Obrazem: Jednoduchý a levnější. Iveco ukázalo nový autobus pro MHD, vyrábět ho bude Otokar v Turecku
Nový Streetway bude například nabízet jen dva druhy pohonu: diesel a CNG.
Společnost Iveco Bus chce v příštích letech výrazně navýšit svůj podíl na vozidlovém parku MHD na trzích střední, východní a jižní Evropy (dnes cca 15 pct.), Asie a Afriky. Vyvinula za tím účelem nový autobus Iveco Streetway, jehož konkurenceschopnost má spočívat v jednoduchosti, účelnosti a nižší ceně.
Podle obchodního ředitele pro střední a východní Evropu Jana Kimly bude nový autobus levnější než model Urbanway, který Iveco pro městskou dopravu vyrábí ve Francii. Autobus Iveco Streetway byl dnes představen v Chorvatsku a Itálii, první zákazníci si ho prohlédnou ve středu.
„Nový autobus bude více standardizovaný a více cenově konkurenční,“ uvedl Kimla. Streetway bude nabízet například jen dva druhy pohonu: diesel a CNG. Oproti tomu Urbanway je podle vedení firmy více zaměřen na konkrétní požadavky zákazníků, pokud jde o nové technologie nebo pohon.
Novinkou je skutečnost, že Streetway se nebude vyrábět ani v České republice, ani ve Francii, nýbrž v turecké továrně Otokaru. Naplno se má výroba rozběhnout počátkem příštího roku. „Je to výrobek s francouzskou homologací, v Turecku využijeme tamní výrobní kapacity,“ doplnil Kimla. Ve Vysokém Mýtu, kde se aktuálně vyrábí 20 meziměstských autobusů Crossway denně, už se dalších výrobních kapacit nedostává.
Autobus Streetway by podle vedení firmy mohl uspět i v Německu a Itálii, naopak na francouzský trh, kde se vyrábí Urbanway, se nedostane.
Firma u nového autobusu vsadila na diesel (a CNG), neboť tyto pohony stále tvoří drtivou většinu ve vozových parcích dopravních podniků i v jejich poptávkách. Autobus je určen například i pro Afriku, kde „chtějí jednoduché stroje“. Jak uvedl Kimla, směřování je nastaveno k elektromobilitě, nicméně „realita za přáním politiků pokulhává“.
Iveco Streetway se bude dodávat ve 12metrové verzi i kloubové variantě o délce 18,75 metru.