Liberec chystá ke kruhovému objezdu v centru semafory. Kvůli chaosu na přechodu
Světelná signalizace má zabránit častým konfliktním situacím.
V centru Liberce jde o jedno z nejbizarnějších míst, kde pravidelně vznikají kolony a nedorozumění mezi chodci a auty. Přechod pro chodce v Lípové ulici, zjednodušeně mezi terminálem MHD ve Fügnerově ulici a supermarketem Lidl, začne nově řídit semafor.
O zřízení světelné signalizace rozhodli liberečtí radní. Důvodem jsou neustálé dopravní komplikace a konfliktní situace. Někteří chodci přechod berou jako místo pro vycházku s trvalou a okamžitou předností, řada řidičů zde kvůli častému čekání ztrácí trpělivost a nervy. Ve chvíli, kdy jeden chodec dokončí přecházení, vstupují do silnice často další chodci. Přechod je navíc hned za kruhovým objezdem, kvůli tomu pak při čekání kolabuje doprava i v ostatních směrech.
„Aktuálně je zde přecházení pěších spíše jakýmsi dobrodružstvím. Mnohdy dochází totiž k situacím, kdy na přechod nahodile vstupují chodci, nervózní řidiči takřka nemohou projet, a jedna nebo druhá strana si vynucuje akceptaci své trasy. Buď to škodí plynulosti dopravy anebo, a to je horší, bezpečnosti provozu. Semafory mají dát těmto velmi složitým dopravním situacím jasný řád a ať chodcům nebo řidičům svůj prostor na pokračování v cestě bezpečněji,“ popsal stav v této lokalitě náměstek primátora pro technickou správu města Jiří Šolc.
Strážníky město přesune na jiné lokality
Radní již vybrali zhotovitele přechodu se světelnou signalizací, zakázku získala za 4,8 milionu korun společnost Swarco Traffic. Na místě přechodů zřídí světelná signalizační zařízení. Chodci tak nebudou moci přejít kdykoliv jako dosud. „Zabrání to tomu, aby řidiči porušovali mnohdy zcela pochopitelně pravidla silničního provozu tím, že musí z platné legislativy vždy chodce na přechodu nechat přejít,“ uvedlo město v tiskové zprávě.
„Tím, že na přechod v těchto, v blízkosti autobusového terminálu velmi vytížených přechodech, stále někdo vstupuje a řidiči si mnohdy zkrátka svůj průjezd musí doslova vynutit, se dá interpretovat právě jako porušení pravidel provozu. Jelikož jde o přechody, přímo napojené na autobusový terminál MHD ve Fügnerově ulici, přechod ve velké většině užívají i malé děti bez doprovodu,“ dodává náměstek Jiří Šolc.
Během školního roku jsou v ranních hodinách přechody v blízkosti kruhového objezdu a křižovatky Lípové a Blažkovy ulice řízeny za asistence Městské policie Liberec. „Umístěním semaforů pak můžeme strážníky využít na jiných potřebných místech a nechat režim dopravy řídit systémem,“ uzavírá náměstek Jiří Šolc.
Velmi frekventované místo je dopravně zatížené především kvůli neexistenci alternativních tras a postavení obřího nákupního centra přímo ve středu města. Ke kolizním situacím zde dochází i kvůli tramvajové trati do Vratislavic a Jablonce nad Nisou i zastávce autobusů regionální dopravy. Město v minulosti plánovalo tunely pod centrem, které by oblasti terminálu MHD odlehčily, přednost ale za vlády ODS dostaly stavby jako aréna pro hokejový klub či zastřešení tribun fotbalového stadionu.