ŘVC pustí lodě z Moravy do centra Hodonína, na kraji města vznikne přístav
Ředitelství vodních cest plánuje v příštích letech výrazněji napojit město Hodonín na vodní cestu na řece Moravě a Baťově kanálu.
Ředitelství vodních cest plánuje v příštích letech výrazněji napojit město Hodonín na vodní cestu na řece Moravě a Baťově kanálu. V přípravě je projekt za více než 420 milionů korun, díky kterému se lodě dostanou z Moravy až do těsné blízkosti centra. Využijí přitom takzvané městské rameno řeky neboli Starou Moravu.
„Cílem je zvýšit atraktivitu města Hodonín pro rekreační plavbu a podpořit tak rozvoj turistického potenciálu nejen ve městě, ale na celém Baťově kanálu,“ uvedl zástupce šéfa ŘVC Jan Bukovský. Podle něj se začne stavět v roce 2020, první lodě by mohly do Hodonína vplout v květnu 2024.
Celý projekt má tři dominantní prvky. Zhruba metrový rozdíl hladin mezi Moravou a Starou Moravou bude vyrovnávat nová plavební komora, nedaleko centra města vznikne krátkodobé přístaviště a obratiště lodí, mezi ním a komorou pak bude zbudován velký rekreační přístav.
„Současné přístaviště přímo na řece u jezu nebude po propojení vodní cesty na Baťův kanál dostačovat kapacitně a vůči městu je značně vzdálené,“ doplnil Bukovský. Velikost přístavu se zatím řeší. Pokud dojde na variantu, která počítá až s 80 plavidly, předčí Hodonín dosavadní největší rekreační přístav v tuzemsku, kterým je Hluboká nad Vltavou. Ta nabízí 73 lodních stání.
Hodonín je zatím lodní destinací odříznutou od Baťova kanálu. Ten končí v přístavišti Skalica, kde lodě od řeky Moravy dělí zhruba 700 metrů nesplavné říčky Radějovky. ŘVC chce ještě letos získat stavební povolení k výstavbě nové plavební komory u přístavu a splavnění Radějovky. Celkem za více než 230 milionů korun. Tím se cesta prodlouží o šest kilometrů na celých 60 kilometrů a Hodonín se na ní stane konečnou i výchozí stanicí. Pro rekreační plavbu tím značně nabude na významu.