.

Jirka

Jak by řekla stará Homolková: Aby jste se z toho nepos.ali 😀

Kapka

Tedy pendolino se potkalo přesně dle Kupkou nařízeném GVD v úseku kde má jet 200 s Ex 336, který z logiky věci ETCS nemá a překvapivě dostalo 4 minuty, z vylhané jízdní doby. Jinak by musel být 336 zastaven a cestující do Prahy čekat. Potěmkin se v hrobě obrací.

Bert

Ta jízdní doba by se nedala stihnout, ani kdyby tam žádné potkávání nebylo.

Zesp

Jak mohlo potkání protijedoucího vlaku na dvojkolejné trati to Pendolino zpozdit? Co to je za blbost? Může mi to někdo objasnit?

2101

Pendolino se na tom úseku na 200 nesmí s ničím potkat

vladki

Proč?

belgi

Kecy

2101

Resp. se nesmí potkat s vlakem co nejede pod ETCS

Zesp

Tak pak je to fakt Potěmkinova vesnice a s tím ať jdou tedy fakt do háje. Ach jo…

Lukáš Chytil

Jednak Kupka určitě GVD nedělal, pokud vůbec ví, že něco takového existuje.
A za druhé rozdíl mezi 160-200 je na jednom km 8 sekund. Aby byl rozdíl 4 minuty (240 sekund), museli by se jednat o 30 km.
Ke zbytku blábolu se nemá cenu vyjadřovat.

Karl vB.

Docela mně pobavila fotka 1/7 „Ceremoniál k prvnímu vypravení pravidelného pendolina do Budějovic“, na které si dotyční pánové na pódiu, s výjimkou GŘ ČD Krapince, nějak nevědí rady s památečním trikem… :-).
https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2025/08/Pendo_1.jpg

Honzík

Krapinec už v něm přišel.
Ostatní taktně přemýšleli zda se ztrapňovat svlékání saka. Třeba u ředitele Alstom Česká Lípa to by byl docela zážitek

Aleš M

Bez dokončení úseku NeMaŠe a tunelu z Prahy do Benešova je to výkřik do tmy a divadlo pro méně obeznámené publikum. Stačí dokončit ty 2 poslední plávoné tunely u Hluboké nad Vltavou a nasadit běžné rychlíky bez naklápěcích skříní a budu velmi spokojený. Pendolína bych nasazoval do Chebu a Ostravy…

Zoomer

Že vy budete z Chebu, nebo někde z okolí? Jinak nechápu, proč by Pendolino mělo jezdit do malého okresního města místo města krajského úplně jiného významu…

Lukáš Chytil

A Plzeň, přes kterou to jede, je taky malé okresní město?
Na členité trati z Berouna do Plzně může Pendolíno v některých úsecích i o 20 km/h více než běžné klasiky.

Daniel Jablonecký

Chcete nám tím říct, že vy jste zástupce toho více obeznámeného publika? Takovouhle nabubřelost mám vždycky nejradši.

Frantisek X

Praha – Benešov tunelem? Tam budou rádi za cancour VRT vedený převážně po povrchu. Naklápění má tady naopak větší význam, než na směrově vyžehlené trati na východ. A pokud tady žehlit, tak raději se zachováním původní trasy pro příměstské vlaky, aby také obsloužily něco jiného než tunely, mosty, pole a lesy.

Martin

No ja nevim, zas takova slava, aby se tim chlubili to neni, staji zajet o par km dal do Rakous a tam mate 230 jako vysitych uz celkem bezne,… natoz v Nemecku…
Dejte vedet, az tu vlak pokori na nove trati 300km/h…

Pitrys

U nás v našich podmínkách to milník je, tak se s tím smiřte…

Martin

Milnik povazuji rychlostni rekord prndolina 237km/h u nas… a ne nesmirim se s tim, ze u nas je zel. tak 50 let pozadu…

Frantisek X

Neposuzoval bych jen honění rychlosti na odiv, chce to – když už – vzájemně provázaný, uživatelsky přívětivý systém, který neztrácí ze zřetele svůj hlavní účel.

Martin

S tim spuhlasim…

KrizeVychodniSpolecnosti

Ach to mýtické Německo, kde vám běžně 1 zpožděné ranní ICE, jedoucí po celém Německu, rozbije JŘ v celé zemi na celý den.

Martin

Jasne, az na to, ze ja pamatuji denodenni zpozdeni CD u nas a v nemecku vlaky s presnosti na minuty,… to, ze posledni dobou je nemecko ve zpozdeni tragicke vim take… ale ja mluvil o rychlostech vlaku.,,

KrizeVychodniSpolecnosti

To není v Německu poslední dobou, ale sype se jim to už hodně dlouho. A ty průměrné rychlosti v Německu nejsou rozhodně nic extra, často je ta rychlost porovnatelná s naším koridorem Ostrava – Praha, protože v JŘ napsali extrémní vaty, které stejně nestačí, protože to jezdí non-stop se zpožděním, takže reálně je ta průměrná rychlost ještě nižší.

Martin

Vsimam si, ze maji obri problemy… pouze rikam, mmch. resi to uz i Svycari, kdy jim to narusuje jejich system…
Nerekl bych vsak, ze to souvisi s rychlosti, ty duvody jsou tam jine…

Aaabbb

Proboha co na té tiskové konferenci dělá Bohuslav Svoboda, primátor hl.m. Prahy? On se snad na tom projektu nějak angažoval? Ten veřejnou dopravu nepodporuje ani v nejmenším, naopak…

Jiří Šrámek

Třeba tam pospával už dlouho před tiskovkou a náhlý lomoz ho probudil.

Honzík

sběratel triček?

Daniel Jablonecký

Je to šéf kraje. Stejně jako vedle něj stojící Kuba. Co je na tom nesrozumitelného?

none

Že takhle pozdě už nespí 🙂

Juraj

Třeba nedočetl pozvánku a myslel si, že je to akce k výstavbě D3.

1769

Ehm, aby byla radne vyuzivana infrastruktura a investice do ni. Do Budejovic usetrime 7/11 minut. Na lince Praha – Cheb, kdy jeste pendolina mohly vyuzivat naklapeni/nejezdily v taktu s expressy, byla jizdni doba 2hodiny 31 minut. Dnes Expresy lehce nad 3 hodiny. Nejak jsem si nevsiml, ze MD pozadovalo maximalni vyuziti infrastruktury a v ramci souteze na Ex6 pozadovalo vozidla s naklapeci skriny a tak tento stav zazdilo na 15 let, vzhledem k moznosti prodeje novych souprav novemu dopravci spise na 30 let. A pritom zde by to zkraceni bylo markantnejsi.

Zesp

Ano, přesně na této trati to naklápění mělo být. Když už se s tímto úmyslem ta infrastruktura stavěla… Celou dobu se ttvrdilo, že budou tratě rekonstruovány úsporněji, ale budou nasazeny vozidla s naklápěcími skříněmi. Na infrastruktuře se tedy šetřilo, ale naklápěcí technika nedorazila. A to je chyba…

Tomáš V.

A nebude to tím, že se mezitím zjistilo, že to s klopidly není vůbec tak jednoduché, jak si někteří mohli myslet (případně opíjet rohlíkem ty ostatní)? To se holt nedá nic dělat.

Frantisek X

Co na tom není jednoduché (konkrétně)? Hlavně, že se honí po trati na východ, která byla místy narovnána i za cenu značných zásahů do krajiny a odsunu nejméně jednoho páru zastávek od obce do lesa. 🙂

Miky

Mam z toho dost ambivalentni pocity. Na jednu stranu se toho za posledni dobu hodne zmenilo k lepsimu, ale kdyby nekdo treba rekneme v roce 1990 prohlasil, ze za 35 let budeme slavit(?) prekonani rychlosti 200 km/h na dvou kratkych usecich jednim parem denne… Tak bych asi rekl, ze je pesimistu kral.
PS Dotaz: Nevite nekdo, kolik by se usetrilo casu nasazenim naklapecich jednotek treba na Usti/Cheb?

Ra

Na Cheb prý i přes 25 minut

Bert

Tak jsem zvědavý na zpoždění mezi Táborem a Veselím. Tipuji 2 minuty.

Přitom do Tábora přijel s náskokem, protože mezi Olbramovicemi a Táborem má jen o minutu rychlejší jízdní dobu než rychlíky, které mají jízdní řád na 140 a z Olbramovic se musí rozjíždět.

Zároveň by dřívější příjezd do Tábora umožňoval rozumný přestup na osobní vlaky do Pelhřimova a Písku.

Bert

Tak to tak opravdu bylo. Nevím, jak si mohli nevšimnout, že zatímco mezi Benešovem a Táborem má jízdní dobu na 140 km/h, tak za Táborem mu nakreslili naprosto nereálnou jízdní dobu. 25,6 km za 9 minut se zastavením v obou stanicích by Pendolino neujelo ani kdyby bylo povoleno 200 km/h v celém úseku mezi nimi.

Jája

Ale na papíře vypadá těch 9 min hezky 🙂 Ve skutečnosti nemá kam chvatat, tlačil by před sebou plecháč od Brna do ČB…

Bert

A zdá se, že ani do Budějovic není dostatečná vata na dohnání (příjezd 22:04, takže taky +2, GRAPP zaokrouhluje na +3 asi kvůli tomu, že je zpoždění větší než 2,5 minuty). Takže vzniklo spojení, které bude v jedné stanici často s náskokem, ale v následujících dvou stanicích VŽDY se zpožděním.

KrizeVychodniSpolecnosti

To si asi někdo hodil dvojicí kostek a padla mu 9 🙂

Ondra

Pardon za off-topic, ale nebyl dnes taky poslední den kdy jel Rožmberk plnou trasu bez NAD? 🤔

Lesan

Po dlouhé době první a na dlouhou dobu zároveň poslední 😉 zítra bude na trase jen jedna výluka, od 2.9. pak na dalších 10 dní dokonce dvě.

Ondra

No právě dle Můj vlaku má být mezi Třebíčí a Jihlavou výluka s NAD až do prosince, do konce JŘ, a pak se to má dělit na dvě větve.. takže mi z toho vychází ze už to nepůjde tak nějak nikdy, myšleno komplet Brno-Plzen..

Lesan

Teoreticky zřejmě nepůjde, pokud se od prosince papírově rozdělí v ČB na dvě linky. Prakticky by ale (pokud se situace nezměnila a nedošlo mi info) měly soupravy projíždět, tedy stále stejné vozy projedou z Brna až do Plzně, pouze se v ČB změní číslo vlaku.

Ondra

Jj, jo, mám (aspoň prozatím) stejné informace, ale to už šotoušsky nebude ono 🙂

Zesp

A jaký to tedy mělo smysl, to rozdělení???

Ondra

To já netuším, to se mně neptejte 🤷‍♂️ ale někde tady o tom je článek, důvod to asi nějaký má, ale v hlavě mi to neutkvělo..

Ústečan

Někdo na SŽ si všiml, že vlak nemůže projíždět stejnou trasu dvakrát (v tomto případě Nemanice – ČB). Musel by jet podle předpisů pod následem, tak to rovnou rozdělili

Stráťa

To je tak blbý zdůvodnění že tomu i věřím.

qěcy

Jeden párek spojů. Stát a ČD nejsou schopny a ani nikdy nebyly využít pendolina na vhodnou linku systémově a taktově. Přitom taková trasa existuje. Už je to s tou mnohaletou putovní výstavou fakt trapný.

PRO FJB/Hohenbichler

CZ-FJB jedoucí rychlostí 200 km/h Ode dneška, SO 31. srpna, bude první spoj v ČR – na FJB – jezdit rychlostí až 200 km/h (2 úseky) z Prahy do Českých Budějovic. https://www.facebook.com/reel/746664664844858/?app=fbl Tam, kde dříve cesta trvala 3 hodiny, bude nyní trvat 90 minut a po dokončení tunelů mezi ŠEVETÍNEM (u Veselí) – NEMANICEMI (u Českých Budějovic) to bude 70 minut. Rakousko (konkrétně Dolní Rakousko) zaspalo a ujela mu loď. Jinak by cesta mezi Prahou a Vídní trvala od roku 2010, resp. nejpozději od roku 2015, kdyby byla trať FJB plně modernizována v souladu se „studií z roku 1991“, 2… Číst vice »

N.N.

Rakušané investují jinde a ve velkém.

Karl vB.

To, co jste napsal potvrzuje pořekadlo, že v Rakousku jsou tratě ve směru Východ – Západ „huj“ a a ve směru Sever – Jih „fuj“.
https://www.nachrichten.at/meinung/kommentare/leitartikel/von-ost-nach-west-hui-von-nord-nach-sued-pfui;art11085,3916906
Doufejme, že na směr Sever – Jih v následujících letech také dojde, když byla v článku zmínka o trati Č.Budějovice – Linz na rychlost 230 kmh.

Zoomer

Snad jo. Ale minimálně na rakouské straně to může být problém, když zrovna nedávno se Federální vláda handrkovala s tou Horno-rakouskou o budoucnosti Summeraubahn. Moc se jim do jejího provozování nechce.

Karl vB.

Protože toho mají rozestavěno docela dost a toto by bylo, vzhledem k terénu, jaký na rakouské straně je, vcelku dost nákladná stavba, kterou navíc, vzhledem k tomu, kudy a kam vede, ocení málo rakouských voličů.

qěcy

Velenice – Vídeň a Vídeň – Štýrský Hradec vám do toho moc nepasují.

Davidoff

Podívejte se jak jezdí v zahraničí. Toto drobné zvýšení rychlostí vůbec nestojí za zmínku. Jsme sto let za opicem. Touto rychlostí jezdili první šinkanseny v Japonsku před 61 lety. https://www.novinky.cz/clanek/domaci-rychlovlak-v-cesku-uz-za-tri-roky-basni-ministr-kupka-zatim-ale-zadnou-zavratnou-rychlosti-nepofrci-40534761 Jo a hrdý železničář je jednou z příčin, proč tolik zaostáváme.

Nemel

Shinkanseny mají zcela separátní tratě. Běžné vlaky na hlavních tratích v Japonsku jezdí obvykle do 120, max. 130 km/h. Ono to asi na úzkokolejkách rychleji už ani nejde.

Ještě připomínám, že zatímco Japonsko před 61 lety mělo císaře + bohaté finanční injekce z USA, které pomáhaly obnovit válkou zničené Japonsko, tak my jsme se tu teprve vzpamatovávali z politických procesů 50. let, které pomohly minulému režimu rozvrátit naší zemi na 100 let dopředu, a namísto finanční podpory ze strany SSSR jsme ho naopak zhusta dotovali.

FrenkyUL

Doslova nás SSSR drancoval, třeba si odvezl celý uran a to v době, kdy jsme mohli mít za něj doma všichni zlaté kohoutky, jako za ropu.

Selský rozum

Tak hlavně jít v říjnu k volbám a nedat to podobným proruským magorům, typu Babiš, Okamura, Turek. O stačilo se nema smysl ani bavit

mgr.pavel

Na druhou stranu, nás zase bohatě subvencuje EU, a je jen naší hloupostí, že ty peníze lejeme do rozhleden v údolí nebo na inovativní toastový chléb – anebo do kilometrů modrého zábradlí.

Mohli jsme být o hodně dál.

Davidoff

Svatá pravda. Bohužel se současným nastavením čechů by nestačilo ani 50 let Marshallova plánu, protože češi všechno prožerou a po 50letech by se zjistilo, že se vlastně nic nového nepostavilo. Bohužel se utrácí, aby se to utratilo, ne aby se za to zlepšil život obyvatel. Proto říkám, že je blbost měřit investice do dálnic a železnic dle utracených miliard, ale dle toho kolik to přinese do rozpočtu a o kolik se zrychlí či zkvalitní cestování. Ani jedno z toho v současném stavebním boomu nepozoruji. Dálnice se staví podle toho, jak někdo kdysi dávno píchnul prstem do mapy a nové železnice… Číst vice »

Nemel

Řekl bych, že spíše svatý blud. Ten je bohužel nevyvratitelný, tak snad k Vám bude vesmír milosrdný.

Nemel

Kolik těch rozhleden v údolích ve skutečnosti máme? Dohledal jsem článek například o této, rozhledna Drahy u Javorníku v Bílých Karpatech. V článku píšou, že stojí v údolí a nic z ní nevidíte…ale je zároveň doprovozen fotkami, na kterém vidíme, že stojí na hřbetu a výhled je nádherný.

https://www.idnes.cz/cestovani/tipy-na-vylet/rozhledny-ze-kterych-se-nerozhlednete-absurdni-vyhlidky-bilych-karpat-za-miliony.A110216_171551_igcechy_tom/foto/TOM393fd3_rozhledny1.jpg

Tak jak to teda s těmi rozhlednami v údolích je? Nebyla to nakonec zase nějaká Babišovina, aby v tom ta jeho toustová linka zanikla?

ficus

Až jednou zjistíte, co je to nadsázka, udusíte se koblihou…

N.N.

Šinkanzen je špatný příklad, protože to je trať pouze pro osobní dopravu, bez provozu nákladních vlaků.

PetrD

A v úplně jiném osídlení.

PRO FJB/Hohenbichler

Pro FJB

Jarda

Tak za prvních odjetých 20 minut má zpoždění 2 minuty

Jarda

Vidíš a do cílovky ještě přidal.

Nemel

A teď?

MichaelP

Teď přijelo do Tábora s náskokem 4 minuty.

Nemel

To jsem tak nějak očekával. Bývá to tak i na „mé“ rychlíkové trase, že občas sice vyjedeme z Prahy se dvěma minutami zpoždění, ale dále jsme všude včas. Nechápu, proč se furt vlaky považují za notoricky zpožděné…

Frederick

Do Tábora přijel ve 21.20 – o 4 minuty dříve než je v jízdním řádu.

Jarda

Vidíš a v Budějkách o 4 minuty později

Frederick

Proti zrychlení do Budějovic o 7 minut nic nemám, ovšem zpomalení osobáku do Benešova mi osobně vadí – mimo takt odjede z hlavního o 5 minut dříve již ve 20.16 a následně těch 5 minut stojí v Uhříněvsi…A nebyl jsem dnes na hlaváku sám, kdo byl z posunutí odjezdu překvapen.

Selský rozum

Tak teď už to víš, proč to tak bylo. Holt si dáš klobásku a dvě orosené o 5 minut později. Nebo jezdi autem a budeš to mít stejně jako jsi zvyklý

Juraj

Hele, selský rozume, příměstská dopravu je tu od toho, aby byla předvídatelná a pravidelná. A čekat extra půl hodiny kvůli tomu, že si někdo dělá putovní výstavku, je extra pitomý důvod.

Frederick

Jde o to, že pokud jsem měl o víkendu směnu, stíhal jsem tento spoj ve 20.21 tak akorát (směna do osmi, odpíchnout si musím po 20.00, rychlým krokem dojdu na metro – jede ve 20.08, na hlaváku ve 20.17), v Čerčanech přestupuji – a doma jsem byl před desátou, nově před půlnocí (z Čerčan to jede 21.16 a 23.16). Proto mi to vadí.

Selský rozum

Tak to je mrzutá situace. Nezbývá než, krom teda ježdění tím autem, napsat podnět na Dráhy. Nicméně nebudeme si mazat med kolem pusy, tvoje stížnost nebude zajímat absolutně nikoho

Karl vB.

Z práce z Prahy vlakem domu za 3+ hodiny, tak to byste autem byl za ty 3+ hodiny z Prahy už v Linci.
Vždyť vy teď jedete z práce domů skoro necelou polovinu pracovního času a autem byste to měl za 45 – 65 minut, podlo toho, kudy byste jel.

Frantisek X

Po práci dost možná unavený autem do tmy, to je fajn doporučení, navíc hodné propagace veřejné dopravy. 🙂 Ale tak chápu, tady jsou většina jen zaměstnanci, fandové a fotiči, ne už tak běžní uživatelé.

troglj

Neměla tyto problémy řešit čtyřkolejná trať do Zahradního města?

Jirka z CB

Komedie hadr, už na hlavním nádraží. Kdybych nejel od syna tak na to dlabu…

2101

Škoda že úseky Ševětín – Soběslav a Doubí – Tábor žádné zrychlení neumožňují…

N.N.

Kolik tam bylo za dob jednokolejky, pamatuje někdo? Dneska je tam většinou 160 km/h a hlavně 2 koleje, takže se nestojí a nečeká na protijedoucí vlak.

2101

Ano, ale víc než 160 tam bez další kompletní přestavby nebude… Což je v souvislosti s novou tratí Nemanice – Ševětín na 200 km/h výsměch, z ČB těch 200 nic fakticky díky stoupání nepojede

N.N.

Tunel se předělává mnohem hůř než oblouk ve volné krajině. Natrasovat tunel na vyšší rychlost není vůbec špatný nápad, obzvlášť, když by se rychlostí max 160 km/h téměř nic neušetřilo.

PS: VR jednotka se i v takovém stoupání rozjet dokáže, proč to zazdít na 100 let dopředu.

qěcy

Praha – Budějce neustálé střídání rychlostí mezi 70 až 100. Většinou 80 až 100.

kámo

Pokud si dobře pamatuji tak do Benešova se kdysi od Prahy vjíždělo 50, Říčany 60, Čerčany od Pyšel taky, stará trať Heřmaničky od Votic bylo myslím 60, …

Martas

Bral bych to tak, že z Prahy do Tábora jede vlak hodinu a to se sune do Benešova 80 až 140 v hodině. Takže prostor na vylepšení je jinde.
A za další, tady u místních šotoušů je mantra furt rychlost, ale za mě bych spíš viděl zlepšit kvalitu služeb. V rychlíku si nekoupíte ani vodu. Nemluvě o věčně mimořádném řazení.

Danny

Já myslím, že rychlost je velmi důležitá. Mění totiž kalkulaci pokud jde o to o sociální a pracovní mobilitu. Z Tábora se dá dnes prakticky denně dojíždět do Prahy či do Budějovic a každá minuta mobilitu posunuje. Pokud jde o kvalitu služeb, asi se nedá nesouhlasit, nicméně pokud bych dojížděl např. z toho Tábora, bude mě více zajímat, jestli to bude za 50 minut nebo 70 minut a ne to, jestli si budu moci koupit vodu (taky ovšem beru jako samozřejmost, že bych nemusel cestovat béčky a podobnými příšernostmi, což teď občas hrozí).

Frantisek X

A je skutečně cílem dále vyrábět z krajů pouhé okraje a násobit celkové přepravní výkony? Navíc pokud jde o tu každou minutu, mnohem více to zabíjí právě odlehlost zastávek, nutnost a případně složitost přestupů, absence spolehlivých přípojů a podobně. Důležitá je – když už – rychlost cestovní, ne co nejvyšší jízdní rychlost vlaku. Krásně je to vidět třeba na spojení z Prahy do Sokolova. Místo zlepšení páteře Praha – Kladno – Rakovník – Žatec – Chomutov oklika přes Ústí a odřezání všeho, co bylo dosud cestou. Jasně, teď to bude na autech po dálnici, která se navíc – díky tomu… Číst vice »

Dušan

To asi není úplně pravda – naopak: úseky Veselí n/L. – Soběslav a Doubí – Planá n/L. byly navrženy z hlediska GPK na V = 170 km/h, úsek Ševětín – Dynín – Horusice pak na V = 200 km/h – bohužel ani u jednoho z výše zmiňovaných úseků nevyhovuje aktuálně zavedení těchto rychlostí stupeň zhutnění zemní pláně a žel. spodku.

2101

Což je poměrně zásadní problém, v podstatě rozkopat a postavit znova 🙂

Dušan

V době, kdy se to projektovalo bohužel ještě neexistovaly finálně stanovené hodnoty pro rychlostní pásmo V = 161-200 km/h, a to na úrovni Emin,ZP = 70 MPa a Emin,PL = 90 MPa.
Projektant nebyl schopen zjistit v jakých konkrétních hodnotách úseky navrhovat, aby to později s rezervou stačilo – proto někde byl použity mírně zvýšené parametry s tím, že se obecně mělo za to, že to bude (snad) stačit – udělalo se to „na náhodu“ a nakonec to bohužel nestačilo.

Pitrys

A kdo hodnoty, jako například únosnost zemní pláně, následně stanovoval? To se na tom nemohli dohodnout dopředu? Ty hotové úseky s nedostečnýma hodnotama jsou tedy na dlouhá léta dopředu „zabetonované…“

jkt

no jo, holt prvni trat na 200 na svete…

MattyV

To přijde.

micat1

„Podle ministra je zásadní, aby železnice dokázala konkurovat autobusům.“

S takovými spojenci železnice nepotřebuje nepřítele. Neuvěřitelné, že tohle může říct ministr dopravy.

Pražák

Taky mi to přijde úplně šílené.

Kikous

Už nyní se můžete těšit na superkecy superministra Havlíčka 🙂

micat1

Jojo, bohužel, lepší to nebude.

N.N.

U něj hrozí, že objedná zastávkové osobáky bez jakékoliv dohody, aby krajům ukázal… že se umí motat se do cizích kompetencí.

FrenkyUL

To neudělá kraje jsou ANO a on taky, bohužel.

qěcy

A Kolovratníka

mgr.pavel

Ne, pošťáka ne! Prosíím 😀

N.N.

Ona konkurovat autobus;m nesmí?

micat1

Pochopitelně, musí. Ale je to dost nízký cíl pro dopravu 21. století. V ostatních zemích se železnice buduje tak, aby konkurovala autům a letadlům. Vím, že zrovna Kupka, alespoň verbálně, prosazuje rychlovlaky. Ale i tak to ukazuje na dost zastaralé uvažování o veřejné dopravě. Případně je to jen tvrzení vytržené z kontextu, v což doufám, ale úplně si to nemyslím. Měli bychom mít na železniční dopravu mnohem vyšší požadavky.

Nemel

Kolik letů denně máme na trase Praha – České Budějovice?

micat1

A co třeba na trase Praha – Milán?

Nemel

Jak souvisí linka Praha – Milán s konkurencí na trase Praha – ČB? Myslete, než promluvíte.

Zoomer

Povím Vám takové tajemství. Ona ta trať nekončí v CB, ale pokračuje dále na jih. třeba až do Milána.

Rarife

Což je úplně jedno, protože v jakékoli pro nás zajímavé budoucnosti nemá vlak proti letadlu na takové trase šanci.

Nemel

Ptám se srozumitelně a konkrétně: jak to souvisí s konkurencí vlaků a autobusů na trase Praha – České Budějovice?

Nemel

Nešlo ani o přímou citaci, ale Vy na 100% víte, že to z kontextu vytrženo nebylo?

Můžu požádat o výklad karet na příští týden?

🤦‍♂️

micat1

Kde v mém příspěvku čtete o 100% jistotě? Proboha lidi, naučte se chápat psaný text 😩

Bespi

Muze, ale cil je pretahnout lidi z aut ne z autobusu … .

Petr David

Proč ne i z autobusu?

Nemel

Kde je napsáno, že cílem je přetáhnout lidi z aut? Já si myslím, že tu problematiku neberete za správný konec. Auto i vlak jsou odlišné dopravní prostředky a je mnoho faktorů, jestli na nějaké trase zvolíte auto či vlak. Pak jsou i případy, kdy si tyto dopravní prostředky konkurovat ani nemůžou. To takhle když chcete třeba svou starou pračku odvézt babičce, která jí ráda využije. Určitě by Vás s ní do první třídy Pendolina nepustili. Z toho jasně vyplývá, že o skutečné konkurenci se můžeme bavit u hromadných dopravních prostředků. Tudíž, můžeme pracovat s tím, že přetáhneme do vlaku některé… Číst vice »

Petr David

„Kde je napsáno, že cílem je přetáhnout lidi z aut?“

Psáno je to v mnoha článcích, ale to není asi důležité. Vzhledem, co individuální doprava způsobuje by spousta kroků měla směřovat tam, kde to jde, k přetahováním lidí do veřejné dopravy.

Frantisek X

Ono je vůbec problematické to nastavení „postavíme všem všechno a necháme to závodit“. V tomto případě navíc nejdříve stavíme dálnici, aby auta a autobusy byly ve výhodě, a pak to doháníme dílčím vylepšením kolejí, aby „vlaky mohly ukázat, že jim to ‚nandají'“. Pročež akorát promrháme více zdrojů, za něž budeme válčit s chudšími zeměmi, odkud je bereme…

Dachs

Tak snad se jen uřeknul a chtěl říci autům. Protože to je, oč tu běží, a protože už je nastartovaný superrychlý generátor slov na jakékoli téma, který převezme dvě až tři ministerstva. A další blábolilové a ohýbači pravd k tomu.
Současnému ministru Kupkovi jinak obvykle rozumím, když hovoří. Snad to nepohnojí a bouchne do stolu v otázce nového železničního mostu, víme kde, protože na verdikt (a nový most) čeká jeden velký segment středočeských voličů.

Nemel

Co je na té větě problematického? 🤔

Aha, řekl jí Kupka, že…nikdo před ním jistě takovou nebo podobnou nikdy neřekl…

Já si pamatuji i ministra dopravy, který hlásal, že vlaky jsou přežitek a chtěl je nejraději rušit. A i díky němu musí Kupka teď řešit věci, které dávno měly být vyřešené.

Juraj

No, vyloženě problematického asi nic.
Ale je to jako kdyby Škodovka při představení Elroqu říkala, že je to konečně důstojná náhrada za koňský povoz.

Nemel

To trošku přeháníte 🤦‍♂️ Copak autobus není dnešní dopravní prostředek? Je určitě novější, než vlak…

duch

Jde o to, že cílem vlaků je nalákat cestující hlavně z aut. Musí být rychlejší než auta, ne než autobusy.

Stráťa

Jenomže při porovnání času cesty dveře-dveře se vlak absolutně nechytá. Konkurovat autu časem bude možná VRT ale 200km/h (i kdyby bylo na celé trase) je málo protože cesty na nádraží, z nádraží a čekání na odjezd jsou prostě příliš velký handicap.

Milan

Tak pak by to tedy chtělo zastávku před centrem, např Zahradní město

micat1

Tak tímhle uvažováním jste ale úplně mimo. Jakkoliv nejsem volič ODS, nemám s Kupkou žádný osobní problém a asi za něj jsem radši než za jiné „superministry“, které jsme měli. Takže na tom, kdo tu větu řekl mi vážně nezáleží, důležité je, že to byl ministr dopravy a to je neakceptovatelné. Ne všechnu kritiku lze automaticky považovat za zaujatou, a tím ji odbýt.

Nemel

Než jsem Vám odpověděl, pár minut jsem nad smyslem Vašeho příspěvku přemýšlel, stejně jako nad smyslem dané věty, kterou ministr prý řekl. Ať to vezmu z jakéhokoli objektivního hlediska, nevidím tam jednu jedinou problematickou věc a proto se zrovna nabízelo domnívat se, že problém je v tom, že to řekl Kupka. A můžete se z toho cítit ukřivděně na základě toho, že se pletu. Ale já si zase zcela oprávněně na základě toho, co jste napsal, můžu myslet, že to tak je. Já s ním přitom také ve všem nesouhlasím, což je podle mě normální. Tisíc lidí, tisíc názorů. Tak… Číst vice »

micat1

Tak jste se v tom případě domníval špatně a doufám, že jsem vám to osvětlil. Ty problémy s tou větou byly, myslím, také dobře vysvětleny mnou i dalšími komentujícími. Vlak je konkurencí i autu, respektive měl by být. To že občas někdo autem veze náklad nebo nemohoucí babičku na tom nic nemění. To, že má vlak především konkurovat autobusům, můžeme řešit u nějakých lokálek, u dálkových tras to musí být naprostá samozřejmost.

Jedná se tak z mého pohledu o nepochopení hlavního účelu železniční dopravy, což je u ministra dopravy docela zásadní problém.